Windoge Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Vurderer å bestille Riks-TV. Tar det lang tid fra man bestiller til man kan se på kanelene? Føler det var en uendelig evighet med Canal Digital, så vurderer å avbestille de. En annen ting jeg lurer på er om det blir mye installasjon for å få brukbart bilde. Det står at mitt bosted har svært god dekning, så betyr det at jeg slipper å benytte meg av uteantenne? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Har testet med inneantenne omtrent midt i Oslo, det fungerer helt ok, men den er litt følsom på hvor du plasserer antennen. Mye bedre med uteantenne. Det er ikke snakk om "brukbart bilde" eller ikke, enten så har du bilde eller så har du ikke bilde. Det tar ikke lenger tid enn å få dekoder og kort før du kan se på kanalene du har bestilt. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Så det er ikke samme opplegget som med de gamle antennene, dvs at du må justere for å få fint bilde hele tiden? Følger det med antenne, eller må man kjøpe denne på f.eks butikk? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Så det er ikke samme opplegget som med de gamle antennene, dvs at du må justere for å få fint bilde hele tiden? Følger det med antenne, eller må man kjøpe denne på f.eks butikk? Du må nok justere antennen, men du vil ikke se forskjell i kvaliteten på bildet. Du har en signal- og kvalitetsmåler på dekoderen du kan bruke for å se hvordan antennen bør stå. Har du dårlig signal vil du ikke oppleve dårlig bilde men heller hakking og tidvis bare lyd. Det følger ikke med antenne på standardpakkene så vidt jeg vet, kan hende det er annerledes utenfor Oslo. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Ok, takk for hjelpen. Hadde håpet på at det ikke ble så mye styr med montering av antenne, da dette er sokkelleilighet, og huset ikke eies av meg. Tro om det er mulig med uteantenne, uten å montere denne i høyden? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Ok, takk for hjelpen. Hadde håpet på at det ikke ble så mye styr med montering av antenne, da dette er sokkelleilighet, og huset ikke eies av meg. Tro om det er mulig med uteantenne, uten å montere denne i høyden? Jeg ville ringt Riks-TV og hørt. Tror det er viktigst at du har mest mulig klar sikt mot senderen, og da vil det være naturlig å få antennen så høyt som mulig. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Ok, takk for hjelpen. Hadde håpet på at det ikke ble så mye styr med montering av antenne, da dette er sokkelleilighet, og huset ikke eies av meg. Tro om det er mulig med uteantenne, uten å montere denne i høyden? Det er verdt å prøve. Jeg fikk fint inn digitalt bakkenett med inneantenne fra Clas i en sokkelleilighet ved Tromsø, uten å ha fri sikt til senderen. Det lønte seg å sette antenna på et bord en meter innenfor vinduet, stod den i vinduskarmen ble det mer forstyrrelser når jeg bevegde meg i rommet - kan vindusglasset ha reflektert et eller annet? Men da huseieren selv tok i bruk det nye nettet og bytta ut gamle antenner på mønet som også var koblet til kabel ned til meg, ble ting ennå bedre - signalstyrken ble riktignok svakere, men signalet ble dønn stabilt. Om du selv skal montere uteantenne, er nok det beste å snakke med huseieren og spørre om å låne stige og få montere høyt på veggen. Bruk antenne med innebygget forsterker hvis dette fører til lang kabel. Men om dette ikke er aktuelt, vil nok en antenne utendørs utenfor ditt stuevindu være mindre utsatt for forstyrrelser enn en inne. Og antenner finnes i mange design, det finnes også små og diskrete uteantenner: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=150758149 http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Radio-og-TV/Antenner/Digital-utendorsantenne-DVB-T/ http://www.ntdshop.no/Strong+Outdoor+DVB-T+Flat+Antenna.b7zFA-xfZ0B-hTN9OCT-tRJ6lVBt6705hRzW1-.ips?template=webshopstd http://www.hyttetorget.no/article.php?articleID=85892&gclid=CNDJpLzps6MCFUIsDgodb3jh5g http://www.makromedia.no/login.php?sess=3324557409&abt=22&caller=nav Jeg har ikke prøvd noen av de linkede antennene. Der jeg bor nå bruker jeg inneantenne med innebygget forsterker, men får også inn bakkenettet med bare en meters coax-kabel plugget i dekoderen. Det er sjelden jeg har forstyrrelser, men jeg måtte flytte litt på antenna den dagen vi fikk installert trådløst bredbånd her i huset. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Tar det lang tid fra man bestiller til man kan se på kanelene? Da jeg kjøpte dekoder og kort hos Expert en ettermiddag, kunne de ikke garantere at abonnementet ville være aktivt før neste dag, og det kunne ta 20 minutter fra jeg stakk kortet i dekoderen til det var gjenkjent av nettet elns. Men jeg sykla hjem, monterte, og alt fungerte så fort dekoderen hadde gått gjennom oppstartmenyen og søkt seg fram til riktige frekvenser. Da TV2 sluttet å være gratis og jeg via RiksTV.no bestilte fire enkeltkanaler, var kanalene på plass så fort jeg rakk å flytte fingrene fra PC-en til fjernkontrollen. Dersom man har dekning der man er, så er digitalt bakkenett plug&play, bokstavelig talt. Endret 12. august 2010 av Svinks Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Tar det lang tid fra man bestiller til man kan se på kanelene? Da jeg kjøpte dekoder og kort hos Expert en ettermiddag, kunne de ikke garantere at abonnementet ville være aktivt før neste dag, og det kunne ta 20 minutter fra jeg stakk kortet i dekoderen til det var gjenkjent av nettet elns. Men jeg sykla hjem, monterte, og alt fungerte så fort dekoderen hadde gått gjennom oppstartmenyen og søkt seg fram til riktige frekvenser. Da TV2 sluttet å være gratis og jeg via RiksTV.no bestilte fire enkeltkanaler, var kanalene på plass så fort jeg rakk å flytte fingrene fra PC-en til fjernkontrollen. Dersom man har dekning der man er, så er digitalt bakkenett plug&play, bokstavelig talt. Så man trenger faktisk ikke å bestille via hjemmesiden til RiksTV? Man kan ta det rett via butikk? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Så man trenger faktisk ikke å bestille via hjemmesiden til RiksTV? Man kan ta det rett via butikk? Ja, som beskrevet nederst på denne siden. edit: Jeg bruker forøvrig en utendørs-antenne, men den er montert inne på loftet. Betong-taksteinen på taket slipper tydeligvis igjennom nok av signalet til at det går bra. Endret 12. august 2010 av nebrewfoz Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Høres ikke så ille ut. Blir sikkert å få dette til å funke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå