Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøp av leilighet der leieavtale følger med

Bliv1n

Anbefalte innlegg

Hei, sitter å kikker litt på leilighet. Funnet en som kan være aktuell, men det bor leieboere der nå, og leieavtalen følger med ved kjøp av leilighet. Oppsigelsetiden er på 2 måneder. Hvis jeg kjøper leiligheten, kan jeg si opp leieavtalen med en eneste gang? Selv om det er vanskelig å leie leilighet i området? Er det noen 'normer' på dette området? Vil ha de ut så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har en saklig oppsigelsesgrunn, jfr husleieloven § 9-5 annet ledd. Du vil ha saklig grunn dersom du skal bruke leiligheten selv. Du er bundet av den oppsigelsesfristen og de vilkår tidligere eier har avtalt.

Jeg er ikke sikker på om, men jeg vil anta at, det også er adgang for gammel eier til å si opp leiligheten med den begrunnelse at ny eier ønsker å bruke den selv - da forutsatt at dette er sannheten. Dette begrunner jeg med at ny eier forutsettes å være gammel eiers suksessor i andre tilfeller i husleieloven, så jeg finner grunn til å foreta en viss identifikasjon av interesser her også. Oppsigelsesfristen må selvfølgelig fortsatt følges.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...