Gå til innhold

Starter ingeniørforkurs januar 2011, går fra 1M til R2, overkommelig?

henrikrox

Anbefalte innlegg

Hei

Så jeg skal gå dataingeniør forhåpentligvis i 2011. Jeg har 4.8 i snitt, så kommer ikke inn på NTNU.

Så jeg lurer litt på hva dere har av dataingeniør skoler å anbefale? Har hørt at HIST er bra, og Halden. Er villig til å flytte overalt.

Så lurer jeg litt på det forkurset jeg skal ta. Begynner januar 2011 på ingeniør forkurs, som inneholder matte r1 + r2 og 2fy.

Jeg har gått medier og kommunikasjon på videregående + allmenfaglig påbyggning.

Lurer svært på hvordan overgangen blir fra naturfag og 1M matte til 2fy og r2.

1M, var jo den tid ikke engang 1MX/Y engang, og har heller ikke vært på skolebenken på 3 år. Dog har jeg en far som er en mester i matte, tingen er bare at vi er 9 timer unna. Blir å dra hjem 1 gang i måned etter påbegynt kurs for å få hjelp.

Samt at jeg starter opp allerede i september med å gå igjennom bøkene og prøve å forstå det vi skal holde på med når forkurset begynner i januar.

Så vil dette være vanskelig, eller er det mulig for meg å komme igjennom det helskinnet?

Tilslutt, så stod det at det var mappeinlevering, hvordan fungerer det egentlig med matte og fysikk.

Takk for hjelpen jeg skulle få!

PS; sitter å lurer på alt av bøker jeg kunne fått lest før jeg begynner å studere. Har ingen programmerings kunnskaper. SÅ jeg tenkte meg C++ for dummies, noen flere? Java, visual basic? Iphone programming for dummies kanskje

Gjerne kom med tips

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk selv forkurs for ingeniør for noen år tilbake.

Hadde yrkesskole fra før. Det gikk noen år fra jeg var ferdig med yrkesskolen til jeg begynte på forkurset, så det var strengt tatt å begynne på scratch når det gjalt matte og fysikk.

Det jeg kan si er at for min del så var forkurset det værste året. De tre neste på ingeniørhøgskolen var tøff for all del, men forkurset var værre.

Jeg åpnet ballet med stryk på første matteprøve. Da fant jeg ut at her var det en ting å gjøre, og det var å vie det året til skolearbeid og ikke så mye mer enn det.

Så sånn ble det, og jeg klarte å komme meg opp p åen 4'er i matte til slutt.

Fysikken var greiere syns jeg. Hvertfall gøyere.

Du får uansett ha lykke til.

Du klarer det om du vil.. Så enkelt er det. :-)

Lenke til kommentar

Ja det var det jeg tenkte.

Gikk du et år forkurs deltid, eller et halvår fulltid forkurs.

Hadde egentlig planer om å ta et halvår. Fordi da rekker jeg å begynne på ingeniørstudiene i 2011. Tar jeg det deltid begynner jeg først neste sommer på forkurset og får ikke startet opp ingeniørstudiene før 2012. Altså Jeg går glipp av et år. Men kanskje et halvt år er for lite.

SeR at hvis du tar deltid forkurs på hist så har du innleveringsmappe som eksamen isteden for skriftelig eksamen. Og det er jo en del greiere.

Uansett, ser at pensum er lagt ut for 2011 forkurs, burde jeg bare kjøpe bøkene nå og jobbe med de på egenhånd til kurset starte i 2011?

Takker for svar. Og grattis med at du klarte det:)

foresten, hvordan matte hadde du hatt før du begynte på forkurset?

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om dette forkursgreiene er lagt om litt i forhold til hvordan det var når jeg tok det. (Er vel 7-8 år siden nå).

Men når jeg tok det så var det over ett år fulltid. Og for min del hadde det vært rimelig umulig å gjøre det på særlig kortere tid.

Fagene og timer pr uke når jeg gikk: Fysikk 9 timer, Matte 8 timer, Kjemi 2 timer, Norsk 8 timer, Engelsk 4 timer, Samfunnsfag 4 timer.

Noe i den duren, mulig jeg bommer litt på timetallet, men er nok ikke langt unna.

Fra tidligere hadde jeg matte fra yrkesskole. Husker ikke kodene på dette, men enkel trigonometri var vel det mest avanserte vi hadde der (hvordan bruke cos, sin og tan på kalkulatoren).

Uansett hva du velger å gjøre så får du ha lykke til.

Lenke til kommentar

Vel, folk tar jo det hele tiden, så tror ikke det er umulig.

Har jo 17 timer matte i uka.

K_H, grunnen til at du tok 1 år, er at du sikkert manglet genrell studiekompetanse, og derfor måtte ha masse fag, jeg trenger bare fysikk og matte.

Og ja, trenger jo bare stå.

Lenke til kommentar

Stemmer. Manglet generell studiekompetanse. Om jeg kunne konsentrert meg om bare måtte og fysikk så hadde det vært noe helt annet. Men uoverkommelig er det uansett ikke. Jeg har aldri vært noe søkelys, men kom meg gjennom likevel.

Lenke til kommentar

Godt å høre.

Så tror jeg at det er lurt av meg å begynne med pensum allerede nå. Har kjøpt bøkene jeg skal til forkurset i januar, og skal jobbe mye med det fram til forkurset begynner.

Så vet jeg ihvertfall hva som venter meg når jeg begynner på selve forkurset

Takk for hjelpen alle sammen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gikk ingeniør forkurs i ålesund 2008/2009. Der også var det "mappe", men det som var var at vi i løpet av året hadde 5 prøver i både matte og fysikk, som talte 50% av karakteren og de siste 50% ble satt på eksamen. Jeg hadde ikke hatt matte siden jeg gikk GK på videregående 96/97, men kom fort inn i det. Viktigste var å jobbe, jobbe og jobbe. Jeg satt vel ca 40-45 timer i uken med de 2 fagene, men jeg gikk ut med A :-)

Når du skal gå ingeniør anbefaler jeg virkelig at du tar seriøst på matten, og for at det skal bli lettere for deg til våren anbefaler jeg deg å starte nå. Er ikke alle studieretninger som trenger like mye matte, men alle ingeniørutdanningene her i byen har iallefall 3 rene mattefag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...