Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan jeg død av å få narkose?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg skal neste uke gjennomføre en enkel operasjon. Den går ut på at de skal skjær oppforbi penis og spalte den ene muskelen som gjør at den ene testikkelen blir dratt opp. Dette er fordi jeg har hatt problemer med den ene testikkelen. Den hopper oppforbi penis når den vil.

Dette problemet hadde jeg i flere år før jeg tok kontakt med fastlegen min. Jeg ble da henvist til undersøkelse og de sa da at de kunne spalte denne muskelen slik at jeg slapp dette problemet mer.

Hele operasjonen er undagjort på 15 minutter, så narkosen varer ikke lenge. Jeg har før blitt gitt narkose to ganger.

Den ene gangen da jeg var liten og de måtte sjekke noe med lungene.

Den andre gangen var når jeg var 12 år. Da fikk jeg blodforgiftning. Det var da livsviktig at de skjerte bort såret som produserte den røde streken som gikk mot hjertet. Hadde de ikke gjort det så hadde jeg vert død innen maks en uke. Operasjonen gikk fint og jeg ble frisk i løpet av noen dager.

Denne gangen er det jeg selv som har tilkalt legen med dette testikkelproblemet og skal legges i narkose mens de gjør dette.

Jeg har lest rundt på nette og har hørt om at det er folk som aldri våkner opp igjen osv.

Derfor er jeg veldig nervøs og lurer på om jeg bare skal kutte ut hele operasjonen.

Hva er egentlig risikoen med dette? De inne på urologisk dagkirugi. Operere folk hver dag. Så jeg forstår egentlig ikke hva jeg bekymrer meg over. Men det er bare viss jeg ikke våkner opp igjen.

Jeg fikk først innkaling til operasjon men da var jeg forkjølt så de sendte meg hjem igjen.

Nå har jeg tid igjen i neste uke. Å jeg er som sakt veldig nervøs. Jeg spørte anetesi legen om dette sist gang og han sa det ikke var noe problem.

Hva bør jeg gjøre her? Skal jeg kutte ut hele operasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gir ikke folk Narkose hvis de tror det er en sjans for at de kan dø under operasjonen.

Gjennomfør operasjonen, er ingenting å være redd for, har blitt gitt narkose mange ganger og jeg lever fortsatt ;)

Spurte selv en lege om dette engang, og da fikk jeg svaret det at hvis din almen helse tilsier at narkose kan være en risiko, så gjennomfører de ikke operasjonen.

Lenke til kommentar

Sjansen er så minimal at dette er vel noe av det minst farlige du kan gjøre. Å få narkose idag er "piece of cake" mot hva det var før, tenker da først og fremst på ubehag etter operasjonen.

Du er tydeligvis ung - det styrker dine odds - dette er også en kortvarig narkose. Mange blir operert, jeg har aldri hørt om noen..I tillegg har jo dette gått bra tidligere.

Lykke til !

Lenke til kommentar

Vel, la meg si deg noe kjære trådstarter. Det er umulig å dø av absolutt alt! Til og med spise, noe som man må gjøre for å overleve.

Jeg tok narkose selv for 1 år siden under en operasjon. Det var en virkelig deilig følelse. De ber deg telle nedover fra 10, og plutselig sover du. Ingen fare. Veldig deilig følelse, for meg i hvert fall. Så det er ingenting å være redd for, btw jeg var 15 og var ikke redd, if your scared then shame on you dude.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Legere som setter narkose har flere års opplæring før de får lov å bli anestesileger, og beregner narkosen etter kroppsvekta di og andre faktorer. Du dør ikke av det.

Når jeg fikk narkose så var det ingen som spurte etter vekta mi..

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nei ingen som har fortalt dem det, og jeg tviler sterkt på at jeg har glemt det.

Samme når jeg trakk en jeksel, det ble ikke tatt bilde først, som det egentlig skal bli gjort.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Hei. Jeg forstår at risikoen er liten men jeg har lest litt rundt på nette. Det er antatt at 1 av 400 000 dør av narkose leste jeg her

Alikevell så kan det ver at jeg strykker med pga dette. Å det må jeg vel ta med i betrakning? Som nevnt så går inngrepet ut på at de skal spalte en muskel. Slik at jeg aldri mer får problemer med testikkelen på venstre side. Jeg har ikke hatt noe problemer med den det siste året. Men jeg kan jo få problemer igjen.

Jeg forstår at det er liten risiko men man vet jo aldri. Å dersom jeg kan unngå å dø, så er det gjerne like greit å droppe hele opperasjonen siden den ikke er livsnødvendig.

Om dere ser her

Så ser dere mange nordmenn som har død av dette. Det er for det meste av allergiske reaksjoner pga narkosen. Nå er jeg generelt sett ikke allergisk mot noe, utenom at jeg har hatt noe utslett opp igjennom årene. Men man vet jo aldri om man blir allergisk mot en narkose. Det er sikkert mange typer. Å det kan være at de forige gangene jeg har hatt narkose at det har bare vert tilfeldigheter og flaks at det gikk greit.

Nå kan det være at jeg krisemaksimerer dette litt for mye. Men jeg skal hvertfall ta kontakt med sykehuset og høre om de kan gi meg lokal bedøvelse istedenfor.

Dette blir altfor farlig.

Lenke til kommentar

Det er mulig å rett og slett sovne inn at narkose, ja. Men sannsynligheten for at det skjer er langt større hos gamle og kanskje også syke mennesker. Du som sannsynligvis er ung skal ikke bekymre deg for dette. Jeg kan berolige deg med at du garantert vil tåle narkosen denne gangen, med tanke på at du allerede har tålt det to ganger. De som sovner inn av narkose gjør det ofte etter første gang. Og dette er ikke din første gang.

Ellers vil jeg anbefale lokalbedøvelse, for narkose er et unaturlig middel som ikke godt for kroppen. Klarer du litt smerte, så skal det gå problemfritt med lokalbedøvelse. Jeg har borret hos tannlegen og sydd igjen åpne hull uten noen form for bedøvelse tidligere. Har aldri brukt noen form for bedøvelse, fordi jeg tåler smerte. Nå skal det nevnes at en operasjon er større saker enn å være hos tannlegen, men likevel er jeg rimelig sikker på at du skal klare deg helt uten problemer.

Hilsen en 15-åring som ikke er som andre 15-åringer.

Lenke til kommentar
Gjest Trådstarter

Spørsmålet er vel om de kan gi meg lokalbedøvelse for dette. Hadde de ikke spurt meg om det da dersom det var mulig? Det er jo bare snakk om å spalte en muskel oppforbi penis her. Noe som var gjort på 10-15 minutter sa kirurgen.

Jeg får ringe inn til dem å høre imorgen. Jeg vil uansett ikke avslutte livet mitt neste uke pga denne lille operasjonen. Det er uansett ingen som kan tvinge meg til å ta denne operasjonen.

Å jeg har forlengst blitt myndig.

Faren min har vert veldig slik at: denne operasjonen må jeg ta. For den er så viktig. Men jeg tror at jeg går for at dersom dem ikke kan gi meg lokalbedøvelse, så dropper jeg det. Han kan uansett ikke tvinge meg til å gjøre noe som jeg ikke vill.

Jeg er bare 19 år og vil leve litt lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...