Naomiosopolar Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Lurer på hvordan arv vil fungere i min familie, da den er litt spessiel. Familien; Meg Min far Mor Og hennes to barn.((Begge over atten og bor ikke lenger hjemme)(Som ikke er min fars. Deres far er død((Min far har ikke adoptert mine søsken)) Saken er nå blitt denne; Gården vi (meg, far og mor) bor på står på min far. (Jeg har odelen, hvis dette har noe å si?) Mor og far har vært gift bare noen måneder kortere enn det far har eid gården. Har hørt at dette gjør at mor "eier" gården like mye som far, stemmer dette? For hvis det gjør det, vil jo det gjør at hvis mor dør kan mine søsken kreve å få ut 2/6 av gårdens verdi? Og vil far da arve en 1/3 av mor? Den delen som er "min"? Spørsmålet har kommet opp her hjemme fordi far, hvis dette er tilfelle ikke vil ha råd til å punge ut men 2/6 av gårdens verdi. Og igjen, vil gården da bli satt odelstakst på, eller vanlig takst? Lenke til kommentar
Ranglefanten Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Ikke 2/6 av gårdens hele verdi, men av åsetetakst, noe som er en del lavere enn markedstakst/odelstakst. Uansett kan det være en fordel å sette seg inn i disse problemstillingene før en av dine foreldre eventuelt dør, eller en av dere skal overta gården. Det er ikke noe i veien for å inngå avtaler om arv allerede nå... Lenke til kommentar
Naomiosopolar Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Det vi jobber med nå. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Dine halvsøsken har ikke arverett etter din far. Dersom din mor dør før din far har dine "søsken" rett på sin "morsarv", som i praksis vil si det som er igjen av ekteskapsboet etter at det er delt og din far har arvet 1/4 (men minst 4G, som i 2010 er cirka 300k). Dersom din far hadde med gården inn i ekteskapet (dvs han ervervet den fullt og helt før datoen de ble gift) vil denne kunne skjevdeles etter reglene i ekteskapsloven § 59. Det vil si at far holder verdien av gården (og gården selv) utenfor delingssaken når ekteskapsboet skal deles, og videre at den ikke blir en del av morsarven (i og med at mor ikke eier den, kort forklart). Hvis den ble ervervet under ekteskapet vil den i utgangspunktet tilhøre både mor og far - og da skal den deles sammen med resten av ekteskapsboet. Dine søsken kan samtykke til at (ste)far sitter i uskiftet bo, altså at skiftet utsettes inntil han også dør. Merk at hvis din far dør først kan ikke du reise odels- eller åsetessak mot din mor (selv om du har bedre odelsrett enn henne). Dette følger av odelslova § 34. Det gjelder en unntaksregel, og den har strenge vilkår: Du kan kreve å få overta eiendommen hvis det etter omstendighetene er klart urimelig at mor fortsatt får bruke eiendommen, og du har fylt 25. Hvis du tar over eiendommen etter denne regelen har mor krav på passende gratis husrom (f.eks. "kårbolig"), jfr odelslova § 38. Det skal også påpekes at at retten til å "beholde" eiendommen på uskifte etter odelslova § 34 går foran åsetesretten i odelslova kapittel XII. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Et tilleggsspørsmål til krikket: Hvis faren ervervet gården som arv, er det ikke da slik at den vil kunne skjevdeles (selv om den ble arvet i ekteskap)? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Et tilleggsspørsmål til krikket: Hvis faren ervervet gården som arv, er det ikke da slik at den vil kunne skjevdeles (selv om den ble arvet i ekteskap)? krikkert. Dersom ervervet skjedde i form av arv, eller gave fra andre enn ektefellen, vil man også kunne kreve den skjevdelt, selv om ervervet skjer under ekteskapet. Arvelater kan også i testament erklære at arven skal være arvingens særeie, jfr ekteskapsloven § 48. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå