Gå til innhold

Folk ber om hjelp, men de liker ikke hjelpen de får


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen eksempler du tenker på?

 

Noen eksempler du tenker på?

 

Tja det er jo spesielt i serviceyrker da. Om man skal fikse pc'en til noen, fikse bilen til noen, når man skal fikse noe. Men antar også at f.eks. sosionomer opplever det samme når de skal hjelpe en klient.

Spesielt når det er snakk om tid. De vet ikke hva problemet er, men de har i hvert fall en formening om hvor lang tid det burde ta.

 

"Det kan da ikke ta så lang tid?"

"Nei uff dette blir for teknisk for meg."

"Jeg orker ikke sitte med dette her nå"

"Må jeg skrive under på AAALT dette for å få utbetalingen?"

De har bedt om hjelp, og de FÅR hjelpen, men de liker ikke hjelpen.......

 

Geeeeez

Lenke til kommentar

Kansje du ser litt forenklet på saken. EN ting man som kunde har krav på eller iallefall skal ha krav på er god innformasjon. Om man ikke får innformasjonen man har krav på tar det selvsagt mye lenger tid når det kommer til det man skal gjøre. Og ang. noe av det du nevner om folk som skal få fikset en datamaskin så er det jo folk som ikke er teknisk anlagt i det hele tatt og derfor må be om hjelp til den minste ting så settninger som "Dette blir for teknisk for meg" er noe man som servicearbeider for bla. data må regne med å høre. Det samme om folk som i utgangspunktet ikke har spesiel greie på biler skal få fikset bilen eller trenger noe hjelp med den.

 

Grunnen til at folk jobber i serviceyrker er nettopp fordi de skal knne hjelpe folk som trenger hjelp med akkurat det emnet.

Lenke til kommentar

Det er helt greit når de faktisk ikke forstår hva de må gjøre, og å spør om ting er helt greit. Det finnes ingen dumme spørsmål.

 

Men hvis man f.eks er i en supportsituasjon da, dette har jeg opplevd selv.

Personen som trenger hjelp ringer, forteller om problemet sitt og får forklart steg-for-steg hva som skal gjøres.

 

Support: Først gjør du slik ...

Kunde: ÅÅårrhh. *klikk*

Support: Så trykker du på denne knappen...

Kunde: Ooooff.. *klikk*

Support: Deretter må du flytte vinduet litt slik

Kunde: aAaAff! Må jeg gjøre dette hver gang?! *klikk* suuuukkhh!

 

Da frister det veldig å bare spør om personen virkelig vil ha hjelp, liksom..

Lenke til kommentar

Supporten jeg har opplevd:

 

Historie 1 på telehuset, problem med pc:

 

Jeg: Har problem med pc'n min

Han: Hva er problemet

Jeg: Blalalalala

Han: Ok, kom tilbake på mandags morgen så har vi sendt den inn til reperasjon og du skal få en lånepc i mellomtiden

 

Da har denne personen brukt søndagen, en fridag på å skaffe meg en lånepc. Nei dæven, dette er hva service skal handle om!

 

Historie 2 på en musikkforhandler, problem med gitaren:

 

Jeg: Har problem med disse to stemmeskruene

Han: Ja, dette fikser vi, ser også at du er innenfor 1 års garantien, kom tilbake om et par dager så er det gjort...

Lenke til kommentar

Det er helt greit når de faktisk ikke forstår hva de må gjøre, og å spør om ting er helt greit. Det finnes ingen dumme spørsmål.

 

Men hvis man f.eks er i en supportsituasjon da, dette har jeg opplevd selv.

Personen som trenger hjelp ringer, forteller om problemet sitt og får forklart steg-for-steg hva som skal gjøres.

 

Support: Først gjør du slik ...

Kunde: ÅÅårrhh. *klikk*

Support: Så trykker du på denne knappen...

Kunde: Ooooff.. *klikk*

Support: Deretter må du flytte vinduet litt slik

Kunde: aAaAff! Må jeg gjøre dette hver gang?! *klikk* suuuukkhh!

 

Da frister det veldig å bare spør om personen virkelig vil ha hjelp, liksom..

 

Høres egentlig bare ut som folk som ikke har peiling på det de driver med og derfor må ha det forklart i detalj. Sikkert slitsomt for den som må forklare.

 

Supporten jeg har opplevd:

 

Historie 1 på telehuset, problem med pc:

 

Jeg: Har problem med pc'n min

Han: Hva er problemet

Jeg: Blalalalala

Han: Ok, kom tilbake på mandags morgen så har vi sendt den inn til reperasjon og du skal få en lånepc i mellomtiden

 

Da har denne personen brukt søndagen, en fridag på å skaffe meg en lånepc. Nei dæven, dette er hva service skal handle om!

 

Historie 2 på en musikkforhandler, problem med gitaren:

 

Jeg: Har problem med disse to stemmeskruene

Han: Ja, dette fikser vi, ser også at du er innenfor 1 års garantien, kom tilbake om et par dager så er det gjort...

 

Ventetid er irriterende, det vet jeg. Men hvis de samtidig har andre folk som har kommet og levert noe før deg er det jo logisk at de tar seg av de andre før deg da.

Lenke til kommentar

Glimti: I ekstremt rart forklarte tilfeller, hvor mange unødvendige ting blir gjordt ved siden av, vil jeg si at support burde ha skjerpet seg.

 

Selv?

 

Historie: Sendte mail til support angående mus jeg skal demontere datamus, får svar med at det skal være skruer "noen plass under"................ T.T

Ender opp med at jeg bare finner 1 skrue, sende mail om "hvor er de andre"(musen har ingen synlige løse deler). Ender opp med at jeg brakk 2 plast deler og limte dem senere.

Support kunne ikke engang si hvor de var(de var under noen halveis usynlige plastdeksel).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...