Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stygge riper i parkett. Hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Jeg har klart å få noen riktig stykke riper i parketten. De er ikke dype nok til å kunne fikses med formtre, og jeg hadde virkelig håpet å slippe å slipe ned hele parketten.

Finnes det noen rimelige alternativer for å få ripene mindre synlige/evt fikse dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hørt tips om å fukte området slik at treet utvider seg litt igjen, at dette skal hjelpe, kommer litt an på om det er noe som er skrapt bort, eller det bare har gitt etter.

Allerede etter innflyttingen i mitt nye hus for 3 år siden hadde jeg fått flere riper, spesielt der kjøleskap og vaskemaskin skulle på plass. Ganske irriterende. Jeg har forresten ikke forsøkt mitt eget råd, så kan ikke gå god for det.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig god erfaring med rådet ditt på luta furugulv, men på parkett som er lakkert, er kanskje lakken så tett at det ikke er like effektivt? Men prøv med en klut eller svamp fuktet med varmt vann. Den skal ikke være klissvåt.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Hvis det bare er riper i lakken, så kan det kanskje la seg gjøre å pusse litt med fint sandpapir og lakkere det aktuelle området? Men snakk med utleier først om hva han/hun mener. Er det akseptabel slitasje? Trengs det å repareres? Hvordan, ved å slipe og lakke bare der skaden er, eller hele gulvet, eller bytte deler av parketten?

Lenke til kommentar

Er det vanskelig å evt skifte ut et par deler?

Kommer nok an på flere ting vil jeg tro, uten at jeg har den enorme erfaringen med å legge slike gulv.

Hvis ting er limt sammen er det nok relativt ille å plukke fra hverandre, spesielt da om strekene er i brett som er langt fra startveggen. Ellers så spørs det jo om du får fatt i eksakt samme type og at ikke slitasje og sol har gitt fargeforskjeller som får ting til å se feil ut.

Du får heller lage ripene dype nok til å kunne bruke formtre :thumbup:

Lenke til kommentar

Man kan bruke møbelolje på det aktuelle området, lakkering fører bare til at man får en stygg flekk som skiller seg ut. Oljen vil trenge inn i treet der det er skrapt vekk, der lakken(hvis det er lakkert i utgangspunktet da) er solid vil oljen bli liggende oppå så man tørker den lett vekk.

Lenke til kommentar

Ja, de eneste reparasjonene som ikke vil synes vil være å slipe (forutsatt at slipingen gjøres av fagfolk eller noen som kan det) og lakke hele gulvet - eller å bytte hele gulvet.

Man skal være veldig flink eller heldig for at å pusse og lakke en del av gulvet ikke får synlige overganger. Forskjell i glans vil gjøre en ellers usynlig utbedring synlig i enkelte vinkler og lysforhold. Å bruke formtre på hakk i et gulv vil også klart være synlig, og i mange tilfeller være styggere enn skaden. Møbelolje mistenker jeg vil kunne trekke innunder lakken på oppripet lakkert parkett og lage en mørkere flekk, i verste fall flassing av lakk, men er et opplagt valg på parkett som er oljet og ikke lakkert. Man må i hvert tilfelle vurdere om skaden kan få være som den er, eller om den må repareres, og hvilket resultat reparasjonen skal gi.

Som huseier som leier ut en leilighet, vil jeg klart foretrekke at leieboerne ikke prøver seg på å reparere kosmetiske skader uten å snakke med meg. Noen ganger kan en reparasjon gjøre ting bedre, andre ganger verre. Slik skaden i denne tråden er beskrevet, kan man klart leve med den til det oppstår flere og verre skader på parketten, og ta hele gulvet neste gang det skal pusses opp, uten å gå med noe taksameter eller prisliste og kreve hver enkelt leieboer for hver ripe de har laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...