Thinkfree Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 De av dere som var inne på den gamle tråden fant ut at det ble liv i pc'en. Men etter et par timer med bruk frøs den. Og frøs igjen. Og til slutt gikk fanene på full guffe før den slo seg av. Startet pc'n i dag, og den funket greit i en halvtime før det samme skjedde igjen. Har en "standby" lys på hovedkortet som lyser grønt, men resten av systemet slår seg av etter 1 sekund når jeg trykker på power-knappen på kabinettet. Har fjernet alt bortsett fra strøm til hovedkort, CPU og kjøler. Byttet også til AMD 955 kjøleren som fulgte med, men det hjalp ikke noe. Har gått over at kablene sitter godt tusen ganger. Jeg skjønner virkelig ikke hva som skjer? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Heisann. Ser ut som det kan ver et varmeproblem, sjekket tempraturen? Husket å smøre på nytt lag me kjølepasta da du skiftet cpu kjøler? Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Sjekken tempen på CPU i dag tidlig og den lå på 27C. La på ny kjølepasta ja. Hvis jeg skal prøve å starte pc'en igjen må jeg også slå av og på bryteren på PSU før jeg får startet opp via power-knapp på kabinettet. Trengte ikke å gjøre det før.. Har det noen betydning? EDIT: Har nå prøvd breadboarding uten nye resultater.. EDIT 2: Ok, begynner å lure på om hovedkortet er defekt. Jeg regner med at CPU'en er grei siden den viste gode temperaturer i dag tidlig. Det er riktignok vanskelig for meg å si om det er jeg som har ødelagt hovedkortet eller om det kom slik. Fungerte jo fint en stund før det tok kvelden. Er det noen som vet om hvordan man kan sjekke om hovedkortet funker eller ei, altså utenom breadboarding? Endret 12. august 2010 av Thinkfree Lenke til kommentar
Thinkfree Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Koblet CPU-vifta til power_fan og nå funker vifta. Men det er vel for så vidt cpu_fan den skal være koblet til? Funker fortsatt ikke å slå av pc'en med kabinett, eller manuelt. Må bruke bryter til PSU. Byttet også til et annet støpsel som kanskje er litt mer solid. Ellers starter systemet uten noen advarende røde blink lys, så minne virker å funke. MEN jeg får ikke noe kontakt med skjermen. Av og til funker det å koble CPU-vifta til cpu_fan, og den kjører da på ikke like høy hastighet, men det virker ikke like solid som power_fan. Mønsteret til 8-pin EATX12 V strøm kabel samsvarer heller ikke med den du finner på hovedkortet, men den passer inn greit. Kan det være et problem? EDIT: Ok, regner med at grunnen til at ting ikke funker er at EATX 12v strøm kabelen ikke følger likt mønster som den på hovedkortet. Firkanter og trekanter/sirkler samsvarer ikke, Det er vel derfor jeg ikke kommer inn i BIOS, fordi CPU ikke starter, og derfor pc'en kræsjet tidligere. Ikke vet jeg hvordan den startet før.. Eventuelt er det dårlig kontakt i støpselet, men det tviler jeg på. Er jo bare 650W PSU.. Sikringen gikk i forrige støpsel så da byttet jeg. Funnet ut at jeg har en 4+4 pin +12 volt power cable, vist litt lenger nede i denne linken: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html#eps8 Det burde funke greit, men allikavel får jeg ikke strøm til CPU og vifta. SOLUTION: PSU som var problemet. Måtte byttes. Endret 26. august 2010 av Thinkfree Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå