Ekko Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Hei Stiller spørsmålet her til tross for at dette strengt tatt er et næringskjøp, men dog gjort av en privatperson. En bekjent fant noe i en nettbutikk som han ikke fant i noen andre nettbutikker. Haken med kjøp her var at man måtte ha organisasjonsnummer noe han hadde fra et firma han er tilknyttet i familien. Han bestilte produktet i april og betalte med kredittkort. Det stod da 10 dagers leveringstid Til tross for at det står i informasjonen at beløpet kun vil bli reservert på konto (ikke trekkes) før varen blir sendt opplevde han at beløpet ble trukket med en gang. Etter 20 dager hadde han ikke hørt noe og hadde funnet varen et annet sted. Han ringte og ble fortalt at den var ikke kommet inn enda, men sendte han en mail så kunne de stryke ordren. Dette ble gjort og han hørte ingenting mer. Han gikk så og kjøpte varen et annet sted til halv pris (utlandet). 1,5 mnd senere så han at han fortsatt ikke hadde fått pengene kreditert på konto og ringte butikken. Han fikk da til svar at det var ingen angrerett på bedriftskjøp og at ordren ikke kunne trekkes for varen var på vei. Nå i august, 3,5mnd etter han bestilte, mottar han varen. Kan man gjøre noe? Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Han ringte og ble fortalt at den var ikke kommet inn enda, men sendte han en mail så kunne de stryke ordren. Dette ble gjort og han hørte ingenting mer. Ble det bekreftet at ordren var strøket? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Han fikk da til svar at det var ingen angrerett på bedriftskjøp og at ordren ikke kunne trekkes for varen var på vei. Dette er jo ikke angrerett, det er avbestilling. To helt forskjellige ting. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 http://www.lovdata.no/all/tl-19880513-027-006.html Gjelder for næringsskjøp Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Ble det bekreftet at ordren var strøket? Nei, det tror jeg ikke. Han sendte inn mail til adressen han fikk oppgitt og regnte med alt var greit. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Forresten takk for alle 3 svar. Killeng: Hvordan er reglene for avbestilling? (Nå er vi jo forbi avbestilling siden de har levert varen, men kunne være greit å ha noe å henvise til i et evt brev. Jeg fant ikke noe jeg kunne relatere til dette i lovteksten rulleguru linket til. Leste på linken til rulleguru: Vil det være §25 2) som gjelder her da? Men i hvilken grad kan man hevde at man har blitt enig om en leveringstid. Den eneste indikasjonen på leveringstid meg bekjent er at det i nettbutikken stod "leveringstid:+10 dager". Og hvordan utspiller dette seg når nå varen alt er levert? Jeg regner med at veien å gå er å sende et brev til forretningen og referere til lover og regler, men er litt usikker på hvilke man egentlig kan/bør bruke her. Endret 12. august 2010 av Ekko Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Vil si det er §25 1) som er mest aktuell med mindre selger og kjøper faktisk ble enig om en ny leveringstid. §29 bør også være mulig å bruke da kjøperen faktisk har gitt beskjed om kravet om å heve innen rimelig tid. Evt. manglende informasjon om leveringstid (det ble vel aldri gitt beskjed om at levering ble i august verken ved 1., 2. eller 3. kontakt med selger?) fra selgerens side vil bare styrke saken til kjøperen. Veien videre er nok å sende et brev med krav om refundering av kjøpesummen + det det måtte koste å returnere varen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå