Gå til innhold

Bli ansatt, eller starte enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal inn i et prosjekt som kommer til å eskalere om alt er bra. Hittil så er det snakk om at jeg skal drive, og starte dette prosjektet selv.

 

Spørsmålet er om(bør?, er det lov?) at jeg starter et enkeltmannsforetak og fakturerer oppdragsgiver for brukt tid?

 

Eller burde jeg bli ansatt?

 

Prosjektet er kun på deltid ved siden av studier, og oppdragsgiver stiller med alt jeg trenger av utstyr for å komme i gang.

 

 

Jeg vil altså spare bedriften for penger, og evt. ta ut høyere lønn selv. Ved at jeg f.eks leier meg ut, og evt. blir ansatt senere.¨

 

Hvordan er jussen på dette? Hvilke fordeler og ulemper får jeg? og hvilke fordeler og ulemper får bedriften?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fullt lovlig ihvertfall, men det er fordeler å bakdeler.

 

Når du har tjent mer enn 50000 må du betale 25% moms på det du tjener.

Du får ikke feriepenger, sykepenger etc.

 

Alt dette må du regne inn i det de skal gi deg.

 

En fordel er at du kan skrive av ting du kjøper til arbeidet fra momsen. Kjøper du deg en pc feks kan du trekke fra momsen fra momsen du skal få tilbake.

Lenke til kommentar

Er fullt lovlig ihvertfall, men det er fordeler å bakdeler.

 

Det er en sannhet med modifikasjoner. Et kriterie for å drive næringsvirksomhet er at virksomheten drives for innehaverens regning og risiko, og om oppdragsgiver stiller med alt nødvendig utstyr er man nok litt på feil side av streken. Et annet moment som også taler mot næringsvirksomhet og mer i retning av et ansettelsesforhold er at trådstarter kun skal arbeide for / ha ett enkelt firma som kunde.

 

Les mer om skillet ansatt/egen virksomhet i Lignings-ABC.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...