Gå til innhold

Klokking av DDR ram


CrackaBoi

Anbefalte innlegg

Har noen spm ang klokking av ddr ram.

 

Ser at folk snakker om volt på ramen. Hva betyr det?

Skal klokkeen P4 northwood, hvordan volt burde HKet støtte? (845D)

 

Hva betyr d derre 2-3-2-2 greien? Kan noen forklare CAS?

 

Har forskjellig RAM forskjellig volt?

 

Hvordan DDR RAmburde jeg kjøpe? Hva er forskjellen på merkene?

 

En ting til: Hvordan DDR RAM leverer Dell med maskinene sine?

 

takker for tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2-5-2-2 (f.eks) betyr bare at du kjører minnet uber-fast.

 

Tallene er forsinkelser (antall klokkefrekvenser o.l.) på forskjellige oppgaver. CAS er den vanligste (og mest betydningsfulle?) vi måler.

 

Det er tommelfinger-regel at er minnet CAS2 er det ofte bra nok til å klare RAS2CAS og RAS precharge stilt til 2 også.

 

Jeg kjører TwinMOS PC2100 ECC (ikke reg) moduler for tiden, de klarer i alle fall 2-5-2-2 på 320 (DDR)MHz. Kan anbefales.

 

Hva dell shipper med vet jeg ikke, trolig varierer det men det er neppe super-overklokkings-minne.

Lenke til kommentar

Heya Dollar :smile:

 

jeg veit ikke å det derre 5 tallet i 2-5-2-2 er , normalt så har jeg bare sett 3 tall ala 2-2-2 , der første er cas latency , og de to andre husker jeg ikke i hodet..

 

alt jeg veit er at jeg med min twinmos 256mb 2.5 kjører 2.5-3-3 (dårlig ) @ 150 mhz.. synes dette er litt slapt , hvor kjøpte du din twinmos ? det er jo meget bra med 2-2-2 @ 160 mhz da.. (320 ddr)

Lenke til kommentar

Jeg hadde oversett av SPD hadde slått seg på igjen når jeg resatte BIOS :sad:

 

Mitt minne kjører 2-6-3-3 på 166.

 

6 tallet er act 2 precharge delay. Har dessverre ikke funnet noe windows-spd reader for DDR minne enda, og gjett og sjekk gidder jeg ikke så om jeg får det ned noe mer med det første er usikkert. Uansett er jeg fornøyd. På 2-5-2-2 piper maskina og nekter å boote over 150/300.

 

Siste 3dmark2001 tikket inn på 7749 poeng (240/500 23.11)

Lenke til kommentar

Hei Ar`Kritz,

 

Kan du poste noen av de "testene" hvor TwinMOS "knuser" Crucial.

 

Har selv TwinMOS CAS2 PC2100 DDR RAM og synnes det var dritt ram.

 

Den nekter å kjøre over 128MHz på de mest aggresive minne innstilingen, men Crucial (lånte den av en kompis) derimot gikk opp til 151MHz uten problem.

 

 

Hilsen

 

Staljin

Lenke til kommentar

Jeg har en TwinMOS PC2700 512MB DDR-brikke som ved de mest aggressive timingene (CAS2, 1T Command Rate, osv) klarer 179MHz (338MHz DDR). Hadde det ikke vært for mangelen av en 5-er divider for PCI-bussen på mitt HK (Abit KR7A-RAID), hadde jeg kjørt på denne hastigheten. For DVD-ROMen føkker opp ved hastigheter over 160MHz FSB (40MHz PCI), samt at jeg må kjøre den ene 80GB-disken min på ATA-33 i stedet for ATA-100.

 

Håper inderlig at det kommer en BIOS for dette HK som støtter 5-er divider for PCI (og 3-er divider for AGP)..!

Lenke til kommentar

Hei,

 

Det med Abit og 1/5 divider kan du bare glemme. BIOS-en kan ikke hjelpe når chispette ikke støtter dette funksjon (det er slik jeg har forstått det).

179MHz, ja , ja har vært i kontakt med en som kjørte 189MHz på KR7A og jeg hadde bedre SiSoft Sandra resultat på 166MHz, etter ham å bedøme, så ikke vet jeg.

 

Kan hende at det var bare ren uflaks og at jeg har støttet til en modul som er jvla dårlig.

 

Var VELDIG happy da jeg så at det var CL2 modul, og trodde at det var bedre kvalitet på den, men det viste seg at det ikke er det (bedre kvalitet).

 

 

Hilsen

 

Staljin

Lenke til kommentar

189MHz med et bedre resultat på 166MHz?

 

Hadde jeg satt alle RAM-timingene på "langsomste" innstillinger, hadde jeg sikkert også klart denne hastigheten! Men da hadde sikkert alle dataene på HDene mine gått fløyten...

 

Dårlig av Abit hvis de ikke skulle innføre en 1/5 multiplier! EPoX har jo gjort dette på sitt KT266A HK...hvorfor skulle ikke Abit gjøre det, når de er kjent for å ha best overklokking av alle HK-produsenter..?

 

Vil ikke uten videre hive ut mitt KR7A-RAID, og kjøpe et KT333-basert kort etter å ha førstnevnte kun i snart 4 uker...

 

Får sjekke http://www.biosmods.com ofte etter BIOS-nyheter!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-31 18:08, staljin skrev:

...

Var VELDIG happy da jeg så at det var CL2 modul, og trodde at det var bedre kvalitet på den, men det viste seg at det ikke er det (bedre kvalitet).


Du fikk vel samma dritten som meg. Kjører 2x 256MB TwinMOS 256MB CL2 som er elendige å overklokke. Står Hynix 138A HY5DU28822AT-K på chippene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...