martin9 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei! Jeg fikk meg nyrlig et Canon EOS 500D, og har holdt på å fiklet litt med innstillinger og slikt, og så har jeg tydeligvis endre bildeformatet til RAW, uten å vite om det. Når jeg da legger bildene over på PC, tar de fryktelig stor plass, og gjør PC noe tregere mens jeg ser på bildene. Er det mulig å konvertere bildene til et "lettere" format som JPG? Hvordan gjøres dette, og er det eventuelt mulig å f.eks merke alle bildene som skal konverteres, eller må jeg ta et og et bilde? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Hva med bare å bruke Digital Photo Professional, som fulgte med kameraet? (vet ikke hvilke muligheter dette har for batchkonvertering) Endret 11. august 2010 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Joda, det er lett og du kan ta alle på en gang. Regner med at du har innstallert medfølgende programvare. Du bruker Digital Photo Professional, enten starter du det direkte (eller ved å høyreklikke på et RAW-bilde i ZoomBrowser og velger "process Raw Images by Digital Photo Professional"). Når du har valgt riktig mappe (om du starter via ZB så er du allerede i riktig mappe) så markerer du alle de filene du vil gjøre om ved å holde Ctrl nede mens du velger (eller holde Shift om det er mange bilder på rad- klikk første og siste da mens du ha shift inne). Når du har markert alle du skal konvertere klikker du på "Batch Prosess" som du finner helt oppe til høyre i Digital Photo Professional. I vinduet som åpner seg velger du hvor det skal lagres (default er mappa du er i) og hvilken filtype (her velger du jpeg) og kvalitet. Du kan også velge å endre størrelsen om du vil ha mindre filer enn det kameraet gir. Når du trykker "Execute", som er helt nede, så vil programmet gjøre om lage jpeg kopier av alle filene du har valg. Endret 11. august 2010 av pybalto Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 I tillegg kan du kikke på denne instruksjons videoen for Digital Photo Professional; http://www.usa.canon...1228&fromTips=1 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Ved denne batch-måten får man ikke redigert noe da....(?) Jeg bruker DPP og synes den er veldig god, men jeg redigerer da første bildet i en serie, og finner passelige verdier, så kopierer jeg recipe, deretter bruker jeg denne på alle bildene i samme mappe (Paste recipe). (Mulig noen trenger litt annen justering), jeg tar ett og ett bilde, for det hender jeg gjør små endringer, men det fine er at man kan raskt begynne på et nytt bilde, før foregående er ferdig, så det går ganske raskt. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Ved denne batch-måten får man ikke redigert noe da....(?) Jeg bruker DPP og synes den er veldig god, men jeg redigerer da første bildet i en serie, og finner passelige verdier, så kopierer jeg recipe, deretter bruker jeg denne på alle bildene i samme mappe (Paste recipe). (Mulig noen trenger litt annen justering), jeg tar ett og ett bilde, for det hender jeg gjør små endringer, men det fine er at man kan raskt begynne på et nytt bilde, før foregående er ferdig, så det går ganske raskt. Om du skal ha samme redigering på mange bilder kan du etter å ha markert dem og før du trykker "Batch Prosess" trykke på "Tool" (nr. 3 fra venstre oppe). Innstillingen du gjør da gjelder for alle bildene du har valgt, er kjekt om man f.eks. skal skarpe alle litt eller gjøre alle om til "landscape" eller endre WB osv.. Endret 11. august 2010 av pybalto Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Når du først har en bønsj med RAW-filer - hva med å leke litt med raw-konverteringen? Fikk noen av bildene litt fargestikk, eller ble over- eller undereksponert? Så kan du rette det i RAW-konverteringen. Kan jo være du ser lyset og blir hektet på RAW.. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Når du først har en bønsj med RAW-filer - hva med å leke litt med raw-konverteringen? Fikk noen av bildene litt fargestikk, eller ble over- eller undereksponert? Så kan du rette det i RAW-konverteringen. Kan jo være du ser lyset og blir hektet på RAW.. Trodde det var mye av vitsen jeg, med å fotografere i RAW...å få ut mer det man ønsket, og det blir litt ulikt for bildene...det hender jeg gjør noen litt mørkere, andre litt lysere, endrer hvitbalansen, trekker fra eller legger til litt farge osv. Så den recipe jeg jeg kopierer og paster på hvert bilde i en serie, justerer jeg litt individuelt for enkelte bilder. Derfor blir det ikke alltid så lurt å konvertere alle i en jafs... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Uhm - jo - det var poenget - TS fotograferer til vanlig i JPEG - derfor jeg foreslår å prøve det litt når det først er tatt en del RAW-filer. TS: Installer (hvis du ikke har gjort det) og prøv DPP, som fulgte med kameraet. Har du Adobe Elements/Photoshop CS/Lightroom eller annen redigeringsprogramvare med innebygde RAW-converter, så kan det også være du liker den. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 RAW er jo egentlig et helt eget fagfelt, selv om det på ingen måte skal skremme noen fra å prøve. Les gjerne denne for å få et innblikk... http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=41506 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 RAW er jo egentlig et helt eget fagfelt, selv om det på ingen måte skal skremme noen fra å prøve. Les gjerne denne for å få et innblikk... http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=41506 Ja, den utgreiingen er fin...med det lille jeg vet om RAW så synes jeg at jeg får mye mer ut av bildene ved å bruke det formatet og med DPP er det enkelt, i hvert fall på det nivåeet jeg bruker det; å endre for mye på bildene ønsker jeg ikke...litt etterbehandling får de i tillegg i PS. RAW-fotografering gir merarbeid, men fordelen er at du har mye mer herredømme selv og at det blir "dine" personlige bilder. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 RAW er jo egentlig et helt eget fagfelt, selv om det på ingen måte skal skremme noen fra å prøve. Les gjerne denne for å få et innblikk... http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=41506 Ja, den utgreiingen er fin...med det lille jeg vet om RAW så synes jeg at jeg får mye mer ut av bildene ved å bruke det formatet og med DPP er det enkelt, i hvert fall på det nivåeet jeg bruker det; å endre for mye på bildene ønsker jeg ikke...litt etterbehandling får de i tillegg i PS. RAW-fotografering gir merarbeid, men fordelen er at du har mye mer herredømme selv og at det blir "dine" personlige bilder. Jeg endrer på bildene til jeg syns de er fine. Om det er lite eller mye spiller mindre rolle for meg. Men manipulering driver jeg ikke med... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå