Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feilsøk på bil

Frode99

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en feilsøk på bilen min, da jeg har hatt problem med at den kveles når jeg skal ta løs. (og om du fortsetter, vil den til slutt ikke starte heller)

På kvitteringen sto det "minnefeil: Absolutt manifoldtrykk. Vacumlekkasje? Kaldstartsventil? Spjeldspot-meter?" Aller først, hva menes med absolutt manifoldtrykk? :dontgetit:

(ja, jeg glemte å spørre før jeg dro hjem..)

Endret av Frode789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. manifolden er jo den delen av eksosanlegget som er intil motoren.

Så da må de vel mene at pakningen mellom motor og manifold er dårlig, eller pakningen mellom manifold og resten av eksosanlegget.

Sistnevnte tror jeg er heller tvilsomt.

Hører du noe frieksos oppi motorrommet?

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

"Absolutt manifoldtrykk" er en direkteoversetting av "Absolute Manifold Pressure", som refererer til trykket i inntaksmanifolden. Biler som ikke har luftmassemåler har en sensor for dette som kalles "Absolute Manifold Pressure sensor", sansynligvis menes det denne sensoren. Sensoren brukes for å måle undertrykket i manifolden, som sammen med verdien fra spjeldposisjonssensoren forteller hvor mye, i volum, av luft som kommer inn i manifolden (og til sylindrene).

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Absolutt manifoldtrykk" er en direkteoversetting av "Absolute Manifold Pressure", som refererer til trykket i inntaksmanifolden. Biler som ikke har luftmassemåler har en sensor for dette som kalles "Absolute Manifold Pressure sensor", sansynligvis menes det denne sensoren. Sensoren brukes for å måle undertrykket i manifolden, som sammen med verdien fra spjeldposisjonssensoren forteller hvor mye, i volum, av luft som kommer inn i manifolden (og til sylindrene).

Der lærte jeg noe nytt.

Kanskje det kan være falskluft som får sensoren til å måle feil? Hvis det er den som er problemet.

Lenke til kommentar

Så da må de vel mene at pakningen mellom motor og manifold er dårlig

Hører du noe frieksos oppi motorrommet?

Nei :) Derimot synes jeg den spyr ut merksnodig mye eksos i forhold til vanlig. Men det er vel en annen sak.

Ah, takker.

Endret av Frode789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...