-kga- Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 går det ann og sette ram som er sertifisert til kunn CL2,5 til og gå på CL2 ? Jeg har 512 DDR pc 2700 som ikke er noe merke minne. hadde tenkt til og bytte det ut for og klokke litt mer, men nå har jo prisene gått i været. syntes jeg da. Lenke til kommentar
Snorre123 Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Det går som oftest helt fint. Lenke til kommentar
LunarG Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Har selv en vanlig TwinMOS PC2100 CL2.5 brikke...disse kjører jeg på de aller raskeste timingene som mitt hovedkort (Abit KX7-333) klarer... Det innebærer blandt annet CL2... Det anbefalles å ikke kjøre de timingene jeg kjører, da det lett kan skade minnebrikker som ikke er av svært god kvalitet... Jeg har kjørt med disse timingene i over et halvt år, uten noen som helst tegn til ustabilitet... Det er helt klart merkbart (les: målbart) raskere minneytelse sammenlignet med de timingene som ligger i SPD'en... Nå bør det vel også legges til at jeg har satt på heatspreader med vifte på min rambrikke, men om det har noen reell virkning aner jeg ikke Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Hva er egentlig forskjell på CL2,5 og CL2? Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Nøyaktig 0,5. i ytelse? Nei, ytelsesmessig blir det litt annerledes. En 2100 brikke kjørende på cas 2 vil ha ca samme ytelse som en 2700 brikke på cas 2,5. En ganske akseptabel økning med andre ord. Cas = Cas Latency = CL Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Hvordan vet jeg at CL 2 støttes av mitt HK? Sikkert bedre å kjøpe det istedefor CL 2,5 da. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Alle nyere hovedkort støtter det. Muligens at hovedkort du får med når du kjøper dell eller lignende ferdigpcer ikke gjør det, men kan ikke si sikkert. Ditt A7V8X støtter det. Er rammen av type cl 2 står den på det allerede, med mindre du har fikla litt med instillingene. Er rammen cl 2,5 må du stille den til cl 2 manuelt. Dette skjer i BIOS. Hvor i biosen varierer fra produsent til produsent, ta en titt i hovedkortmanualen hvis du er usikker. Det viktigste ved kjøp av ram er vel å kjøpe merkeram (til klokking), så kjøp gjerne TwinMOS med Winbond brikker på. De klokker bra og du kan kjøre dem på aggressive instillinger. (som cl 2 osv.) Også koster de ikke altfor mye heller. Lenke til kommentar
formann Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Nøyaktig 0,5. i ytelse? Nei, ytelsesmessig blir det litt annerledes. En 2100 brikke kjørende på cas 2 vil ha ca samme ytelse som en 2700 brikke på cas 2,5. En ganske akseptabel økning med andre ord. Cas = Cas Latency = CL HELT feil.. aldri i verden om man får så mye xtra ytelse. Når man går fra CL 3 til CL2 så vil man i praksis få ca. 5-7% mer ytelse.. når man da går fra 2.5 til 2 så vil det naturligvis bli litt mindre. Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 HELT feil.. aldri i verden om man får så mye xtra ytelse. Når man går fra CL 3 til CL2 så vil man i praksis få ca. 5-7% mer ytelse.. når man da går fra 2.5 til 2 så vil det naturligvis bli litt mindre. Ja og nei. Du glemmer at de prosentene faktisk fort også utgjør den forskjellen det er mellom 2100 og 2700 minne totalt sett. Da det er snakk om den totale ytelsesforandringa i systemet og ikke hvor mye bedre selve minnet blir. Hvis det hørtes helt på jordet ut så må jeg ha helt utrolige rambrikker. For jeg får i allefall samme testresultat i ei rekke tester(pcmark, sisoft sandra, osv.) med minnet på 2100@cl2 og 2700@cl2,5. Lenke til kommentar
formann Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 HELT feil.. aldri i verden om man får så mye xtra ytelse. Når man går fra CL 3 til CL2 så vil man i praksis få ca. 5-7% mer ytelse.. når man da går fra 2.5 til 2 så vil det naturligvis bli litt mindre. Ja og nei. Du glemmer at de prosentene faktisk fort også utgjør den forskjellen det er mellom 2100 og 2700 minne totalt sett. Da det er snakk om den totale ytelsesforandringa i systemet og ikke hvor mye bedre selve minnet blir. Hvis det hørtes helt på jordet ut så må jeg ha helt utrolige rambrikker. For jeg får i allefall samme testresultat i ei rekke tester(pcmark, sisoft sandra, osv.) med minnet på 2100@cl2 og 2700@cl2,5. Hva slags FSB kjører du ? Lenke til kommentar
Amnio Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Den testen jeg utførte ble gjort på standard 133 med en XP2000+ (palomino), med minnet som sagt på 166 og/eller 133. Finnes det da en forklaring på 'syndromet'? Kan det ha noe med synkorn/asynkron kjøring opp mot minnet, oppi alt dette? Med nærmere ettertanke tror jeg vi mener akkurat det samme... For jeg er enig at bytte av cl gir ca 5-10% ytelsesforskjell - jeg får ca 1000-1250 mer i 3Dmark 01 med minnet på cl2 enn jeg gjør på cl2,5 (med minnet på samme hastighet). En økning på ca 10% siden jeg til vanlig ligger på 10500 poeng uten overklokking av noe. Men jeg får også tilnærmet stillstand i scoren ved bytte til et hakk lavere hastighet men strengere timing på minnet. Eneste som da blir dårligere er båndbredda pga at antallet MHz går såpass ned fra 166 til 133 (2700-2100), men som sagt minnet yter omtrent det samme. Lenke til kommentar
formann Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Den testen jeg utførte ble gjort på standard 133 med en XP2000+ (palomino), med minnet som sagt på 166 og/eller 133. Finnes det da en forklaring på 'syndromet'? Kan det ha noe med synkorn/asynkron kjøring opp mot minnet, oppi alt dette? Med nærmere ettertanke tror jeg vi mener akkurat det samme... For jeg er enig at bytte av cl gir ca 5-10% ytelsesforskjell - jeg får ca 1000-1250 mer i 3Dmark 01 med minnet på cl2 enn jeg gjør på cl2,5 (med minnet på samme hastighet). En økning på ca 10% siden jeg til vanlig ligger på 10500 poeng uten overklokking av noe. Men jeg får også tilnærmet stillstand i scoren ved bytte til et hakk lavere hastighet men strengere timing på minnet. Eneste som da blir dårligere er båndbredda pga at antallet MHz går såpass ned fra 166 til 133 (2700-2100), men som sagt minnet yter omtrent det samme. Om du kjørte 133 FSB på begge testene så er det ikke så rart, for da er minnebåndbredden uansett bregrenset til 2.1GB/s. Skal man måle ytelsesforskjellen på PC2100 og PC2700 så må man kjøre testen av PC2700 ram med en FSB på 166. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Nøyaktig 0,5. i ytelse? Nei, ytelsesmessig blir det litt annerledes. En 2100 brikke kjørende på cas 2 vil ha ca samme ytelse som en 2700 brikke på cas 2,5. En ganske akseptabel økning med andre ord. Cas = Cas Latency = CL HELT feil.. aldri i verden om man får så mye xtra ytelse. Når man går fra CL 3 til CL2 så vil man i praksis få ca. 5-7% mer ytelse.. når man da går fra 2.5 til 2 så vil det naturligvis bli litt mindre. Om du har cl3 eller cl2.5 er akkurat det samme.The CL2 stands for clock 2. What that means is that is how fast it gives information to the CPU. Using the spreadsheet example, the CPU ask the RAM for pages 2 - 6. It works on those pages and needs to save them on page 7, so it ask the RAM for page 7. It takes the RAM 2 of the CPU's clock cycles to get this information to the CPU. As you can see, 2 clock RAM works faster with the CPU than 2.5 clock RAM. (Because the way CPU clocks work, the data might be ready at 2.5 clocks, but the CPU won't get it until the third clock.) Hvis det hørtes helt på jordet ut så må jeg ha helt utrolige rambrikker. For jeg får i allefall samme testresultat i ei rekke tester(pcmark, sisoft sandra, osv.) med minnet på 2100@cl2 og 2700@cl2,5. If you will be playing games and/or using video or graphics, getting the data to the CPU is top priority, thus 2 clock RAM would be best. Lenke til kommentar
OgnOmm Skrevet 22. juni 2003 Del Skrevet 22. juni 2003 Til slutt.. Har du CL2.5 ram av kvalitet (TwinMos, corsair, kingston osv.) Sett rammen til CL2 i biosen. Det er bedre. Tror ikke mange vil nekte på det. MEN.. Blir systemet ustabilt, sett rammen tilbake til CL2.5, og se om det blir stabilt igjen da... Skulle ikke være no prob, TwinMos 2700 klarer det fint. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå