arsenal82 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jobber i en ingeniørbedrift i snart 3 år,men nå i det siste har vi merket at det har blitt litt mindre å gjøre, ikke mye, men litt. For å komme til poenget, i hele 2010 har jeg hatt relativt lite å gjøre, det har svingt, men det har generelt vært ganske lite å gjøre. Har snakket med sjefen min om det og har jo fått noen småoppgaver innimellom, men det har vært alltid å gjøre noe for noen og det har vart ganske korte ting. Har nettopp i tillegg fått beskjed at jeg skal flyttes fra kontorlandskapet hvor jeg har sittet i 1 år til et eget kontor i korridoren som er vesentlig styggere og hvor det er mindre lys. Han kunne ha flyttet andre som uansett sitter ofte andre steder,men han valgte meg gitt. Har fått beskjed i sum samtalen at dette bare er midlertidlig, men jeg har mine mistanker om at dette er en langvarig løsning. Lurer egentlig på om han forsøker å fryse meg ut og få meg til å slutte i jobben. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jobber i en ingeniørbedrift i snart 3 år,men nå i det siste har vi merket at det har blitt litt mindre å gjøre, ikke mye, men litt. For å komme til poenget, i hele 2010 har jeg hatt relativt lite å gjøre, det har svingt, men det har generelt vært ganske lite å gjøre. Har snakket med sjefen min om det og har jo fått noen småoppgaver innimellom, men det har vært alltid å gjøre noe for noen og det har vart ganske korte ting. Har nettopp i tillegg fått beskjed at jeg skal flyttes fra kontorlandskapet hvor jeg har sittet i 1 år til et eget kontor i korridoren som er vesentlig styggere og hvor det er mindre lys. Han kunne ha flyttet andre som uansett sitter ofte andre steder,men han valgte meg gitt. Har fått beskjed i sum samtalen at dette bare er midlertidlig, men jeg har mine mistanker om at dette er en langvarig løsning. Lurer egentlig på om han forsøker å fryse meg ut og få meg til å slutte i jobben. Når du har slike mistanker så er det beste rådet å være pro-aktiv, dvs sjekk arbeidsmarkedet og se om du kan få deg et bedre tilbud en annen plass. Ingen vits å sitte og vente på at ting skal bedre seg om du føler faktisk at du holder på å bli fryst ut, vær uansett ærlig med sjefen og si ifra hvordan du føler det og forvent et klart svar om du føler arbeidsplassen er verdt det, er det ingen ting å samle på tar du en ærlig samtale med sjefen og forklarer hvorfor du er på utkikk etter en ny jobb og får til en fin dialog med tanke på referanser. Om de vil bli kvitt deg så er ikke referansene som regel et problem. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Hvordan er situasjonen til bedriften. Har ordre mengde blitt redusert, som igjen fører til mindre arbeid for ansatte (siden du skriver "vi) ? Er det flere ansatte i bedriften som har fått omplassert kontoret sitt, eller er du enkelt tilfelle ? Hvordan er "tonen" mellom deg og lederen din ? Jeg er enig med at du burde ta en samtale med sjefen din, men ikke hopp i strupen på han og si at du føler du blir fryst ut. Du kan jo ta opp at du føler at potensialet ditt ikke blir brukt, og nevne at du ikke trives med kontorløsningen din. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Jepp andre har også blitt flyttet, men innad i kontorlandskapet. Har som sagt ikke vært den mest produktive det siste året, men har jo forsåvidt vært det i fjor f.eks. Er jo en som sitter rett over meg som har hatt elendig faktureringsgrad siden han startet for hele 3 år siden og sitter og gjør administrative ting internt i bedriften samtidig som han mottar sivilingeniørlønning. Denne personen har ikke engang forsøkt ordentlig å sette seg inni det tekniske vi driver med i bedriften, han har bare sagt at det er utenfor hans kompetanseområdet og derfor så driver han med helt andre ting nå. Uansett så har denne karen fått beholde sin plass mens jeg har blitt sparket bort i hjørnet som søppel, sånn jeg føler meg ihvertfall. Har selvfølgelig begynt å kikke på og allerede ringt etter andre jobber bare for å kjenne på markedet. Ser ikke ut som det er altfor mange som ansetter i disse tider og er jo derfor livredd for å miste jobben.Klarer ikke tanken på å måtte gå til NAV og spørre om hjelp, det er jo mareritt å få det man har krav på derifra. I tillegg så har jeg kjøpt en leilighet for 1 år siden og har høy studielån jeg må betale. Har tenkt på alle mulige scenariorer, men ingen gir en grei løsning. Har fått vondt i hodet og føler meg bare elendig! Endret 12. august 2010 av arsenal82 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Høres rett ut som du bør slutte å stresse så mye egentlig og ikke minst prøve å tenke i en litt mer positiv rettning. Høres kanskje litt idiotisk ut, men prøv å se fordelene heller med situasjonen enn ulempene. Om kontoret er litt mer avliggende kan det jo kanskje være langt mer aktuelt med litt mer frihet som radiolytting der du selv velger hva du hører på, litt kreativ innredning om det tillates etc. Det er uansett ikke kreativt for deg å fokusere ensidig på det negative, selv om jeg forstår at du gjør det akkurat nå, få på plass dialogen med sjefen din så kan det kanskje vise seg at du har tatt helt feil av situasjonen, spesielt om det er en god sjef som har forståelse så vil dette kunne ordne seg. Om han derimot ikke er en flink sjef så følger du rådet over mens du speider etter noe annet (da går du selvfølgelig litt stille i dørene) har du en kontrakt med oppsigelsetid på 3 måneder så er det jo bare å si ifra om dette til mulige arbeidsgivere under interjuet og få ordnet opp med dette når du har fått tilbud om ny jobb fra et selskap. Uansett kom deg litt ut av den negative tankegangen du er i og prøv heller å se det positive i situasjonen siden det motsatte ikke fører til noe bra uansett. Lenke til kommentar
datafeilen Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Prøv å tenk positivt og se deg om etter nye muligheter samtidig som du prøver å orientere deg litt om situasjonen du er inne i ,ved f.eks å kommunisere litt mer med dine arbeidskolleger. Har du tid til overs på arbeidsplassen prøv å gjør ting du tror du vil få igjen for senere. F.eks les deg opp faglig,avslutt noe du kanskje aldri før har fått tid til, se over noe du tidligere har gjort og se om du kunne gjort det bedre i dag. Osv osv. Poenget er å ikke sitte stille – ta kontroll over situasjonen, det er det mye handler om. Endret 13. august 2010 av datafeilen Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Prøv å tenk positivt og se deg om etter nye muligheter samtidig som du prøver å orientere deg litt om situasjonen du er inne i ,ved f.eks å kommunisere litt mer med dine arbeidskolleger. Har du tid til overs på arbeidsplassen prøv å gjør ting du tror du vil få igjen for senere. F.eks les deg opp faglig,avslutt noe du kanskje aldri før har fått tid til, se over noe du tidligere har gjort og se om du kunne gjort det bedre i dag. Osv osv. Poenget er å ikke sitte stille – ta kontroll over situasjonen, det er det mye handler om. Prøver og tenke positivt og bruker jo tiden på å sette meg inni faglige ting mens jeg har denne dødtiden,men det er ikke lett å opprettholde humøret. Nå er jeg inni andre uka uten en dritt å gjøre...alle andre sysler med noe og jeg er den eneste uten ordentlige arbeidsoppgaver.Tror andre begynner å merke at det er sånn også! Det er liksom flaut å måtte svare at man ikke har spesifikke arbeidsoppgaver når man blir spurt av kolleger om hva man driver med. Snakket med en kompis som er økonom som havnet i en kjip situasjon der firmaet han jobbet for prøvde å sparke ham ved å fryse ham ut. Han sluttet til slutt selv, men klarte å skaffe seg greie referanser fra en som han jobbet for der, også dro han til utlandet for å ta en mastergrad og deretter søke andre typer jobber. Diskuterte situasjonen min med han og han fortalte meg at i hht til norsk lov så har man ikke lov til å sparke folk hvis man ikke har saklig grunn. Men firmaet kan skaffe seg saklig grunn sa han ved å f.eks la deg være en lengre periode uten fakturerbare timer for å på den måten få ned faktureringsgraden din til langt under gjennomsnittet og dermed bruke det som "saklig" grunn. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Her støtter jeg absolutt de forslagene du har fått når det gjelder å være proaktiv. Hold deg selv i aktivitet, og om du må mase på dine overordnede for å få vettige arbeidsoppgaver, så gjør det. Sett en tidsfrist for deg selv. La oss si at hvis situasjon ikke bedrer seg før utgangen av året, så pakker du sakene dine og bytter jobb. Tiden fram til nyttår bør da brukes på å få klarhet i om din situasjon er unik innad i bedriften, eller om noen av dine kolleger også har opplevd lengre perioder med dødtid. Bruk også tiden aktivt til å lete etter nye arbeidsgivere. Hvilke andre bedrifter kunne du tenke deg å jobbe for? Hva, helt spesifikt, er det som holder deg hos din nåværende arbidsgiver? Er din nåværende jobb relevant for det fagfeltet du er utdannet innen? Kan du få bedre betingelser et annet sted? Disse spørsmålene kan være greie å ha svar på når du skal ta den endelige avgjørelsen. Hvis det hele ender med at du sier opp selv, så gjør det så ryddig som mulig. Vær fleksibel når det kommer til arbeid i oppsigelsestiden. Ikke innta en "gi faen" holdning dine siste uker i bedriften. Hold en åpen dialog med ledelsen om omstendigheten rundt din oppsigelse, men vær profesjonell til fingerspissene. Ikke la deg lure til å gå rundt bitter og sinna på kontoret. Verden er overraskende liten innen enkelte fagfelt. Man kan treffe gamle kolleger nær sagt hvor som helst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå