South_Bridge Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg har fått starcraft2 og spotify opp å kjøre i wine på fedora 13. right out of the box så har jeg hatt lyd mens jeg har sloss litt med skjermkortet for å få det til å funke med SC2. Nå har jeg fixa det(med god hjelp fra forumet), men av en eller annen grunn har jeg ikke lyd i SC2! Funker fint i spotify, men ikke i SC2 altså. winecfg i audiotabben sier meg at PulseAudio driver er installert og det funker(stemmer med at jeg har musikk fra spotify). googlet litt og leste et eller annet sted at jeg burde prøve ALSA, ESD og OSS så jeg installerte de alle sammen. wine-alsa.1.2.0-1.fc13(x86_64) wine-esd.1.2.0-1.fc13(x86_64) wine-jack.1.2.0-1.fc13(x86_64) wine-oss.1.2.0-1.fc13(x86_64) wine-pulseaudio.1.2.0-1.fc13(x86_64) Jeg ville jo tro at disse skulle komme opp som alternativer da på Audio tabben i winecfg men der er det da kun Pulseaudio som står. Noen ide? Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg tror du kan se vekk i fra å bruke oss, jack og esd. I de fleste moderne distroer er OSS emulert av alsa, så da er det like greit å bare bruke alsa. jack trenger alsa for å fungere, så igjen er det like greit å bruke alsa. esd er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror ikke esd er særlig mye brukt lengre. Så hvis en av dem skulle fungere når pulseaudio ikke vil, brude det være alsa. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Jeg tror du kan se vekk i fra å bruke oss, jack og esd. I de fleste moderne distroer er OSS emulert av alsa, så da er det like greit å bare bruke alsa. jack trenger alsa for å fungere, så igjen er det like greit å bruke alsa. esd er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror ikke esd er særlig mye brukt lengre. Så hvis en av dem skulle fungere når pulseaudio ikke vil, brude det være alsa. Hva er greia med de da? Er det ALSA på bunn og så bygger de andre på det eller hva? Hvorfor er det så mange og hva gjør de? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Jeg fant ut at jeg skal prøve å disable en dll fil og se om lyden bedrer seg da. Fixing sound Starcraft II uses the mmdevapi which is only partly implemented in Wine, disabling that library will enable the fallback audio system that works perfectly (I'm unsure if this is a wine fallback or a sc2 one, regardless I haven't noticed any problems with it) Code: winecfg Press Libraries tab, add a new override for mmdevapi and edit it to Disabled. If you have stuttering (and are using pulseaudio), in winecfg, set audio driver to OSS, and Hardware Acceleration to 'Emulation'. Jeg har riktignok Pulseaudio men prøver allikevel Noe feedback på OSS, ESD, Pulseaudio, ALSA osv hadde fremdeles vært kool da jeg ikke helt skjønner meg på det(hva er vitsen med så mange og hva er forskjellen). Lenke til kommentar
raysv Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg fant ut at jeg skal prøve å disable en dll fil og se om lyden bedrer seg da. Fixing sound Starcraft II uses the mmdevapi which is only partly implemented in Wine, disabling that library will enable the fallback audio system that works perfectly (I'm unsure if this is a wine fallback or a sc2 one, regardless I haven't noticed any problems with it) Code: winecfg Press Libraries tab, add a new override for mmdevapi and edit it to Disabled. If you have stuttering (and are using pulseaudio), in winecfg, set audio driver to OSS, and Hardware Acceleration to 'Emulation'. Jeg har riktignok Pulseaudio men prøver allikevel Noe feedback på OSS, ESD, Pulseaudio, ALSA osv hadde fremdeles vært kool da jeg ikke helt skjønner meg på det(hva er vitsen med så mange og hva er forskjellen). Veit ikke hvorfor du ikke får lyd, hvis du har disablet dll'n og satt til alsa så skulle lyden vært grei. Jeg kjører sc2 igjenom playonlinux med nyeste wine versjon, og fungerte fin fint da uten disablingen også. (Så lenge man kjører i windowed mode, kjører jeg i fullscreen så henger den når jeg prøver å logge inn på battlenet av en eller annen grunn) Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hva er greia med de da? Er det ALSA på bunn og så bygger de andre på det eller hva? Hvorfor er det så mange og hva gjør de? I hovedsak har pulseaudio og de andre lagt til funksjonalitet oppå alsa eller OSS. Feks. kan pulseaudio styre lydnivået pr. applikasjon, noe nyere versjoner av alsa skal kunne. Lyd i linux er noe rotete, og det er mange måter å gjøre det på. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Jeg fant ut at jeg skal prøve å disable en dll fil og se om lyden bedrer seg da. Fixing sound Starcraft II uses the mmdevapi which is only partly implemented in Wine, disabling that library will enable the fallback audio system that works perfectly (I'm unsure if this is a wine fallback or a sc2 one, regardless I haven't noticed any problems with it) Code: winecfg Press Libraries tab, add a new override for mmdevapi and edit it to Disabled. If you have stuttering (and are using pulseaudio), in winecfg, set audio driver to OSS, and Hardware Acceleration to 'Emulation'. Jeg har riktignok Pulseaudio men prøver allikevel Noe feedback på OSS, ESD, Pulseaudio, ALSA osv hadde fremdeles vært kool da jeg ikke helt skjønner meg på det(hva er vitsen med så mange og hva er forskjellen). Veit ikke hvorfor du ikke får lyd, hvis du har disablet dll'n og satt til alsa så skulle lyden vært grei. Jeg kjører sc2 igjenom playonlinux med nyeste wine versjon, og fungerte fin fint da uten disablingen også. (Så lenge man kjører i windowed mode, kjører jeg i fullscreen så henger den når jeg prøver å logge inn på battlenet av en eller annen grunn) Jeg prøvde å disable den dll fila uten hell. testa kun windowed, en skal jo tro at det er det samme? i winecfg står det at jeg har pulseaudio under sound driver og som sagt har jeg lyd med spotify... veldig rart. takk for feedbacks! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå