fiskekongen Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Heisann Har tatt med meg 2 kameraer hjem, men lurer veldig på hvem av disse jeg skal velge. Jeg lurer på å oppgradere mitt gamle dv kamera. Jeg er litt usikker på om det er behov for ett Panasonic SD700, selv om jeg har siklet litt på dette, selv om det skal gjøre det ganske dårlig på auto. Det viktigste for meg er vel egentlig ikke at det er full Hd, ettersom det bare tar mye plass er tungt og redigere osv. Jeg filmer vel mest actionfilm av fiske i båt, også i bevegelse, slik at kameraet bør takle litt bevegelse, samt ha en grei vidvinkel slik at man får med seg alt. Viktigste er da noe vidvinkel, gode glass, lav blender, optisk kvalitet går forran zoom, bildestabilisator er ett must. Bildekvalitet går forran full HD! Men man kommer vel nesten ikke utenom HD på kameraene nå, men er jo kanskje greit å ha også, man kan jo filme i lavere oppløsning hvis man ønsker. DV tape er greit nok, men kunne tenkt meg å sluppet dette. Tenkte tanken på om et billigere kamera ville gjøre jobben, og sjekket ut ett Samsung F33 kamera jeg tok med meg hjem idag pga gode reviews på nettet. Kameraet var mer eller mindre ubrukelig. Med en gang du flyttet på kameraet ble det striper på alt. Mye var uklart osv. Derfor går tankene tilbake til å invistere i noe dyrere kamera. Er det noe vits i å betale såpass mye for ett videokamera? Hvor ligger begrensningene i forhold til de billigere? Jeg vurderer også å heller kjøpte ett Canon 7D kamera som også filmer i HD kvalitet. Er dette veien å gå? Har endel L optikk fra før. Noen som har noen tips til hva jeg bør kjøpe? Har forresten en Imac herligheten skal kobles opp mot, hvis det er relevant. Endret 12. august 2010 av fiskekongen Lenke til kommentar
Shumatsu Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg vurderer også å heller kjøpte ett Canon 7D kamera som også filmer i HD kvalitet. Er dette veien å gå? Har endel L optikk fra før. Canons speilrefleksvideo kan virke fristende helt til du prøver det Mangelen på følgefokus og det at du må holde kameraet foran deg for å se på lcd'en hva du filmer, samt potensielle problemer med overoppheting dersom du skulle finne på å filme lenge, mer rolling shutter en konvensjonelle kamera etc. er nok til å kjøle ned ihvertfall min lommebok inntil videre. Du kan få fantastiske resultater, men da må du ha et objekt som ikke flytter veldig mye på seg! Men det ryktes at Nikon svarer Canon med minst en speilrefleks med følgefokus på fotokina om en måneds tid. Og ryktene svirrer også om en "video optimized" Canon 60d... Det som er klart er at det kommer til å skje store forandringer i markedet for forbrukervideoutstyr. Mobiltelefoner spiser nedenfra, speilrefleksene ovenfra... Følgefokus kan være prikken som mangler over i'en. Lenke til kommentar
fiskekongen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Jeg kjøpte ett Sanyo HD2000, men leverte det tilbake, da det hakket(ble svarte frames) innimellom i fast intervall på 60fps. Hentet ett Panasonic HDS-SD60 for å teste dette. De sa i butikken at dette også filmet i 60fps, men når jeg sjekker på nettet så står det 50i?? Hva er dette? Det står også at kameraet filmer i 1080i og ikke full HD slik det står andre plasser. Noen som kan hjelpe meg?? Hvilke av disse kameraene er best, og hvem skal jeg velge. Fikk ett par dager på meg å prøve. Ett annet drawback med hd2000 er at linsedekselet ikke passer i det hele tatt. Men det hadde veldig fine bilder. Men kan virke som om bildestabiliseringen virker noe bedre på panasonicen. Men er sd60 full hd eller ikke? Hvilket skal jeg velge, hjelp... Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg kjøpte ett Sanyo HD2000, men leverte det tilbake, da det hakket(ble svarte frames) innimellom i fast intervall på 60fps. Hentet ett Panasonic HDS-SD60 for å teste dette. De sa i butikken at dette også filmet i 60fps, men når jeg sjekker på nettet så står det 50i?? Hva er dette? Det står også at kameraet filmer i 1080i og ikke full HD slik det står andre plasser. Noen som kan hjelpe meg?? Hvilke av disse kameraene er best, og hvem skal jeg velge. Fikk ett par dager på meg å prøve. Ett annet drawback med hd2000 er at linsedekselet ikke passer i det hele tatt. Men det hadde veldig fine bilder. Men kan virke som om bildestabiliseringen virker noe bedre på panasonicen. Men er sd60 full hd eller ikke? Hvilket skal jeg velge, hjelp... 60i, 50i betyr at opptaket er "interlaced", dvs det er bare annenhver linje som oppdateres med frekvens 60 eller 50. hele bildet oppdateres hhv 30 eller 25 ganger per sekund. står det istedet feks 25p, progressivt, blir hele bildet oppdatert 25 ganger i sekundet (ikke noe annenhver linje). oppløsningen er 1920x1080, dvs "full hd". i europa brukes tradisjonelt PAL frekvensene for oppdatering, dvs 25 eller 50. i USA bruker de 30 eller 60 pga historien med NTSC. i filmverdenen har man brukt 24 fps, frames per sekund. av de to ville jeg nok gått for panasonicen, spesifikasjonene virker solide og panasonic har et godt navn i videoverdenen, selv om sanyoen har gjort det ekstremt bra i tester, regner med det er denne du snakker om http://www.camcorderinfo.com/content/Sanyo-Xacti-VPC-HD2000-Camcorder-Review-36280.htm men som alltid er det talentet bak kamera som er viktigst for å få bra film Lenke til kommentar
fiskekongen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Ja er klar over det gitt. Og jeg er nok ikke av de beste, derfor kjøper jeg nok ikke det aller dyreste denne gangen Som du sier så har Sanyoen gjort det bra i tester, og koster 1000kr mindre. Dette kameraet har som sagt 60fps i full HD. Hvor viktig er det? Når har man brukt for det? Blir vel ikke å brenne ut på blueray ennå, men kan jo skje. Ser Sanyoen blir sammenlignet med Canon HF S100 som må være ganske så bra og bedre enn Panasonicen jeg kjøpte. Er veeeldig i tvil her. Er Panasonicen verdt pengene? Når det gjelder at filmen lagget på 60fps på Sanyoen når jeg ser den på min mac. Kan det være at min mac er i tregeste laget? Kjøpte en av de nylanserte 21tommerne. Den billigste. Er denne for dårlig til å se full HD med 60fps? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Dette kameraet har som sagt 60fps i full HD. Hvor viktig er det? Når har man brukt for det? Blir vel ikke å brenne ut på blueray ennå, men kan jo skje. 60fps vil gi deg "glatt" film når du filmer noe som rører raskt på seg. mange foretrekker "film look" dvs det du har på kino, som er 24fps. så det er smak og behag. noe som er kult med 60p er jo at du kan lage brukbare slow motion snutter. Ser Sanyoen blir sammenlignet med Canon HF S100 som må være ganske så bra og bedre enn Panasonicen jeg kjøpte. Er veeeldig i tvil her. Er Panasonicen verdt pengene? canon og sanyo har noe bedre manuelle muligheter. ved å utnytte de kan du i corner case ta gode opptak der automatikken til andre kamera svikter. men disse kameraene er uansett ganske like både mht funksjonalitet og ytelse, de har sine pluss og minus. minusene kan som regel alltid kompenseres via glupe fotografiske knep man lærer etterhvert Når det gjelder at filmen lagget på 60fps på Sanyoen når jeg ser den på min mac. Kan det være at min mac er i tregeste laget? Kjøpte en av de nylanserte 21tommerne. Den billigste. Er denne for dårlig til å se full HD med 60fps? nei maskinen er rask nok, problemet hos apple er formatsupport. imovie tror jeg feks ikke støtter 60fps. vet ikke hva status er for quicktime og fcp. Lenke til kommentar
fiskekongen Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Er det samme når jeg ser filmen i quicktime. Men er nok ganske hardt å kjøre for maskina også. 1min er jo på 1,8Gig. Ser at dere mener begge kameraene er ca like gode, og ikke noen av de som utmerker som ett bedre. Noen andre valg som ville vært bedre? Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå