Gå til innhold

Hvor ble det av de virkelig gode Rpg spillene?

25 stemmer

1. 1. Savner du også eldre Rpg spill / elementer?

• Ja.
      18
    • Nei.
      6
    • Bryr meg ikke.
      1

Anbefalte innlegg

Vi har sannsynligvis blitt rimelig bortskjemte de siste årene med gode grafiske tittler som Dragon Age origins , Neverwinter Nights , Oblivion og Fallout 3 , men jeg kan fortsatt ikke si at disse tittlene egentlig har mettet den gode følelsen jeg hadde for en del år tilbake.

Var gårsdagens spill bedre?

Spol kjapt tilbake til 30 November 1998 og man er i slutten av gullårene til Rpg spillene med tittler som : Baldurs Gate I & senere 2 , Might And Magic VI Mandate of heaven , Ultima IX (fortjener å bli nevnt selv om spillet var fryktelig buggete og ubalansert) , Wizards & Warriors (enda et veldig buggete spill fra David W. Bradley) , Wizardry 8 bere for å nevne noen.

Elementer som jeg mener gjorde akkurat disse spillene såpass gode :

I alle disse spillene (selv om man allerede nå ser en tydelig fokus på kamp elementer i BG) så er det en stor fokus på å gi en god historiefortelling der spilleren står ofte ganske så fri til å utforske store deler av kartene, enten i en pålagt rekkefølge eller som det passer ham best. Det var heller ikke uvanlig å ha en del intriguer i selve utformingen av historiene eller "questene" noe som Firkrag Questen i BG 2 vitner til.

Men felles med mange av disse titlene står en veldig sterkt karakterutviklingsdel der man ofte kan direkte skreddersy hvordan man ønsker at pc (player characters) dine får lov til å utvikle seg.

Friheten til å velge fra en haug med raser og ferdigheter (wizardry feks) var definitivt en stor luksus i forhold til dagens rollespill som ofte koker ned til et fåtall valgmuligheter.

Men all denne friheten til å velge hvordan karakterene dine skal utvikle seg hadde ikke vært noe poeng med om det ikke hadde betydd noe i kamp eller når man har behov for disse ferdighetene.

At tyven din er veldig flink til å stjele fra Npc kan jo være hendig, men går det på bekostning av at han utløser flere feller eller ikke greier å åpne den spennende kista som var gjemt innerst i grotta til en gjeng med rasende Goblins kan man bli rimelig frustrert :p

Eller ting som fiender der man må finne en riktig strategi basert på hvilke sårbarheter de kan ha, riktig kombinasjon av magi , buffs og våpen eller rett og slett finne seg i at den beste strategien faktisk kan være å finne fram joggeskoene og løpe som bare F.

At ferdighetene til spillkarakterene dine hele tiden blir brukt i bakgrunnen og kan føre til at de for eksempel legger merke til kamuflerte monstre, en ilusorisk vegg som man kan gå igjennom , en hemmelig bryter gjemt bak en plante / murstein er også elementer som ikke lenger ser ut til å være så vanlige i dagens rollespill.

Det ser også ut som at tiden for å bryne seg på å finne riktig spørsmål til den gåten Oraklet eller Djinn'en spør deg nå er over, i alle fall er det mange år imellom mellom spill som faktisk kommer med gåter som må besvares.

Savnet over slike elementer og mange flere som for eksempel kompliserte mekansike innredninger i noen nivå som må rettes for å komme videre , djevelsk utspekulerte feller , behov for å finne visse objekter eller våpen som skal brukes mot noen fiender er desverre blitt større med årene og jeg føler det ikke har så mye med Nostalgi å gjøre men rett og slett fordi fokuset har stadig vekk blitt på Grafikk og "spennende kamp".

Men har virkelig utviklingen gått feil vei?

Personlig er nok svaret mitt her ja, jeg føler i alle fall at selv om de siste tittlene på mange måter er fantastiske (Fallout 3 , Mass Effect og Dragon Age Origins) med noen relativt pene visuelle effekter og en langt større (men desverre simplifisert) handling mellom spillkarakterene (med medfølgende romanser og sex scener) så faller de kort på hva som for meg er et ekte rollespill. Greit nok at kampene er både visuelt givende , men etter at du har knertet ørten hundre fiender og tatt livet av flere enorme beist på en spektakulær cinematisk måte, så må jeg innrømme at man på en måte blir mettet og går litt lei.

På mange måter er opplevelsen rett og slett mindreverdig i forhold til tidligere klassikere nettop fordi i iveren etter å treffe et langt større publikum har mange av de elementene som i mine øyne gjør Rpg spill så utrolig givende blitt utvannet til nesten det ugjenkjennelige.

