konduktans Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Skal gå en informatikk-linje i år, og trenger derfor en bærbar pc. Det blir en del programmering, bruk av math cad o.l., og litt photoshop. Spilling gjør jeg på den stasjonære her hjemme! Pris er egentlig irrelevant, men desto billigere, jo bedre. Har ikke egentlig noe lyst til å betale over 10 000 for den. Maskinen må ha god byggekvalitet(viktig med tastatur), se pen ut, være tynn, og ikke veie all verden. Det hadde vært fint om batteriet holdt en hel skoledag. Må ha en kraftig prosessor og DDR3-ram, og dedikert skjermkort. Siden jeg ikke skal spille på den, trenger jeg ikke noen GTX280m i den. Skjermstørrelse mellom 12" og 14". Den må ha bluetooth, og om den har 3g, så er det bare et stort pluss. Optisk drev(DVD) er ikke veldig viktig, men klager ikke om det er med heller. Om noen gidder å hjelpe meg litt med å navigere i PC-jungelen, ville det vært helt ypperlig Har forøvrig sett på denne, men synes den er litt i dyreste laget. http://www.siba.no/products/product.aspx?ID=3100106 Lenke til kommentar
Filosofi Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Velg en lenova merke, de har gode byggekvalitet og lever lenge Lenke til kommentar
Apebein Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Sikler selv på Asus U45Jc. Har prøvd den litt, og det må sies at dette er en lekker og hendig maskin med gode specs. Har også vurdert U35Jc (13,3"), men grunnet behovet for DVD-ROM har valget falt på 14-tommeren. Har hatt veldig gode erfaringer med Asus fra tidligere, både med hensyn til kvalitet og service. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Synes du bör vurdere skjermopplösningen godt för du kjöper den til skolearbeid, ihvertfall om du ikke skal bruke den med ekstern skjerm. Word, programmering og arbeid generelt er lettere med litt större opplösning enn de tamme 1366x768 pixel skjermene omtrent alt av laptopper leveres med for tida .Selv foretrekker jeg 1280x800 om jeg må ha lav opplösning pga. at det gir litt mer plass i höyden. Det er nå min störste kjepphest ang. laptop ihvertfall :-) Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Godt forslag, Apebein. Men Flippo har rett. Hadde 1440x900 på min 15,6 "back in the days", og må ha noe liknende nå også. Finnes det noen pc-er i 13-14 toms størrelse med ordentlig oppløsning? Matt skjerm hadde heller ikke vært å forakte! Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Dell med CompleteCare, pcen reparert innen 24 timer. Uvurderlig når man er veldig avhengig av maskinen til studier. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Ja, hadde vært greit det. Men sitter på en Dell nå, og er veldig, veldig misfornøyd med garantien(som jeg forøvrig betalte 4 000 for(XPS Premium Hardware Support)). Skal jeg ha Dell, så blir det en bedriftsmaskin, ettersom de har høyere oppløsning, og passer bedre til mine behov. Kan jeg som privatperson bestille en PC i mitt navn fra "små og mellomstore bedrifter", eller må jeg få sjefen til å bestille en til meg? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Ring inn å bestill vis du vil ha bedriftmaskiner fra Dell. Ikke få den kjøpt via et firma. Som privatperson så har du mye bedre rettigheter vis noe først skulle gå galt. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Skal ikke være noe problem å få kjøpt noen av maskinene til Dell, uansett om det er privat eller bedrift. Ringe anbefales i aller høyeste grad, da kan man fort oppnå gode rabatter om selgeren er i det riktige humøret. Eks. "Så tenker jeg vi kan slenge med en multifunksjonsskriver til ett par hundre kroner inkl. reserve-patroner om du vil". Som du sier, så vil du ikke betale over 10'000. Da kan du jo begynne med å si "hva kan du gi meg for 8000kr? Jeg har sett på ett par jeg tror jeg liker." også kan dere begynne forhandlingene. Hvorfor er du misfornøyd med garantien på XPSen? Jeg er på min fjerde Latitude nå over 9-10 år, og er kjempefornøyd. Selv om min D620 begynner å dra på åra nå, så holder den fremdeles greit stand. Dama har en Studio 15 som er en drøm å bruke, vurderer noe i den retning i julegave til meg selv. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Dustinhome sel òg Dell-maskiner, og har m.a. Latitude E6410 med 1440x900 matt skjerm, med LED-baklys. Eg har bestilt akkurat denne vara og ventar at den kjem på laurdag, så eg kan kome med nærmare erfaringar. Denne kjem med 3 års neste arbeidsdag-avtale. Prisen har nyleg gått frå 14400 til 10100 på denne modellen hjå Dustin, eg veit ikkje kva som har skjedd, men om alle spesifikasjonane som er oppgitt på sida eg linkar til stemmer, kostar denne konfigurasjonen 13400 + moms om du kjøper den direkte frå Dell. Dustin har fri frakt på ordre over 2000 kr om du er student (du må bevise det ved å kunne sende og stadfeste e-post frå ein studentkonto ved universitet/høgskule), i tillegg til litt reduserte prisar. Lenke til kommentar
