South_Bridge Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Jeg ser denne delen av forumet spammes med tråder hvor folk ønsker råd og tips, og spesielt "gaming" går igjen. Så her kommer mine allmenne tips som fungerer på alle vurderinger hvor du tenker på å kjøpe ny PC/laptop. 1) Sjekk butikkene. Mange her starter tråder hvor de skal ha en pc til feks 8000-10000kr. Med den utviklingen vi har i dag kan du omtrent poste det samme spørsmålet hver uke og få ulikt svar. De fysiske butikkene er dyrere enn nettbutikkene. Sjekk PS.no, Komplett.no, Amentio.no, MPX.no... du kan enkelt søke selv og de aller fleste butikkene har ferdige tilbud i de fleste prisklasser 2) Ring å hør med butikkene. Det er lov til å ringe å høre med butikkene hva de mener, og de aller fleste er behjelpelige med tilpassning om du ønsker noe annet. I motsetning til dette forumet er du garantert at personen som svarer deg har (iaff) litt peiling. MEN du skal være OBS på at personen du snakker med gjerne vil selge deg noe, så ring flere butikker! 3) "Klarer jeg å kjøre <spillnavn> med dette?" Sjekk Tom's hardware guide, de har oppdaterte tester og grafer for skjermkort, prosessor, psu og harddisker. Sjekk for eksempel et ati kort og et nvidia kort: prisen er lik og når man slår de opp på chartene til tom ser vi også at det er ikke særlig å hente med å velge den ene over den andre... i andre tilfeller kan det være, så det er lurt å sjekke. Hw.no kjører også tester i blant og skriver om nyheter, er du i "handlemodus" bør du sjekke delene i en pc eller hele pcen opp på Hw.no. 4) GOOGLE IT! Hvis du feks skal kjøpe en laptop har den mest sannsylig blitt testet et eller annet sted, og de igjen har lagt testen ut på nettet. Ved å legge inn søkeord som "review", "test" osv før navnet, for eksempel "review dell m1330" (min gamle laptop) får man opp en veldig grei side fra cnet. Det viktige her er at en test hos cnet/hw/andre annerkjente digitale medier teller mer enn en post i en tråd. Disse sidene legger inn tid og krefter for å gi et nøytralt testgrunnlag mens du på forums kan bli offer for en som feks ikke liker DELL (i mitt tilfelle feks). 5) Les sticky'er her på forumet. Gjør du det? Gjør du i det hele tatt research før du poster? Hvis ikke, ta og gjør det... Sannsynligheten for at noen har vært i din problemstilling eller har gode allmenne råd (som denne posten :-)) er stor. Kanskje det ikke er det akkurat _det_ skjermkortet du søker eller prosessoren du er ute etter men som regel vil du alltids finne gode allmenne råd. ta for eksempel denne sticky om hvordan tenk litt på fremtiden når du bygger pc... eller denne som gir helt spesifikke anbefalinger . 6) Mitt siste, allmenne, råd: Skal du bruke penger på ny data: gjør research! Undersøk, ikke bare post på forumet. En data kan fort bli dyrt så noen timer på internett og google skader ikke når du skal finne ut mer om hva som er rett produkt for deg! 7) Nyttige linker: * Om du faktisk skipper å lese alt jeg har skrevet ovenfor, iaff gå inn på de følgende linker og sjekk hva du finner der relatert til din problemstilling. test av bærbare: hw.no, notebookreview.com, laptopmag.com Sjekk dinside.no's gjennomgang av de beste pcene(de tester pcer fra flere butikker og sammenligner dem): dinside.no august 2010 Endret 19. august 2010 av South_Bridge 1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Det har vært utrolig mange spm siste 4 ukene om pcer i 8-10K klassen. Her er en god side for anbefaling av pcer i denne kategorien Maccans guide Endret 12. august 2010 av BAT Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 God guide! Er blitt veldig mange sånne tråder her nå ja.. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Folk driver fremdeles å poster uten å egentlig ikke gjøre NOE research selv... BUMP Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Folk driver fremdeles å poster uten å egentlig ikke gjøre NOE research selv... BUMP Det har de alltid gjort. Latskap er en svært vanlig lidelse - samt at mange tror at deres behov er så spesielle. Rådene dine er greie - du burde også poengtert at det går ann å søke direkte her på forumet. Og så er det lov til å stole på seg selv - særlig om man gjør litt research. Mange av de som svarer i en tråd kan ofte ikke en tøddel mer en trådstarter ville om han hadde tatt seg noen timer med resarch. Et tips når det gjelder å sammenligne - Anandtech sin bench er et godt alternativ til Toms Hardware - både CPU og GPU. I tillegg har Anandtech av de bedre testene i bransjen. Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) Skal jeg være helt ærlig så ser jeg lite poeng i det her. Ja, det er fint hvis folk gjør researchen sin, men ikke alle har tid eller ork, og da er det MANGE hjelpsomme personer som syntes det er morsomt å hjelpe til her med å bygge PC oppsett i det mangfoldige. Jeg anbefaler alle å lese opp litt fordi det er spennende, men om alle hadde gjort det du skrev der så hadde det ikke vært så mye vits med dette forumet. Men det er som du sier svært lett å søke litt rundt. Jeg bare syntes det er rart å skrive i et hjelpeforum at selvhjelp er alt du får når mange oss gjerne hjelper til med det vi kan. Det eneste jeg vil aktivt oppfordre til er å spesifisere mer hva en leter etter. Jeg er vanvittig lei av "Gamer PC 8k! MÅ KJØRE ALT PÅ MAX" tråder uten at de spesifiserer om de trenger OS, skjerm og lignende ting. Det er helt alfa omega om jeg skal gidde å gjøre noe. Endret 18. august 2010 av Maccan 2 Lenke til kommentar
fwj__ Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det kan nok bli en del tråder slik at ting drukner i mengden. Man kunne hatt samletråder hvor man deler opp PCèr/PC-deler i prisgrupper og/eller AMD/Intel-basert. Eks: - Stasjonær PC 4000-6000 kr. - Stasjonær PC 6000-8000 kr. - PC-deler 6000-8000 kr AMD. - PC-deler 6000-8000 kr Intel. - PC-deler 8000-10000 kr AMD. - PC-deler 8000-10000 kr Intel. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Ikke sant... folk bare poster i vei uten å å gjøre research. Problemet blir å oppdatere disse trådene, noen som gidder? Et annet problem er bærbare maskiner... det finnes flust og overflod av alle ulike modeller, og en produsent kan ha en 4-5 maskiner i samme prissegment... skjønner ikke hvordan de tjener på det. Hadde vært mye enklere om produsentene kunen tilby en pc til 4000kr, en til 6000kr osv. Men det er vel bare sånn. Nye produkter kommer inn, tilbud lanseres... å skaffe seg rett laptop i dag, feks, er et styr med mindre man velger Apple (som man selvfølgelig ikke gjør ) Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Skal jeg være helt ærlig så ser jeg lite poeng i det her. Ja, det er fint hvis folk gjør researchen sin, men ikke alle har tid eller ork, og da er det MANGE hjelpsomme personer som syntes det er morsomt å hjelpe til her med å bygge PC oppsett i det mangfoldige. Jeg anbefaler alle å lese opp litt fordi det er spennende, men om alle hadde gjort det du skrev der så hadde det ikke vært så mye vits med dette forumet. Men det er som du sier svært lett å søke litt rundt. Jeg bare syntes det er rart å skrive i et hjelpeforum at selvhjelp er alt du får når mange oss gjerne hjelper til med det vi kan. Det eneste jeg vil aktivt oppfordre til er å spesifisere mer hva en leter etter. Jeg er vanvittig lei av "Gamer PC 8k! MÅ KJØRE ALT PÅ MAX" tråder uten at de spesifiserer om de trenger OS, skjerm og lignende ting. Det er helt alfa omega om jeg skal gidde å gjøre noe. Det jeg kan tenke meg mer av er at en bruker har feks funnet 2-3 maskiner(pc/laptop) og inviterer forumet til å komme med mot og for argumenter... jeg er som du: drit lei av alle "Gamer PC 8k! MÅ KJØRE ALT PÅ MAX". Men så klart... om alle kidza har 8-10k å bare kaste ut uten å egentlig gjøre noe tankearbeid selv er det jo greit T_t Lenke til kommentar
ChrisSanSyr Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg trenger råd og valg av ny pc, slenger den på denne tråden fordi jeg kan 0 om pc og da blir det vanskelig å gjøre research selv. Har ingen grunnlag for å si at den ene er bedre enn den andre typen, selv om jeg kan lese specs, skjønner bare ikke hva alle talla og bokstavene betyr Som "alle" andre trenger jeg også en bærbar til under 10 lapper. Har sett på noen som både ser "fine" ut og ikke koster for mye. Har en HP Pavilion ze2000 som ble kjøpt for ganske mange år siden nå, funka veldig bra for meg og mitt bruk, som er normal nettaktivitet, litt spill, osv. Har sett på HP Pavilion dv8-1280 18,4" Full HD og HP Envy 17-1080 17,3" HD+ LED, på komplett.no Noen som kan si meg om dette er brukbare maskiner for mitt enkle bruk, eller om du heller vil anbefale noen andre? Er klar over at det er mange spørsmål som likner mitt, men har ikke klart å finne noen svar som passer for meg (er ingen storgamer) Håper det er noen der ute som kan gi meg et hint om hva jeg bør velge, ville satt stor pris på det!! Chris Lenke til kommentar
Marulven Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 HP er det bare feil med i fra min erfaring, kjøp heller ACER. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Jeg trenger råd og valg av ny pc, slenger den på denne tråden fordi jeg kan 0 om pc og da blir det vanskelig å gjøre research selv. Har ingen grunnlag for å si at den ene er bedre enn den andre typen, selv om jeg kan lese specs, skjønner bare ikke hva alle talla og bokstavene betyr Som "alle" andre trenger jeg også en bærbar til under 10 lapper. Har sett på noen som både ser "fine" ut og ikke koster for mye. Har en HP Pavilion ze2000 som ble kjøpt for ganske mange år siden nå, funka veldig bra for meg og mitt bruk, som er normal nettaktivitet, litt spill, osv. Har sett på HP Pavilion dv8-1280 18,4" Full HD og HP Envy 17-1080 17,3" HD+ LED, på komplett.no Noen som kan si meg om dette er brukbare maskiner for mitt enkle bruk, eller om du heller vil anbefale noen andre? Er klar over at det er mange spørsmål som likner mitt, men har ikke klart å finne noen svar som passer for meg (er ingen storgamer) Håper det er noen der ute som kan gi meg et hint om hva jeg bør velge, ville satt stor pris på det!! Chris Du tuller nå? I min tråd så prøver du å spørre om helt generelle ting som "må ha en pc til under 10k"? Hvis du kan 0 om data synes jeg det er fantastisk at du har rota deg inn på dette forumet... registrert deg nylig og har bare en post... grats. Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 (endret) @South_bridge: Rolig nå, har du glemt da du postet din første post? Hvis dette er første gang ChrisSanSyr er her på forumet - og han er her nettopp fordi han trenger hjelp til å kjøpe en PC, hva er da mer naturlig enn å starte i den eneste posten som faktisk henvender seg direkte til ham: "Tips til alle som søker andres meninger/råd om ny pc" Han har lest tråden, men skjønner fremdeles ikke hvordan han skal klare å vurdere hva som er best - hvorfor ikke spørre her? Forøvrig så synes jeg tråden er bra og på tide at noen skrev den... -------------------- OK, til ChrisSanSyr: Dette er ikke den rette tråden å spørre om sånt. Det var akkurat sånne spørsmål han var lei av, he he... Jeg har et forslag til bærbar PC hvis du ikke har forlatt forumet for alltid. Her er en som PC Pro har som editors choice. Den er så pass ny at bare noen butikker har den i her i Norge, og for en gangs skyld er Lefdal det beste stedet å kjøpe den. De har nemlig modellen med Core i3 450M som har turbo boost, i motsetning til de fleste andre som selger den med Core i3 350M. Den er til og med litt raskere enn den i testen (som er Core i3 430M). Og du sparer 2000 på budsjettet ditt, så du kan kjøpe f.eks. en Logitech Cordless Anywhere MX (har den selv, den er veldig bra). Samsung R780 Logitech Cordless Anywhere MX Darkfield Edit: Chrome nektet å kjøre editoren skikkelig, måtte bytte til Opera for å få det til å se bra ut. Endret 18. august 2010 av Kaaz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå