Gå til innhold

Legge inn Linux på mini bærbar?

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Jeg har en Asus eee mini bærbar med Win 7 Starter. Jeg lurte på om jeg skulle legge inn Linux istedenfor, i håp om at pc`n kanskje kan bli litt raskere.

Er det noen som tror at jeg vil få noe bedre ytelse med Linux i forhold til Win 7 Starter?

Isåfall hvilket linux basert OS vil dere anbefalle til en mini bærbar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

jeg personlig synes linux oppfattes raskere, spesielt om du multitasker litt hardt og et program går i stå så opplever jeg ofte at windows stopper helt opp og jeg på restarte. På linux har dette ennå ikke skjedd, joda, program låser seg i linux også, men det er kuun det programmet som henger, resten av systemet fungerer. Oppstarten er også markant bedre spesielt på den nye versjonen av Ubuntu (10.04)og Linux Mint 9. Linux er rett og slett mer stabilt enn windows ;)

Spesielt på minibærbare er linux bra siden det du gjør på en sånn pc er som oftest nettbasert og både opera, chrome og firefox fungerer på linux.

Valget av distribusjon er litt verre siden det finnes så mange der ute. Den mest populære må nok sies å være Ubuntu, så denne kan du trygt velge. Jeg vil likevel annbefale deg å titte litt på Linux Mint (basert på Ubuntu). Linux mint prøver å lage overgangen fra windows til linux så enkel og smertefri som mulig og personlig synes jeg dette er den beste distribusjonen. Det fine er at all programvare laget for Ubuntu er fullt ut komppatibelt med Linux Mint.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar :)

Linux er helt nytt for meg så er litt skeptisk. Men hvordan er det med skriveprogrammer? Regner med at Office ikke fungerer på Linux? Fungerer Spotify på Linux?

Også er det det at hvis jeg først tar en clean install med Linux så er det liksom gjort. Har jo ikke mulighet til å gjenopprette til Windows etterpå siden jeg ikke har Windows på minnepinne/cd

Lenke til kommentar

Også er det det at hvis jeg først tar en clean install med Linux så er det liksom gjort. Har jo ikke mulighet til å gjenopprette til Windows etterpå siden jeg ikke har Windows på minnepinne/cd

Feil.

Ubuntu Netbook Edition med WUBI, howto - installér Ubuntu Netbook Edition som en applikasjon i Windows, og du får dualboot. Kan avinstalleres akkurat som du ville ha avinstallert et hvilket som helst windowsprogram. Les gjennom hele tutorialen!

Mange distroer (bl.a. alle basert på Ubuntu) inkluderer Open Office som standard. Spotify har en egen linuxklient for brukere som har premium. Alternativt kan du installere Spotify via Wine.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

For netbooks kan du bruke for eksempel Ubuntu Netbook Edition som er skreddersydd for små skjermer og svak maskinvare. Ellers kan du også bruke Xubuntu eller Lubuntu som begge er basert på Ubuntu, men med mindre krevende ressursbruk og mindre bling og GUI-hjelp. OpenOffice er standard i de aller fleste distroer og er over 90% kompatibel med MS Office. Synes OpenOffice faktisk fungerer bedre i Ubuntu enn Windows.Spotify har nylig fått en native Linux-klient, hw.no skrev om det tidligere i sommer, ellers er et kjapt google-søk alt du trenger.Skaff deg en ekstern CD-brenner og brenn ut et recovery-image for Win7 før du gjør noe mer i tilfelle du skulle angre ;)

Feil.

Ubuntu Netbook Edition med WUBI, howto - installér Ubuntu Netbook Edition som en applikasjon i Windows, og du får dualboot. Kan avinstalleres akkurat som du ville ha avinstallert et hvilket som helst windowsprogram. Les gjennom hele tutorialen!

Mange distroer (bl.a. alle basert på Ubuntu) inkluderer Open Office som standard. Spotify har en egen linuxklient for brukere som har premium. Alternativt kan du installere Spotify via Wine.

Husk at Wubi gir elendig ytelse, da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har testet Linux Mint 9 KDE noen dager nå, alt for mye surr der.

Spesielt med nettlesere er det mye problemer..

Tilbake til windows for meg ihvertfall..

regner med at første gang du prøvde en datamaskin med windows føltes det ut som veldig mye surr da også? Kan ikke forvente at alt skal fungere perfekt akkurat for deg rett ut av boksen. Kan jeg spør hva som er problemet med nettlesere? :)

Når det gjelder KDE så er jeg helt enig! Jeg synes det ble rotete og treigt. Jeg bruker heller GNOME-versjonen. Så annbefaler deg å gi Linux en sjanse til og innstallere Linux Mint 9 GNOME ;)

Lenke til kommentar

For netbooks kan du bruke for eksempel Ubuntu Netbook Edition som er skreddersydd for små skjermer og svak maskinvare. Ellers kan du også bruke Xubuntu eller Lubuntu som begge er basert på Ubuntu, men med mindre krevende ressursbruk og mindre bling og GUI-hjelp. OpenOffice er standard i de aller fleste distroer og er over 90% kompatibel med MS Office. Synes OpenOffice faktisk fungerer bedre i Ubuntu enn Windows.Spotify har nylig fått en native Linux-klient, hw.no skrev om det tidligere i sommer, ellers er et kjapt google-søk alt du trenger.Skaff deg en ekstern CD-brenner og brenn ut et recovery-image for Win7 før du gjør noe mer i tilfelle du skulle angre ;)

Feil.

Husk at Wubi gir elendig ytelse, da.

Prøvde nettopp Ubuntu Netbook Edition, men var ikke helt fornøyd med brukergrensesnittet der egentlig. Gikk heller ikke an å bruke tastene ÆØÅ i Open Office. Går det også an å prøve Mint9 uten å installere det? Er det forresten mulig å få ting på norsk? \\

Endret av muummi
Lenke til kommentar

Personlig er jeg veldig fornøyd med W7 på min mini-PC (eMachines 250, Atom 1.6Ghz Intel 945. Bruker maskinen til surfing, epost, multimedia, kontor, CorelDRAW osv), etter en liten tur innom visual effects og indexing så er W7 veldig kjapp på lowend maskinvare.

Uansett, var ikke meningen å "ødelegge" konverteringen til Linux :p

Lenke til kommentar

Heisann:)

Jeg har en Asus eee mini bærbar med Win 7 Starter. Jeg lurte på om jeg skulle legge inn Linux istedenfor, i håp om at pc`n kanskje kan bli litt raskere.

Er det noen som tror at jeg vil få noe bedre ytelse med Linux i forhold til Win 7 Starter?

Isåfall hvilket linux basert OS vil dere anbefalle til en mini bærbar?

Jeg byttet fra WIndows 7 starter til Ubuntu Netbook-versjonen på en liten Atom-basert mini-bærbar med 1 GB RAM.

Ytelsen gikk MERKBART opp! Raskere respons på desktop og "roligere" harddisk. Plutselig ble Lenovo-en en kjekk, liten kompis. Personlig tror jeg at dette skyldes at PC-en har for lite RAM til å kjøre Windows 7 starter effektivt.

Uansett kan jeg switche mellom OS-ene når jeg booter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...