tokki Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 http://www.sony.no/product/vn-s-series/vpcs12x9e-b Denne muligens? Vipper akkurat under 10k. Har nok ikke batteri til en hel dag, desverre. Ellers scorer den bra på mye av det du ser etter. Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 HP har en del laptopper med 1600x900 opplösning (ser ut som om de listes som 14.0"), f.eks. HP ProBook 6440b serien men den er litt over prismessig. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Fant en Acer Aspire Timeline X 13,3" til ca 8 500 med to års trygghetsforsikring(idiotforsikring). Er det noe som er verdt å gå for? Den har riktignok ikke så bra oppløsning, og den mangler DVD-rom, men jeg kan ikke se noen andre ulemper med denne maskina. Er det noen andre som ser grunner til ikke å kjøpe den? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Er det noen som kan se noen ulemper med denne maskina vs andre tilsvarende, eller vs Aceren i forrige post? Må innrømme at denne virker perfekt! EDIT: Glemte link http://www.compunet.no/k/ki.aspx?sku=599895 Sammenlikning: http://www.compunet.no/k/kcp.aspx?sku=597129&sku=599895&sku=599895 Endret 16. august 2010 av conflict Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Eee pc med 12.1" skjerm er noe du bare bruker som pc nr.2 En slik er selvfølgelig kjempemessig på forelesning, tog, buss og whatnot. Men man må innrømme at man fremdeles bruker pcen mest hjemme. Og når du sitter i sofaen og skal gjøre noe, så vil du irritere deg over hvor liten og svak maskina er. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 17. august 2010 Forfatter Del Skrevet 17. august 2010 Men nå snakker vi dual core da Lenke til kommentar
xaco Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Men nå snakker vi dual core da Selv med dual core, jeg hadde en ganske lik laptop jeg kjøpte for 3 år siden. Den ble byttet ut nå siden jeg syntes den ble for svak(pluss et par andre ting) Lenke til kommentar
Nator Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Denne er kjempefin! Bare husk å avinstaller de 100 spillene og annet dritt som følger med (AVG, Norton osv). Acer Aspire 5943G 15.6" HD LED Radeon HD5850, Core i5-450M, 4GB RAM, 500GB HDD,DVD±RW,kamera,BT, W7 Home Endret 17. august 2010 av Nator Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Vil også anbefale Lenovo. Jeg har hatt to bærbare maskiner de åtte siste årene. En Thinkpad T30 fra IBM og nå en Thinkpad T400 fra Lenovo(tidligere IBM). Hadde T30 i seks og et halvt år før jeg bytta den. Eneste problemet jeg har hatt, var en vifte på min T30 som begynte å lage lyd da maskinen var 2,5 år gammel. Den fikk jeg byttet lokalt i Tromsø på under 48 timer etter at jeg kontaktet IBM via nettsidene deres. Og dette var uten at viften var på lager i Tromsø og uten å måtte ha kjøpt en serviceavtale i tillegg. Jeg har benyttet begge mine til programmering. Sistnevnte har en oppløsning på 1440x900 med en skjerm på 14,1". Vil anbefale å gå for en maskin med 14" skjerm. Jeg synes at den størrelsen er et godt kompromiss mellom størrelsen på arbeidsområdet og vekten ved transport. Det du minimum bør se etter er en maskin med tastatur i full størrelse. Det blir fort litt knotete dersom tastaturet er lite. En annen ting som også er fordelaktig er å ha en trackpoint i midten av tastaturet. Det gjør at du ikke trenger å flytta handa for å bevege pekeren når du sitter å skriver. Maskiner med minimum oppløsning på 1440x900, vekt under 2,5 kg og dedikert grafikk. http://www.prisjakt.no/category.php?k=353#rparams=k=s56768639 Samme søk, men med trackpoint. http://www.prisjakt.no/category.php?k=353#rparams=k=s56768641 Ørjan... ps. http://www.prisjakt.no er så mye bedre enn prisguiden. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Men nå snakker vi dual core da Blir den større da? Men, prosessoren er litt dårligere eller ca. det samme som dem som var med i maskiner for 5-3 år siden. Sammenlign den som står i min Dell D620 (2006-mod): http://ark.intel.com/Product.aspx?id=27235 Med den som er med i den Eee-pcen: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=49490 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå