Gå til innhold

Kjøp av bærbar til IT-studier

Anbefalte innlegg

Men nå snakker vi dual core da ;)

Blir den større da? ;)

Men, prosessoren er litt dårligere eller ca. det samme som dem som var med i maskiner for 5-3 år siden.

Sammenlign den som står i min Dell D620 (2006-mod): http://ark.intel.com/Product.aspx?id=27235

Med den som er med i den Eee-pcen: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49490

Atom prosessoren får bank av det meste og skjermene på maskinene har ofte helt ubrukelig opplösninger, 1024x600 om du er heldig, om de skal brukes til noe annet enn web. http://www.anandtech.com/bench/CPU/2 (et lite hint - du må helt til bunnen for å finne den)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har maskina han linker 12.1" - 1366 x 768, så det er ikke så alt for galt.

Men håper vi har klart å skremme han fra å kjøpe en slik nå.

Det er for ditt eget beste conflict! :yes: Men den Aceren du linket til ligner på noe når man tenker både størrelse, kraft og batteritid. Selv om jeg selv liker aller aller best 14.1" med 1440x900, som Orjanp sier her oppe. Det synes jeg er så perfekt som man kan få det. Passer perfekt i sekken, passer perfekt i sofaen.

Lenke til kommentar

No har eg hatt Dell Latitude E6410 i nokon dagar, og er svært nøgd så langt.

+ Godt tastatur (full storleik, ingen numpad, god layout)

+ Enkelt vedlikehald. Ved å skru opp ein skrue og dra av eit deksel har du tilgang til RAM, WWAN-kort, WLAN-kort. 4 skruar til (trur eg, ikkje testa, ser slik ut) så har du harddisken.

+ Dells servicemanual på nett. Forklarar korleis ein byttar alle delar, illustrert, veldig praktisk når du skal litt lenger ned i maskina.

+ Kjem med WWAN-antenne og SIM-kortlesar, alt du treng er eit Mini-PCIe-WWAN-kort (Ebay ;)), så kan du bruke mobilt breiband utan å henge eit USB-modem på sida.

+ Byggekvalitet. Kjennes solid ut på alle måtar. Eg har rett nok ikkje hatt ein Thinkpad T-serie nokon gong, men den får skryt for byggekvalitet på m.a. forumet til Notebookreview òg.

+ Lysstyrke. Skjermen kan justeras frå veldig lys til veldig mørk, og kan slik gjerast både behageleg og straumsparande nesten uansett lyssituasjon. Eg er òg nøgd med skjermen generelt.

- Varme. Den blir varm under, oppå er den kald og grei. Så langt eg kan sjå på nettet er ikkje dette grunna dårleg kjølekapasitet, men at viftestyringa ikkje slår inn før den er ganske varm, for å redusere støy. På eit bord er ikkje dette noko problem, på fanget kan det vere det. Satsar på at BIOS-oppdateringar vil betre viftestyringa etter kvart.

- Tastaturet manglar "høgreklikk"-knapp. Eg likar den, men det er det einaste eg saknar.

Eg har ikkje sett nærmare på batteritida endå, då eg ikkje har hatt behov for å ha den med ut av huset.

Spesifikasjonane stemmer forøvrig med Dustin sine sider, noko som tyder at denne maskina kostar nesten 17000 (inkl. moms) på Dell sine sider - eg prøvde å sette den opp sjølv. Eg har lagt heile systemkonfigurasjonen i spoiler under, henta frå Dells service-sider:

LATITUDE E6410 : STANDARD BASE

PC-CARD BASE : NVIDIA QUADRO NVS 3100M,

PROCESSOR : ONE INTEL CORE I5-540M(2.53G

DISPLAY : 14.1IN WIDESCREEN WXGA+ (1440X

INSTANT ON : LATITUDE ON FLASH

TOUCHPAD WITH CONTACTLESS SMARTCARD READ

CAMERA : MICROPHONE AND NO CAMERA

LCD BACK COVER : SILVER

DOCUMENTATION : ENGLISH SHIPPING DOCS

MEMORY : 4096MB (2X2048) 1066MHZ DDR3 DU

HARD DRIVE : 250GB SERIAL ATA (7200RPM)

WINDOWS LIVE

OPTICAL DRIVE : 8X DVD+/-RW DRIVE

OPTICAL DRIVE : ROXIO CREATOR 10.3 SOFTW

OPTICAL DRIVE : POWERDVD 8.3 SOFTWARE

POWER SUPPLY + POWER CORD : EURO 3 WIRE

BATTERY : PRIMARY 6-CELL 60W/HR LI-ION

CARRY CASE NOT INCLUDED

LABELS : INTEL CORE LABEL I5 FOR VPRO

WIRELESS : EMEA INTEL PRO WIRELESS 6200

WIRELESS : DELL WIRELESS 375 BLUETOOTH

KEYBOARD : INTERNAL NORWEGIAN QWERTY STA

SOFTWARE DRIVER : RECOVERY DVD

SOFTWARE DRIVER : LATITUDE E6410

OPERATING SYSTEM : NORWEGIAN WINDOWS 7 P

OS MEDIA : MUI WINDOWS 7 PROFESSIONAL (3

NOT FOR RUSSIA, ISRAEL AND FR INTEL VPRO

LATITUDE ORDER - SWEDEN

BASE WARRANTY

3YR BASIC WARRANTY - NEXT BUSINESS DAY -

NO WARRANTY UPGRADE

DECLINED COMPLETECARE

Lenke til kommentar

Du har ikke hørt etter du? Med 16GB lagringsplass har du ca. like mye plass som på en vanlig MP3 spiller. Skjermen er like stor som en DVD-spiller for bil, og oppløsningen er ca. det samme som på en mobiltelefon. Den har like mye RAM som iPhone 4. Den kjører en version av Android.

Du kan glemme CAD og Photoshop på denne.

Du må bestemme deg for hva du skal bruke den til...

Lenke til kommentar

hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en bærbar med god cpu, mye minne og en god oppløst skjerm. Jeg kjøpte en slik netbook sak og ble etterhvert veldig lei, eneste positive i mitt bruk var at den var liten.

Endte uansett opp med en macbook pro 15" med highres skjerm og en vanlig stasjonær pc hjemme. Er alltid fint å ha plass til mer enn ei kabalrekke på skjermen :D

Lenke til kommentar

Fant en Acer Aspire Timeline X 13,3" til ca 8 500 med to års trygghetsforsikring(idiotforsikring). Er det noe som er verdt å gå for? Den har riktignok ikke så bra oppløsning, og den mangler DVD-rom, men jeg kan ikke se noen andre ulemper med denne maskina. Er det noen andre som ser grunner til ikke å kjøpe den?

Alternativt til å kjøpe en Acer pc kan du gå på Prekestolen eller et annet stupbratt fjellplatå, brette tusenlappene du har tenkt å bruke opp på Acer pc til små papirfly og kaste dem ut en etter en. Hvis du er heldig vil termikken løfte opp en eller to av flyene opp og du kan fange dem for deretter å kaste dem ut igjen. Nytelsen av å se pengene sveve utfor stupet er uansett mye bedre bruk av pengene enn å bli offer for kombinasjonen av elendig byggekvalitet, måneder på venting at pc'en skal komme tilbake fra service(?) og å bli ignorert av Acer Norge, ledelsen inkludert. Etter å ha eiet en Acer Latitude i 7 måneder har den vært 4 måneder på service. Der er den fortsatt. Se vedlagte historie fra virkeligheten. Acer norge.pdf

Lenke til kommentar

Alternativt til å kjøpe en Acer pc kan du gå på Prekestolen eller et annet stupbratt fjellplatå, brette tusenlappene du har tenkt å bruke opp på Acer pc til små papirfly og kaste dem ut en etter en. Hvis du er heldig vil termikken løfte opp en eller to av flyene opp og du kan fange dem for deretter å kaste dem ut igjen. Nytelsen av å se pengene sveve utfor stupet er uansett mye bedre bruk av pengene enn å bli offer for kombinasjonen av elendig byggekvalitet, måneder på venting at pc'en skal komme tilbake fra service(?) og å bli ignorert av Acer Norge, ledelsen inkludert. Etter å ha eiet en Acer Latitude i 7 måneder har den vært 4 måneder på service. Der er den fortsatt. Se vedlagte historie fra virkeligheten. Acer norge.pdf

Kjedelige greier(leste PDF-en). Et tips til deg er å handle på elkjøp. Har aldri hatt problemer med service eller kundeservice der!

Forøvrig er det merkelig at de ikke svarer på mailen. Har opplevd liknende med Dell, og det er svært så irriterende!

Såe, egentlig så vil du ha en maskin sånn læll?

Eh? Netbook mener du? Jeg veit ikke. Jeg vil ha en billig pc! :)

Lenke til kommentar

Nei, tenker sånn generelt. Vil du kjøpe en maskin fordi det er artig med en ny maskin, eller skal du kjøpe en maskin du faktisk kommer til å bruke? Evt. hva skal du bruke den til?

Jeg virker kanskje litt skeptisk, bare prøver å sikre deg mot at du går på en skikkelig blemme :)

Lenke til kommentar

Godt godt. Jeg kan jo forsåvidt kaste ut litt mer bakgrunnsinfo, så det er lettere å hjelpe! Jeg starter på universitetet nå, på datalinjen. Der skal vi programmere, skrive rapporter, og kjøre vnc(eller remote desktop).

Siden jeg kommer til å skrive litt på den, må den ha halvbra tastatur. Om det er smått har ikke noe å si, så lenge tastene i seg selv er i god kvalitet.

Jeg prøver å forhandle meg frem til en bedre pris på denher, ettersom den er liten og snasen, men fremdeles har helt OK maskinvare(og høy oppløsning ift skjermstørrelse!!).

Ang. om jeg skal ha netbook eller "skikkelig data", er jeg ikke sikker på enda. Jeg har bare funnet ut at det kommer til å bli jævlig trangt i de fem årene jeg skal studere, og da vil jeg aller helst ha en billig pc. Derav netbook. Har også snakket med en av fadderene, og han har klart seg med netbook.

Men hva tror dere om den jeg linket til? Hun står mer eller mindre bastant på 4 000, men jeg vil ikke betale så mye når en ny pc koster ca 5500.

Lenke til kommentar

Hvis du vet at det blir trangt, kan det jo være lurt å investere i noe som varer noen år. Men om du kjøper pc til 10000 eller 5stk til 1800kr er vel litt hipp som happ.

Fadderen studerte på samme linjen som du går?

Hvordan blir det å programmere med en liten skjerm? Oppløsning gir flere tegn på skjermen, men det er da kanskje ikke like lett å oppdage syntax-feil? Malplassert komma eller en ekstra & f.eks.

Også drømte du jo om CAD og Photoshop. Men dette har du gått helt bort i fra?

Men den du linker til får gode reviews.

Lenke til kommentar

Stemmer det. "Ingen spesielle ulemper" på alle testene jeg har sett.

Men du har et poeng. Kanskje en 15,6" er bedre mtp programmering. Men igjen, da snakker vi en annen prisklasse for å få en maskin som ikke bare er slepbar... Og da kan jeg egentlig bare beholde min fem år gamle Fujitsu Siemens maskin(15,6", 1440x900, 1,5gb RAM, P4 3GHz, 15 kg +)

Kanskje det enkleste er å velsigne min kjære samboers Latitude D820 med fersk Win7-installasjon, kanskje kjøpe et nytt tastatur(ø mangler), og muligens også en Dock og et nytt batteri, og bruke den til den ikke orker mer. Den har såvidt jeg husker full HD-oppløsning også!

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt til å bruke maskinen til programmering er 13" 720p det minste du bør vurdere. Alt under det blir rett og slett alt for lite til å programmere på. Husk at det skal være plass til både IDE'et sitt GUI og kode på skjermen samtidig. Videre bør maskinen ha skikkelig CPU om du har tenkt til å bruke CAD-programmer ol. Det er ikke like farlig for kompilering av kode da du sikkert ikke skal kompilere de største programmene på den bærbare uansett. Men det er selvsagt en fordel med en litt skikkelig cpu.

Kraftig dedikert skjermkort trenger du vel strengt tatt kun om du skal drive med GPU-aksellerert bilde eller video-behandling eller spilling. Så det er ikke så farlig. Jeg ville heller vært nøye med hvilket pc-merke du velger. Asus, Toshiba, Apple, Sony og Thinkpad har vel tradisjonelt scoret lavt (altså positivt) på listen over bærbare som må sendes inn til reperasjon innen det første året. Om du først skal vurdere merker som Dell og Acer kan det være lurt å gå for business-modellene da disse ofte har langt bedre byggekvalitet. Fujitsu er forsåvidt også ganske bra saker, men litt dyr iforhold til maskinvare.

Lenke til kommentar

Fant ut at D820 har defekt hovedkort. Bummer.

Finnes det en tynn 14-15" pc med høy oppløsning, god byggekvalitet og lav pris? Noe ala den Acer maskina jeg nevnte, bare litt større skjerm!

@Snorre: Har egentlig samme oppfatning av merkene du nevner, og har aller mest lyst på en thinkpad-maskin. Problemet er bare prisen!

Lenke til kommentar

JA!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597642

Eller dvs det er ikke _høy_ oppløsning, men helt OK oppløsning. Er det noen som ser noen store drawbacks med den maskina der?

Klarer den å spille HD .mp4 filer uten lag? Min stasjonære bruker ca 1,7 GB RAM og 25% CPU på å spille av nevnte film, med mail, 20 faner i Google Chrome, noen explorer vinduer oppe. 1,98 GB på filmen og 2x Eminem ft. Rihanna - Love the way you lie i Full HD på youtube.

Men igjen, den har en C2D E8300(Dualcore 2,83 GHz) prosessor og to 8800GT-skjermkort(512 MB/kort i SLI) til å ta litt av belastningen.

Vil det holde med 2GB-1066 DDR3-ram på laptopen? Har 4GB DDR2-800 mhz på den stasjonære, og det har ikke kommet til kort enda.

Lenke til kommentar

JA!

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597642

Eller dvs det er ikke _høy_ oppløsning, men helt OK oppløsning. Er det noen som ser noen store drawbacks med den maskina der?

Klarer den å spille HD .mp4 filer uten lag? Min stasjonære bruker ca 1,7 GB RAM og 25% CPU på å spille av nevnte film, med mail, 20 faner i Google Chrome, noen explorer vinduer oppe. 1,98 GB på filmen og 2x Eminem ft. Rihanna - Love the way you lie i Full HD på youtube.

Men igjen, den har en C2D E8300(Dualcore 2,83 GHz) prosessor og to 8800GT-skjermkort(512 MB/kort i SLI) til å ta litt av belastningen.

Vil det holde med 2GB-1066 DDR3-ram på laptopen? Har 4GB DDR2-800 mhz på den stasjonære, og det har ikke kommet til kort enda.

Den vil fungere greit den, vis du merker du får for lite ram er det ikke verre enn å kjøpe noen flere GB. Pleier ikke å være store problemer å bytte RAM i laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...