holta00 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Hei Skal til Kina om ein måne, tenkte da og kjøpe meg nytt allround objekt som er betre en kit objektet mit. Eg har lyst på Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED, men det blir nok for dyrt.. Så da blir vel alternativa Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM for Nikon Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO for Nikon Noken som har noke anbefalinger? Eller tips om andre objekt? Og er det noken som vet priser i kina vs norge? På forhånd takk Endret 12. august 2010 av holta00 Lenke til kommentar
elgoxe Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Nikon 16-85mm er et bra objektiv. Den har lav vekt, greit brennviddeomfang og god bildekvalitet. Av de tre objektivene du nevner ville jeg nok valgt det. NB: Sigma 24-70mm f/2,8 har ikke fokusmotor, og vil derfor ikke gi autofokus på D5000. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Du kan også vurdere Tamron 17-50/2.8, som er et godt objektiv til prisen. Kjøp i utlandet - du mister fem års reklamasjonsrett, og det kan bli - kronglete å få utført garantireperasjoner, med mindre du får internasjonal garanti. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 ...og dessuten, jeg ville nok kjøpt dette i Norge. Kanskje er det litt dyrere her, men så får du jo med all sannsynlighet også originalvare + alle våre forbrukerrettigheter... Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Absolutt ingen grunn til å kjøpe objektiver i Norge. Bortkastet av penger. Kjøp i Kina. Og helst dedikert optikk - ikke vær redd for å gå på kompromisser - det er det som vil gi glede med DSLR! D5000 med 3.5-5.6G objektiv er ikke noe mer enn avansert kompaktkamera. Anbefaller å gå for: Nikon AF-S DX Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED Nikon AF-S DX Nikkor 35 mm f/1.8G Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85mm f/3.5G ED VR Alternativet til Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55mm f/2.8G IF-ED kan være Nikon AF-S Nikkor 16-35MM F/4G ED VR Når man har ført mulighet til å handle optikk litt billigere, bør man gå for noe litt mer spenstig enn vanlig all-around zoom objektiv. Det er det plenty av på brukmarkeder, f.eks. på foto.no Edit: Skal man ha mest valuta for penger, bør man holder seg unna Tamron, Sigma og den slags. Det er mer forbruker-kvalitet og krever ofte service og reparasjon. Endret 12. august 2010 av GCardinal Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 For all del. Alle står fritt til å ta sine egne valg, og kjøp av objektiver i utlandet, være seg Kina eller andre steder, er kanskje ikke det mest risikable man kan gjøre. Alt jeg sier er at JEG vill tenkt meg litt om. Vurderingen er om det er verdt den prisen man sparer. Når det gjelder punktet å unngå Sigma og de andre er dette noe unyansert. Skal du holde deg unna noen av disse gjelder det først og fremst de billige seriene fra disse produsentene. Men hvis du heller kikker på de noe dyrere og påkostede seriene, som for eksempel EX-serien til Sigma, ja da står ikke disse noe særlig tilbake for det som kalles originalopptikk... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Kamera kjøper jeg konsekvent i Norge fordi risikoen for feil innenfor 5 år er ganske stor. Objektiver kjøper jeg gjerne i utlandet fordi risikoen for feil innenfor 5 år er ganske liten. Angående de tre alternativene til trådstarter så ville jeg i hvert fall strøket Sigma 24-70, både på grunn av mangel på autofokus med D5000 og på grunn av at den starter på 24 mm. Begge de to andre alternativene er gode. Jeg ville i samme situasjon kanskje valgt Nikon 16-85mm f/3,5-5,6 + Nikon 35mm f/1,8. 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg tok en kjapp sjekk hos bhphoto, og Nikon 16-85 koster der der 4.000,- før eventuell toll, men inklusiv frakt. (630 USD). Hos Fotovideo koster samme objektiv 3.995,-. Man taper altså litt på å kjøpe dette hos bhphoto. Neida, dette er ikke Kina. Men poenget er at det er ikke stort å spare på å kjøpe ting i denne prisklassen. Samtidig sjekket jeg et mye dyrere et, Nikon 70-200 2.8, et objektiv som koster 17.995 hos Fotovideo. Dette har en pris på drøyt 14.000 hos bhphoto før toll og avgifter. Altså ser det ut som du kanskje kan spare en tusenlapp eller to på dette dyret objektivet. Men igjen, alle får selv vurdere om det er verdt det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå