Gå til innhold

iexplore.exe kjører fra start, og kan ikke stoppes

Anbefalte innlegg

Jeg forsøkte å få litt funksjonalitet i en gammel pc. Et irriterende fenømen var at en forekomst av iexplore.exe kjørte fra start. Denne bruker det meste av prosessorkapasiteten i et antall min. slik at oppstarten blir treg. Etter dette kjører prosessen fremdeles uten å bruke nevneverdige resurser. Prosessen stopper ikke når maskinen slåes av og den vanlige dialogboksen i sammenhengen kommer opp. Den opplagte måten å rette dette opp på er å installere Windows på nytt. Det befinner seg etter alt å dømme en recoverypartisjon på HD, men denne er tilsynelatende umulig å komme inn på. (Det er mulig å komme inn i en gjenopprettings- modus men det eneste som kommer opp er en svart skjerm.)

Jeg har gjort et forsøk med å fjerne/ deaktivere en del unødige oppstartsprosesser og testet varianter av selektiv oppstart. Dette var var delvis effektivt da problemet tilsynelatende forsvant, men etter noen oppstarter var det tilbake. Det er muligvis en ide å kjøre selektiv oppstart "reversert" d.v.s. å deaktivere en og en prosess. Når/dersom dette fører fram er det vel rimelig å tro at den atkuelle prosessen er synderen? I den forbindelse kunne det være interssant å høre om andres erfaringer. (Litt googling tyder på at fenomenet ikke er helt uvanlig!)

Det er tilsynlatende bare en iexplore.exe fil på PCen. Når prosessen stoppes dukker det straks en tilsvarende opp. Når en starter IE starter en ny forekomst av prosessen opp, denne avsluttes normalt.

Maskinen er av en enkel HP type med XP Home SP3 og IE7. Det kunne muligvis være en ide å oppgradere til IE8? Et annet problem er at der maskinen står er den emeste tilgjengelige internettforbindelsen via ISDN og det forutsetter installasjon av et ISDN-kort, men det er et annet problem! Den manglende internettforbindelsen kompliserer selvsagt også virussøk o.l. Jeg burde kanskje ta den med hjem for å jobbe mer effektivt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg har jobbet noe særlig på Windows, så jeg husker ikke nøyaktig navn på programmer lenger. Det som er ganske sikkert er at du har noe rusk som ikke skal være der; Såkalt malware - programvare med eller uten onde hensikter som sløver ned PC-en med tulleprosesser osv.

Det du bør gjøre er å kjøre Spybot Search and Destroy, Ad-aware, Spyware doctor eller lignende programmer. Det finnes et som er spesielt bra som jeg ikke husker navnet på. Et søk på forumet etter spyware, malware eller noe sånt bør nok gi deg mye god info.

Autostarts fra www.sysinternals.com (nå eid av Microsoft, så du blir videresendt til microsoft.com), lar deg aktivere og deaktivere oppstartselementer slik at du kanskje kan bli kvitt den falske iexplore.exe-prosessen på en enkel måte.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tenkt å ta med en ny versjon av Spybot Search and Destroy ved neste besøk. Jeg hadde forøvrig installert dette da jeg satte opp maskinen som ny, men en kjøring av den versjonen kom det ikke all verden ut av. (Nå er programmet avinstallert sammen med andre unødvendige/foreldete programmer.)

De (synlige) oppstartselementene som er aktivert er nødvendige for at systemet skal funksjonere normalt, slik at det er vanskelig å gjøre noe her. Jeg har som nevnt (tror jeg) fjernet alle programmer og nettlesertillegg som ikke er nødvendige, slik at det i utgangspunktet ikke kjører særlig mange prosesser.

Er det forøvrig noen som vet om det er mulig å benytte et ISDN pci-kort fra RVS-COM og den originale Windows 2000 driveren på XP? Jeg fikk installert dette kortet på den tidligere PCen som ble benyttet i denne applikasjonen, men jeg husker ikke om jeg fikk tak i en ny driver. Den PCen kjørte Vista og har kollapset. (Dette hører vel egentlig hjemme i et annet forum.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...