Det er nesten litt trist å ikke lenger ha så mange valgkvaler når det gjelder karakterbygging og valg av våpen, det har blitt langt mer vanlig å kunne kjempe effektivt mot feks Skjelleter med dolk og sverd når man før kunne slite mye med mindre man hadde en kriger (eller til nød prest) som også kunne bruke "blunt" våpen som for eksempel Krigs hammere og lignende massive våpen.

Nei, jeg håper virkelig at vi snart får noen gode "gammeldagse" rpg'er som kombinerer det beste fra alle verdene, en god historie preget av spennende "episke" kamper hvor både kløkt og taktikk spiller inn, toppet med en spillverden som man kan interaktere med på alle områdene jeg tidligere nevnte og forhåpentligvis mye mer (som en verden som kan ta skade av handlingene dine, som feks fireballs etc).

Noen flere som savner slike klassikere eller mener kanskje at dagens spill faktisk er gode nok?

Har jeg kanskje oversett noen gullkorn som har kommet i de siste årene?

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det er tristere at de ødelegger gode gamle navn som fallout og deus ex. Fallout 3 var ingenting som forgjengerene, og i tillegg tok de harold bort fra sitt hjem, putta han i dette møkkaspillet og gjorde han om til et tre. Fallout New Vegas ser også ut som en spøk.

Lenke til kommentar

Fallout og DeusEx er nok store favoritter hos meg og, men personlig synnes jeg faktisk at settingen der jeg fant Harold passet ganske bra, men ellers var nok fraværet av mye av det som gjorde fallout 1 og 2 bra stort i F3 for meg.

Noe av det jeg likte spesielt godt med DeusEx var valgmulighetene man hadde for å fullføre oppdragene på flere måter, nivådesignet var jo virkelig bra og jeg mener at man hadde full mulighet for å spille akkurat som det passet deg.

Det er fryktelig synd at det ser ut som at utviklingen av rollespillene går i feil rettning , ser jo selv at jeg ofte laster inn et par klassikere i steden for å fyre opp enda en tur innom Dao for eksempel.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg syneshlt klar de har gått helt feil vei. Dessvrre er det ikke bare i rollespill, men i spill generelt. Might & Magic var svært bra rollespill opp til nr 7, men fordi nr åtte og ni var kjedelige droppet de hele konseptet, beholdt navnet og lagde helt andre spill som Heroes of Might & Magic, Legends of Might & Magic, Crusaders of Might & MAgic og Dark Messiah of Might & Magic. Selve navet Might & Magic lever videre, men serien er død for min del. Dark Messiah er ikk et dårlig spill, men det har fint lite med Might & Magic-serien å gjøre. De kunnelike greit ha droppet Might & Magic-biten fra navnet og gitt dt ut som et selvstendig spill. Problemet er at det ville ha solgtmye mindre da. Det samme med Heroes of Might & Magic. Hadde de kalt det noe helt annet ville det ha solgt mye mindre, selv om spillet ville vært akkurat det samme.

Men det er ikke bare Might & Magic som lider samm skjebne, dessverre. Resident Evil sluttet med RE: Zero. Istedet lagde de to helt andre spill i en helt annen setting med helt andre folk og kalte dem Resident Evil 4 og 5. De har null sammenheng med resten av srien, og RE-navnet er bare satt på for å selge mer. Nå sier jeg ikke at de er dårlige spill, men de har ingenting med Resident Evil å gjøre. Hva blir det neste? Et Half-life plattformspill?

Det nærmeste vi har kommet klassiske rollespill på lenge er Dragon Age, men selv det feilet for min del. Når du har laget karakteren din er rollespillbiten over, og du sitter igjen med et actionspill med rollespill-elementer. Trist, men sånn er utviklingen.

btw sorry om det er noen stavefeil osv. etter 60 timer med dragon quest ix på en uke sliter jeg litt med øynene, men det var verdt det. :p

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Du har antageligvis oversett Pathologic, et av tidenes beste spill - og et flott eksempel på at rpg-er har kommet langt, selv etter det du kaller for gullalderen: http://en.wikipedia.org/wiki/Pathologic

Rollespill er ikke synonymt med statistikkmasturbasjon og uendelig mange valgmuligheter for min del. Valgmuligheter er flott, men essensen i rpg-er er en historie, og man kan gjerne være låst til bare et par spesifikke spillerstiler om historien er åpen og engasjerende.

