Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hoven tå

Eiland

Anbefalte innlegg

Siden helga har jeg hatt parokyni eller på godt norsk: verkebyll på siden av tåa.

Måtte på legevakta på tirsdag kveld for etter jobb klarte jeg så vidt å gå. Jeg fikk antibiotika som jeg skal gå på i 10 dager, men det har bare blitt verre. Igår kom det ut mye verk da jeg mista balansen på jobben og fikk lagt all vekta mi på tåa, men alt har kommet tilbake ++ :O

Vet ikke hva jeg skal gjøre! Drar til Mallorca om halvannen uke og må være bra til da! Jeg får ikke fri fra jobben heller og ikke sykemelding. Jobber i butikk hver dag så blir mye trasking og orker ikke gå på siden av foten mer heller da den begynner å bli hoven. Hva skal jeg gjøre?`

Går på antibiotika og tar grønnsåpevann to ganger daglig, men det hjelper jo ikke og legen er på ferie :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HEiland! Det er meg - Thea VK (VondtiKnea, kronisk, medfødt,smerte full knes-sykdom)

Jeg har selv vondt.

Vi har noe til felles, vi har begge vondt i bein religionen. Jeg har en knes-sykdom som jeg har hvert plaga med siden jeg lå som støpt i vågga.

Jeg har selv en jobb.

Jeg må vær dag takkle vonde smerter i knea unners veis i arbeidsdagen. Noen ganger når jeg jobber i åtte timer, føles det som jeg kanskje jobber i ni. SÅnn er det når man har vondt nemmelig, det er et hellvette uten sideblindvei.

Jeg jobber som korekturleser i Bertils Budstikke, og med vondt kne er det ikke noe kjære bestemor, oldemor, svigermor eller noen mørdere i det helste tatt.

Men selv om våre kjebner er ganske fårskjellige, med tanken på at dine smerter er i tåa mens mine er i knea. Likavell skal jeg nå gi deg råd til å håntere smertene på: Her kommer det:

* Hvis du kjenner at du begynnner å få vondt i fotreligionen, LØP på badet. Lås døra etter deg, hvis du er sistemann inn, for å hvere i fred. Så tar du dopapir som du væter, når du har vætet mye, husk å væte godt, brett det rundt tåa som kommer til å gjøre vondt, for da trekkes smerten ut gjennom fibrene i dopapiret. Tror jeg.

* Når smertene kommer før du rekker å komme inn på badet, gjør dette: Nå kommer det(hold deg fast he-h): Sett deg først ned på bakken eller golvet, det er lurt å til envær tid ha med pute. Når du har satt deg ned, ta frem en binders. Bøy bindersen ut sånn at den er lang som et tannpirkere og begynn å stikke byllen, hvis det ikke hjælper, stikk mer. Ha med en tom sjampoflaske som du kan helle hværken i hvis det blir mye.

* Hvis du har hatt vondt lenge, bør du ta i bruk primolut. Det er en veldig bra medisin mot byller, som du må ha resept for å få de desperate kløra dine i. Jeg har mange så jeg kan sende, men jeg tar mer for de enn appoteket gjør, for at det skal gå runt for meg.

* Når du er midt på sjukkeste jobben og det plutselig bynner å svi, sjekk om det er noen leger runt deg, kanskje noen bynnte på legestudiet men syns det var for vansklig og slutta, de er til hjelp i såffall for de har jo litt mer legeutdanning enn mannen i gata og da kan de hjælpe mer enn folk flest hværtfall. Men aller helst burde du finne en lege(en som syns studiene var lett og fortsatte helt til han til slutt blei doktor). En fysioterapeut er også ikke så verst, men da MÅ de ha legebakgrunn kanskje i praksisperioden eller at de bynnte på legestudiet men slutta og bestemte seg for å bynne på fysioterapeut isteden. Men det hjælper ikkenoe hvis noen er for eksempel insjenjør eller sjornalist, men det hjælper bare hvis de også har tatt et legekurs på kvelstid eller gjerne på dagtid (I lunsjen eller noe, hvis de hadde jobb når de tok kurset hvis ikke de hadde jobb så kunne de jo tatt det på fulltid og da kunne de likegodt blitt leger, så disse er litt korttenkte)

Men uansett, se runt deg etter noen slike og HUK TAK i dem. Si eller rop at du har vondt, si hvor og si at du gjerne vil ha hjælp av de.

Det var hyggelig å kunne hjælpe noen andre, dete r deilig å kunne hjælpe andré som har vondt selv om jeg selv har vondt (i knea). Håper disse rådene er hjælpsomme. Håper du ikke må leve et liv i smerter, og at premoluten virker på deg, ring hvis det er no.

XOXO The VK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...