Gå til innhold

Sliter litt med regn og HD- kanaler

Anbefalte innlegg

Mottakerne i huset (begge HD PVR fra cd) sliter med sendinger når det regner. Ikke mye som skal til. Gjelder så og si alle kanaler. I tillegg sliter vi mye med TV Norge HD uansett vær.

Mottaker signaler ligger på ca 165 i styrke og topp kvalitet. Tenkte å kjøpe noen signalforsterkere men det hjelper vel ikke all verdens med regnet. Vi har til og med en slik værhette på parabolen.

Idèer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Mottakerne i huset (begge HD PVR fra cd) sliter med sendinger når det regner. Ikke mye som skal til. Gjelder så og si alle kanaler. I tillegg sliter vi mye med TV Norge HD uansett vær.

Mottaker signaler ligger på ca 165 i styrke og topp kvalitet. Tenkte å kjøpe noen signalforsterkere men det hjelper vel ikke all verdens med regnet. Vi har til og med en slik værhette på parabolen.

Idèer?

Regn demper radiosignaler. Lite å gjøre, med andre ord.

Lenke til kommentar

[quote name='mia_tuk' date='13. august 2010 - 19:48'

Regn demper radiosignaler. Lite å gjøre, med andre ord.

Det skal ikke være trøbbel så sant det ikke er skybrudd eller skybrudd i siktelinjen mot satellitten.

Det er ekstremt viktig at antenna er justert riktig. Er det antenne med 19.2ø,13ø,5ø og 1w så blir 1w mye dårligere enn egen antenne mot 1w. Det er nok av og til kilden til problemer i regnvær. CDs standard antenne er Triax TD64(60cm) og fungerer veldig bra med 1-west i senter.

Lenke til kommentar

Den er stilt inn så godt som over hode mulig. Regn demper signalet, men skal yr være nok til at signalet forsvinner på et knips? Nei.

Men nå har jeg funnet hva som kan være feil. Når jeg tar på den ene F- connectoren på LNB- hode får jeg strøm. Om det da kommer regn så tenker jeg det funker dårlig. Men hva er feilen?

Lenke til kommentar

Den er stilt inn så godt som over hode mulig. Regn demper signalet, men skal yr være nok til at signalet forsvinner på et knips? Nei.

Men nå har jeg funnet hva som kan være feil. Når jeg tar på den ene F- connectoren på LNB- hode får jeg strøm. Om det da kommer regn så tenker jeg det funker dårlig. Men hva er feilen?

Yr skal selvfølgelig ikke gi utfall på HD kanalene. Litt usikker på det med f-konnektoren men mottageren er ikke jordet så det kan gå strøm mellom F-konnektoren og jord (som under regnvær sannsynligvis vil være deg selv når du tar på konnektoren) . Jeg har vært ute for liknende og da også i regnvær. Alt som blir vått leder bedre strøm. Dersom det trenger vann / fuktighet inn i F-konnektoren så vil det nok føre til problemer.

Om LNB hodet er punktert så kan det også oppstå kondens som ikke er helt bra.

Bruker du antenna til CD ? Dvs. Triax TD64 (60cm) med LNB CD leverer ? Det er hvertfall en veldig bra antenne. Har sett en del rart med noen andre antenner (spesielt i highband der mange av HD kanalene ligger).

Hvor i landet befinner du deg ? Nord, sør, øst eller vest ?

I Bergen er vel det de kaller for yr det samme som kalles skybrudd i Oslo ;-)

Hvordan har du justert antenna ? Satbeeper eller signalindikator i CD HDPVR ?

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar

Det er en litt eldre en. Ble vel kjøpt med canal digital- pakke for... tja la oss si 5-10 år siden.

Larvik, på østlandet bor jeg. Og her er yr - yr, hehe. :)

Nå skal det uansett prøves ut med Quad- LNB fra Triax, så får vi se om det også kan hjelpe på regn, problemet.

Forøvrig, når jeg fikk strøm så var det fin sol, så ingenting var vått da.

Den er stilt med et slikt måleapperat som finnes på elkjøp.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...