Lenke til kommentar

Might and Magic VII: For Blood and Honor er for meg det rollespillet jeg har hatt det morsommest med. Langt i fra god grafikk, men jeg hugser hvordan jeg elsket å samle penger og å springe rundt og drepe troll.

Det var trist den dagen jeg fant ut at spillet ikke fungerte å spille på Windows XP. Det var tydeligvis alt for bra. Jaja, det er vel litt sjarm i det også! :)

Lenke til kommentar

Du har antageligvis oversett Pathologic, et av tidenes beste spill - og et flott eksempel på at rpg-er har kommet langt, selv etter det du kaller for gullalderen: http://en.wikipedia....wiki/Pathologic

Rollespill er ikke synonymt med statistikkmasturbasjon og uendelig mange valgmuligheter for min del. Valgmuligheter er flott, men essensen i rpg-er er en historie, og man kan gjerne være låst til bare et par spesifikke spillerstiler om historien er åpen og engasjerende.

Mener jeg var innom Pathologic for noen år siden , men kan ikke si at det fenget meg nok til å rett og slett ønske å spille det. I farten mener jeg at jeg ikke fikk noen "good feeling" av spillet og muligens om jeg husker riktig så minte det meg for mye om et adventure enn et rent rpg for min del.

Lenke til kommentar

Er da mange spill man må slite seg gjennom uten å like dem? Det kalles "dårlige spill". :p

@Quote: Har du prøvd Etrian Oddesey-serien på DS? Det er klassisk roll,espill på sitt beste. Vi snakker førsteperson, turbaserte kamper, man lager laget selv osv. Det eneste negative er at grafikken ser litt dårlig ut, men hva gjør det?

Ellers har vi jo Dragon Quest IX. Det er teknisk sett et JRPG, men jeg vil påstå det er en blanding av JRPG og vestern-RPG, med de beste delene fra begge to. Jeg har brukt sinnsvakt mye tid på det allerede, og har ikke tenkt å stoppe med det første. :D

Lenke til kommentar

TS: Har du prøvd Daggerfall eller Morrowind? Daggerfall er nok temmelig preget av tidens tann, i tillegg til at det har en del bugs, men det må være et av de mer komplekse og ambisiøse RPGs noengang laget. Morrowind er definitivt i toppsjiktet av RPGs, og anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

TS: Har du prøvd Daggerfall eller Morrowind? Daggerfall er nok temmelig preget av tidens tann, i tillegg til at det har en del bugs, men det må være et av de mer komplekse og ambisiøse RPGs noengang laget. Morrowind er definitivt i toppsjiktet av RPGs, og anbefales på det sterkeste.

Joda, har nok vært innom både TES : Arena , Daggerfall, Morrowind + Oblivion ;-) , men kjenner også til en del andre spill som de fleste her sikkert ikke engang har hørt om :

Bards Tale 1 : Tales of the unknown , B2 : Destiny Knight, B3 : Thief of Fate.

Dungeon Master 1 og senere 2.

Eye of the Beholder 1 , 2 , 3

Dark Heart of Uukrull.

Dragonlance Serien (Champions of krynn, Dead knights og Krynn og Dark Queen)

Lands Of Lore.

En del gode spill fra SSI (Menzoberrazan , Ravenloft og M.M)

Av Tes spillene likte jeg personlig best Daggerfall og så Oblivion , det eneste som aldri helt har falt i smak med Betsheda spillene er jo level scalingen som foregår i spillene :-(

Lenke til kommentar

No offence, men slike RPG fra 1998 har vi i flash nå ^^

Nå var da heller ikke poenget med tråden at jeg ønsker meg spill som kopierer grafikken fra 1988 - 2000 , men at de faktisk bygger på elementene som faktisk gjorde disse rollespillene såpass gode i mine øyne.

Løsning av puzzles, gåter , kamper hvor man faktisk må både tenke taktisk og bruke egenskapene til karakterene sine riktig (og i noen tilfeller også riktig utstyr).

Lenke til kommentar

Av Tes spillene likte jeg personlig best Daggerfall og så Oblivion , det eneste som aldri helt har falt i smak med Betsheda spillene er jo level scalingen som foregår i spillene :-(

Morrowind har ikke så mye level scaling som Oblivion, og for sistnevnte så finnes det gode mods som løser den saken. Ellers regner jeg med du vet at Arena og Daggerfall er freeware nå? :)

Lenke til kommentar

Morrowind har ikke så mye level scaling som Oblivion, og for sistnevnte så finnes det gode mods som løser den saken. Ellers regner jeg med du vet at Arena og Daggerfall er freeware nå? :)

Har spillt Morrowind og Oblivion med og uten mods og har selvsagt fullført spillene først uten noen justeringen når det gjelder Level scaling , kommer sikkert til å prøve meg på en Mage / Assasin build Snart også i Oblivion (sitter og mimrer litt med Wizardry 8 akkurat nå).

Noen som har prøvd a Farewell to Dragons?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Har vel snart 30 år med spill erfaring. Først fra noen obskure pling plong "tennis" Tv-spill på slutten av 70 tallet starten av 80 tallet (Hvit pinne skyter hvit prikk tvers over skjermen til motspiller. arkanoid forløper, kun two playter ingen AI)

Deretter ble det c64 for alle penga for PC'en overtok. Levde meg skikkelig inn i alle adventure spill og rollespill. Ultima IV var vel det første store. Sammen med Elite som vel også kan kalles et space rollespill, på en måte.

Vel vel. Har eid en haug med konsoller og PC'er i alle årenes løpe og har de siste åra blitt veldig lei av spill med høy stressfaktor. For meg var det derfor et kjærkomment øyeblikk å oppdage Fallout 3 som hadde turnbased combat. Endelig et bra spill som jeg kunne spille i ro og mak uten stress. Min første gjennomspilling av spillet var vel egentlig ikke så vellykket da jeg dreit i å følge alt som hadde med main story å gjøre og utforsket verden på egenhånd. Det ble et hardt og brutalt møte med Raiders i Springvale School go supermarkedet som jeg ikke husker hva heter. Hadde null steampacks og var i det hele tatt ganske dårlig i combat. Men med turnbased combat hadde jeg ihvertfall en sjangse til å snike meg rundt og kose meg med spille selv om jeg var langt underlegen mine motstanderere. Min taktikk om å satse på Melee Weapons og Energy Weapons ble en lang og seig kamp, men det var ekstremt underholdende. I fallout 3 var det for en gangs skyld masse rart som skjedde og en del folk man IKKE skulle skyte på. Blir så dritt forbanna når jeg fyrer opp et random actionspill og det er meningen at man skal skyte på alle og at alle skyter på deg uten grunn. Slik er det heldigvis ikke i fallout.

Kvalitetsmessig synes jeg derfor at fallout skiller seg ut fra mange dårlige spill den siste tida. Det har selvfølgelig sine mangler, men til gjengjeld er det ganske skittent og brutalt. Det jeg elsker over alt med dette spillet er V.A.T.S. systemet. Det eneste det mangler er at man ikke kan bruke actionspoint til å gjemme seg og reloade og trekke seg unna slik som i F1 og F2, men det er kanskje lov å håpe at det er noen endringer på det i Fallout 3: Vegas selv om jeg ikke har lest så mye om det. Som en "gammel" gamer så er enkelte av dagens spill alt for stressende selv "nye" rollespill har et stressende combat system. V.A.T.S i F3 er derimot meget bra i forhold til alt annet som er på markedet for tida. Får bare håpe på et enda mer skittent og dirty spill med F:Vegas. Dessverre så blir jo spillet laget i USA så det er vel grenser for hva de kan vise i spill der.

Med dagens krav til grafikk og lisenser påkonsoller så koster det jo en helvettes mye penger å lage spill. Spill blir derfor et produkt som skal selges og ikke lenger et kreativt ekspiriment slik spillene var før i tida.

Alle folk har i alle tider sagt at alt var så mye bedre før, men vi må nå bare akseptere at alt er i forandring og ingenting er statisk. Det gjelder for ALT her i livet og verden forøvrig...

Lenke til kommentar

Noen som spilte Betrayal at Krondor ? Spilte dette mye for massevis av år siden. Likte spesielt skattekistene som man må knekke en gåte for og kunne åpne, finnes det noe lignende i dag ?

6:40 her prøver han og åpne en kiste haha

Endret av OPL
Lenke til kommentar

Noen som spilte Betrayal at Krondor ? Spilte dette mye for massevis av år siden. Likte spesielt skattekistene som man må knekke en gåte for og kunne åpne, finnes det noe lignende i dag ?

Jepp, har faktisk spillt Betrayal at Krondor selv.

Det nærmeste du kommer er vel Wizardry 8 og Oblivion der du må "dirke" opp låsene, mener det var et spill til der man måtte løse gåter for å få opp kistene men kommer ikke på i farta hva det heter.

Tidlige Bards Tale serien og Dungeon Master hadde jo også generelt mange gåter og obskure puzzles der riktig kombinasjon av brytere, og objekter ga deg tilgang til goodies.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...