Gå til innhold

Skal kjøpe nye hodetelefoner på et 1000 kr budsjett.

Anbefalte innlegg

Hei :)

Har bestemt med for at jeg trenger en oppgradering hva bærbar lyd gjelder (dvs; trenger og trenger...har lyst på blir vel mer rett).

Fra før av har jeg et par Denon AH-D301 som jeg har trivdes med. Har brukt de både koblet til PC-en og til MP3-spilleren, men de jeg nå skal gå til innkjøp av skal ikke brukes på MP3-spiller (bærbare enheter).

Jeg har planlagt kombinere hodetelefonene med denne, ettersom den har en budsjettvennlig pris samt at jeg har lest mange lovord om den. Jeg skal dog ikke hindre noen i å komme med andre anbefalinger i samme sjanger, sålenge det ikke sprenger budsjettet mitt. Har beregnet å påkoste meg å bruke rundt 2000 kr totalt. Gjerne billigere, men ikke mye over. (ca. 800 for uDAC-en + inntil 1500 kr for hodetelefonene = max 2300 NOK)

Hodetelefonene skal som sagt være til hjemmebruk, så den aktuelle typen vil være at klokkene dekker hele øret. Om de er åpne eller lukkede spiller liten rolle for min del.

Skal bruke de til å lytte til musikk (kilden er PC-en type stasjonær. Lydkortet er integrert i hovedkortet, om dette skulle ha noen betydning.) samt når jeg ser på film. Vil tippe fordelingen vil bli 75% musikk vs 25% film.

Nå er langt fra noen audiofil, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare lydbildet jeg ønsker meg. Jeg hører på så mye forskjellig musikk. Alt fra Iron Maiden og Dream Theater til klassiske stykker. Generelt vil jeg tro at et velbalansert og harmonisk lydbilde passer meg bra. Så langt har jeg vært fornøyd med det jeg har hørt fra Denon-ene mine, men så har jeg feks aldri koblet dem til en forsterker (annet utstyr enn PC/MP3-spiller). Liker å kunne høre detaljene i musikken.

Jeg er åpne for alle forslag hva merker gjelder. Har få preferanser på området, og har i liten grad lyttet til forskjellige hodetelefoner. Det gjør det nok sikkert vanskeligere å anbefale noe spesielt. Befinner meg nå hjemme på sommerferie, men når jeg kommer meg tilbake til Trondheim kommer jeg nok til å stikke innom både HiFi-klubben og Soundgarden for å test-høre litt på utvalget de har der.

På forhånd mange takk for alle anbefalinger og tips :)

Lars

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

blant de mer vanlige anbefalingene som pleier å komme når det gjelder hodetelefoner til rundt 1500 norske kroner er:

- Beyerdynamic DT 770 Pro

- Sennheiser HD 595

- AKG HD 242

- AKG HD 272

Og så har du jo, ettersom du er litt i "Denon-gata", Denon AH-D1001 (AHD1001 (uten bindestrek) visstnok hvis du skal søke på Hi-Fi Klubben sin nettside).

Alternativt kan du sjekke ut bruktmarkedet og se på litt "høyere" modeller, som f.eks.:

- AKG K701

- Sennheiser HD 600 eller HD 650

- Denon AH-D2000

- Grado SR225i (ser en på hifisentralen som i skrivende stund selger disse for 1500 NOK)

Bruktprisen på ovennevnte hodetelefoner fluktuerer veldig og jeg har sett samtlige ned mot og til og med under 1500 NOK.:)

Lenke til kommentar

Husker jeg prøvde AH-D1001 da jeg kjøpte 301-ene. Ble imponert over lyden, men da kom jeg rett fra kun å ha brukt billige ørepropper i lang tid. De var dessuten utrolig lette. Får ta meg en tur tilbake.

Kjøpe brukt er ingen dum idé (glemte også å nevne at jeg også er komfortabel med ebay og kjøp fra utlandet).

Eneste erfaringen jeg har med AKG er et par ørepropper jeg fikk til jul i 2009. Det var mildt sagt en nytelse å gå fra mine gamle JVC ørepropper til 69 kr på Elkjøp til disse.

Takk for tipsene. Så langt det lar seg gjøre skal jeg sjekke ut de hodetelefonene du nevner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du vurderer D1001 bør du også lytte til Creative Aurvana Live!.

Begge hodetelefonene er laget av samme produsent og deler "element" +++.

Mange modeller fra Audio Technica og Shure vil også passe ditt budsjett. Kan anbefale Audio Technica ATH-M50, Shure SRH840 og DJ750.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Bumper den gamle tråden min i søken etter nye råd. Ble ikke noe av det planlagte kjøpet, ettersom tykkelsen på lommeboka ikke ble den jeg hadde sett for meg. Skal likevel kjøpe nye hodetelefoner, men denne gangen i prisklassen under 1000 kr (har gjort en ny vurdering på hvor mye jeg kan tenke meg å bruke).

Slik som det er nå står valget mellom Shure SRH440 og Denon AH-D510. De ligger omtrent likt i pris, men siden jeg ikke veit om noen butikker i Trondheim som selger Shure-klokkene over skranke (men tar gjerne i mot tips hvis noen veit om), må jeg kanskje se meg nødt til å bestille over nettet, og da kommer jo frakt i tillegg (100-lappen og drøyt det, mer hvis jeg får for Ebay). Fordelen med Denon er at jeg kan spasere bort på Hifiklubben og teste de ut, mtp på komfort osv. (har ingen respektabel bærbar lydkilde egentlig). Så, er det noe som taler veldig for/mot hva jeg bør gå for? Har ikke vært å prøvd Denon enda, og hvis noen har en godbit av en hodetelefon som jeg har oversett som bør vurderes så ikke nøl med å rope ut!

På forhånd takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Shure SRH440 "vant" testen i lyd&bilde for kort tid siden. Ut fra beskrivelsen er SRH440 litt mer nøytral enn Denon D510. Men jeg ville ikke valgt en hodetelefon uten å ha testet ut lyd og komfort først, evt. sørge for returmulighet hvis man ikke liker produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...