Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp til å fylle ut flyttemelding. Skal flytte på hybel. Mulig feilpostet

MrAvionics

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Skal snart flytte på hybel og da må jeg melde flytting.

Der jeg skal flytte er hybelen på loftet til en enebolig. Har samme inngang som utleier.

Hva skal jeg fylle ut ?

Må jeg for eksempel fylle ut bolignummer ?

Takker for svar.

Edit: Mulig Feilpostet

RF-1400B.pdf

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På posten.no får jeg opp følgende beskjed:

- Stedsnavnet "xxx 00" på postnummer "xxxx" er ukjent.

- Ingen gyldig gate-/veiadresse ble funnet. En årsak kan være at denne gate-/veiadresse er delt mellom flere postnummer. Prøv et annet nærliggende postnummer.

Hva kan være feilen til det ?

Det er riktig adresse. GPS og google map finner den adressen.

Lenke til kommentar

For å få borteboerstipend som student må du, såvidt jeg har forstått, bo på en annen adresse enn din folkeregistrerte. Eneste stedet jeg meldte flytting da jeg flyttet hjemmefra var til posten for midlertidig adresseendring/videresending av post (koster penger, men man vil jo ha posten sin).

Flytting innen Norge skal meldes til skattekontoret innen åtte dager etter at flyttingen fant sted.

dersom du skal endre adresse i folkeregisteret. Endret av srbz
Lenke til kommentar

Folkeregisterforskriften, §5-5 :

§ 5-5. Studenter

Personer som oppholder seg i en kommune for å få undervisning, kan velge om de skal:

a)

registreres på nytt bosted ved studiestedet,

b)

opprettholde registreringen på samme bosted som før utdanningen ble påbegynt (tidligere bosted) dersom de fortsatt har tilknytning til dette,

c)

registreres i foreldrehjem,

d)

registreres i det felles hjem med ektefelle eller barn,

e)

registreres i en bolig som erstatter tidligere bosted, så fremt disse boliger ligger i samme kommune.

Som tilknytning til tidligere bosted regnes blant annet:

-

foreldrehjem,

-

eiendomsrett til bolig,

-

leierett til bolig,

-

fremleie av bolig.

Der står det jo at studenter kan velge om de skal stå registrert i ny adresse eller gammel.

Men vil man miste stipendet hvis man står registrert i annen adresse en foreldrene ?

Og angående posten, er ikke midlertidig kun for inntil 6 måneder ?

MIDLERTIDIG ADRESSEENDRING :

Skal du reise bort kan du få posten din ettersendt

- Post kan ettersendes i Norge og til utlandet

- Gjelder inntil 6 måneder.

- Bestill på nettet – raskere og billigere

Kan man sende varig adresseendring til posten og ikke til folkeregisteret ?

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar

Men vil man miste stipendet hvis man står registrert i annen adresse en foreldrene ?

Såvidt jeg har forstått, ja, såfremt du bor på den andressen du er registrert med i folkeregisteret.

For å få borteboerstipend som student må du, såvidt jeg har forstått, bo på en annen adresse enn din folkeregistrerte.

Jeg forandret ikke adresse det året jeg bodde vekke.

Beholdt min gamle adresse, var såvidt jeg forsto ingen problemer med det heller.

Det er jo det jeg sier. Hvis du hadde byttet din folkeregisteradresse til den adressen du bodde på så hadde du per definisjon ikke vært borteboer, og dermed ikke fått borteboerstipend (såvidt jeg forstår). Du må bo på en annen adresse enn den som står i folkeregisteret.

(jeg tolket innlegget ditt som om det var ment som en motsigelse, og ikke en bekreftelse. beklager om vi begge var enige i utgangspunktet :) )

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Pris inkl mva

Varighet t.o.m. Bestilling på posten.no Bestilling på blankett

1 mnd Gratis Gratis

1 mnd gratis + 6 mnd 280,00 320,00

1 mnd gratis + 12 mnd 410,00 450,00

Kan man sende varig adresseendring til posten og ikke til folkeregisteret ?

Det er mulig ja, selv om det står en påminnelse når man bestiller hos posten om å endre den i folkeregisteret. Dette er bare å ignorere.

"Varig adresseendring" hos posten ser dog ut til å være kun opptil 13 mnd av gangen :\

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Pris inkl mva

1 mnd Gratis Gratis

1 mnd gratis + 6 mnd 280,00 320,00

1 mnd gratis + 12 mnd 410,00 450,00

Men det du skriver her er på varig adresseendring med ettersending. På Midlertidig står følgende:

Pris inkl mva

Innland 15 dager 220,00 260,00

Innland 1 mnd 240,00 280,00

Innland 3 mnd 355,00 395,00

Innland 6 mnd 580,00 620,00

Utland 15 dager 325,00 365,00

Utland 1 mnd 390,00 430,00

Utland 3 mnd 660,00 700,00

Utland 6 mnd 1000,00 1040,00

"Varig adresseendring" hos posten ser dog ut til å være kun opptil 13 mnd av gangen :\

Hva mener du med det ? Kan du forklare det litt enklere slik at det ikke kan missforståes ?

Lenke til kommentar

Hva mener du med det ? Kan du forklare det litt enklere slik at det ikke kan missforståes ?

Ref. prislisten i mitt forrige innlegg.

Jeg bestilte "varig adresseendring" i fjor, og fikk all post til min oppholdsadresse (med ett og annet unntak riktignok, som slapp igjennom videresendingssystemet til posten og endte opp på folkeregisteradressen).

Lenke til kommentar

Varig adresseendring gjelder ikke kun 13 måneder, det er kun ettersendingen som gjør, men nå er det ikke ettersendingen som jeg er ute etter. Men å kunne få posten på hybeladressen. Hvis jeg ikke melder noen ting til dem så kan jeg jo ikke få noe post på hybeladressen :(

Lenke til kommentar

Jeg bestilte "varig adresseendring" i fjor, og fikk all post til min oppholdsadresse (med ett og annet unntak riktignok, som slapp igjennom videresendingssystemet til posten og endte opp på folkeregisteradressen).

Alle brev som ikke var adressert til min hybeladresse i utgangspunktet fikk en kjekk klistrelapp med videresendingsadresse på.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Flyttemelding til folkeregisteret er ikke nødvendig når man er student.

"Flyttemelding" til Posten angår bare Posten, det er opp til deg hvilken adresse du oppgir til dem som faktisk sender deg post. Hvis du gir Posten flyttemelding med ettersending vil de videresende post som kommer til din hjemstedsadresse til hybeladressen din. Det er ingen automatikk i at post faktisk blir _adressert_ til ditt nye bosted.

Lenke til kommentar

Som klilleng sier er det bare å gi alle dine forbindelser den nye adressen din, da havner all posten din der du bor.

Det er bare i noen spesielle tilfeller (f.eks bankrelaterte ting) at posten må sendes til folkeregistrert adresse.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, posten er så firkantet på det, så hvis ikke man står registrert på den adressen kan posten nekte å levere.

1) Posten (men ikke nødvendigvis folkeregisteret, de har ingen sammenheng) må selvsagt ha beskjed om hvor du bor, og (som RVF påpeker) 2) alle som fortsatt skal sende post til deg må få beskjed om din nye adresse. Denne må du selv opplyse dine kontakter og forretningsforbindelser om, det er ikke noe Posten gjør, selv ikke om du har bestilt videresending i X antall måneder. Når denne ettersendingen opphører, så vet fortsatt ikke de som har sendt post som er blitt ettersendt hvor du har flyttet, denne posten vil da bli returnert til avsender.

Enkelte bedrifter (banker, offentlige institusjoner) henter sine adresseopplysninger fra folkeregisteret, men slett ikke alle. Dette er jo vanligvis (unntatt studenter som ikke melder flytting i folkeregisteret pga borteboerstipend) en fordel i og med at de får oppdatert adresseendringer automatisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...