Gå til innhold

Altiboks/ntebb- Kobles av trådløsruter

Anbefalte innlegg

Altibox/jensen: får bare 1 mac på nett av gangen

Det ser ut til at jeg bare får en maskin på nett – kobler jeg til flere maskiner så mister jeg kontakten med internet.

De vi leier hos har altiboks fra ntebb.no og den er koblet opp med trådløsruteren Jensen scandinavia longrange extreme air:link 89300.

Maskinene vi får følgende tallverdier:

Maskin 1:

IPv4: 192.168.0.102

ruter: 192.168.0.1

Maskin 2:

IPv4: 192.168.0.101

Iphone: :

IPv4: 192.168.0.102

dns: 192.168.0.1

Jeg kommer inn på nettet med maskin 1 og iphone om de er alene i det trådløse nettet – når alle tre er på så får jeg pinget vg.no med maskin 1 men ingen andre plasser jeg har prøvd får jeg pinget – og maskin 2 fungerer ikke på vg.no heller.

I tillegg så har jeg 2 brukere på maskin 1 – og jeg mister tilgangen til nettet om jeg logger meg inn på den 2. brukeren.

Dette har jeg gjort:

- Restartet trådløs ruter flere ganger

- Snakket med ntebb.no – men de fant ingen feil

- sjekket

Er det noen som har noen tanker om hva dette kan skyldes eller har noen tips til meg?

Edit: prøver å være litt tydeligere. :yes:

Endret av baseyub
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt mer info:

Jeg har 2 macbook pro og en iphone - alle på trådløs nettet og ingen av disse klarer å komme seg på nett stabilt.

Det virker som jeg kan være på nett med en av maskinene i en liten stund før det faller ut igjen.

Noe mer info som jeg trenger å komme med for å se på dette.

Sitter på jobb nå - og skal kjøre litt testing i kveld.

Hva/hvordan bør jeg teste det hele?

- ping

- ipconfig

- dns i nettleseren

Noen flere ting jeg kan sjekke??

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe jeg har lest at virker slik, men det jeg selv har erfart.

Jeg hadde en D-link 524 som hadde akkurat samme problemet som du beskriver, jeg prøvde å oppdatere firmware og resette alt av instillinger, men det eneste som fungerte var og restarte ruteren(da virket den i max ett døgn), denne hadde jeg i ca 1,5 år.

Så jeg kjøpte like greit en ny Linksys WRT-54GL, oppgraderte firmware til DD-WRT og siden har jeg ikke hatt problemer.

Samme skjedde hos en kamerat, han hadde en Jensen Airlink(husker ikke modell) og den døde etter max ett halvår! han gjorde samme som meg og kjøpte en WRT-54GL, siden har heller ikke han hatt problemer.

Konklusjon: Det virker som at noen rutere rett og slett ikke tåler farta på linja, eller kanskje de dør av at det er for mange tilkoblinger til en eller flere datamaskiner(P2P).

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe jeg har lest at virker slik, men det jeg selv har erfart.

Jeg hadde en D-link 524 som hadde akkurat samme problemet som du beskriver, jeg prøvde å oppdatere firmware og resette alt av instillinger, men det eneste som fungerte var og restarte ruteren(da virket den i max ett døgn), denne hadde jeg i ca 1,5 år.

Så jeg kjøpte like greit en ny Linksys WRT-54GL, oppgraderte firmware til DD-WRT og siden har jeg ikke hatt problemer.

Samme skjedde hos en kamerat, han hadde en Jensen Airlink(husker ikke modell) og den døde etter max ett halvår! han gjorde samme som meg og kjøpte en WRT-54GL, siden har heller ikke han hatt problemer.

Konklusjon: Det virker som at noen rutere rett og slett ikke tåler farta på linja, eller kanskje de dør av at det er for mange tilkoblinger til en eller flere datamaskiner(P2P).

Takk for forslaget - jeg har prøvd å bytte ut jensen med et d-link wireless n gigabit router DIR-655 - men den fungerte på samme måte - skulle tro den skulle takle linja som skal være på 10 mbit.

:ermm:

Lenke til kommentar

Det som er sprøtt nå er at jeg har sittet på nett i en halv time og ikke noe problem - nesten som å få inn en fra IT avdelinga på jobb - med en gang han kommer inn i rommet så fungerer alt som det skal - og med en gang han går så krasjer alt igjen - så det betyr at jeg bare får holde dere her på forumet - for dette fungerer for en stakket stund - skal prøve å sette en maskin til på nettet og se hva som skjer ;)

Litt senere: på den ene macen vi har så har vi 2 brukere - og når jeg gikk inn på den andre brukeren, så kom jeg ikke inn på nett på noen av brukerne. Måtte restarte maskinen - og da fungerer det igjen på standardbrukeren.

nå skal jeg bruke bare en bruker og prøve hva som skjer om jeg kobler til en til maskin. :ph34r:

Enda litt senere: Da har jeg forsøkt å koble til en maskin til og da hadde jeg plutselig ikke nett på noen av maskinene.

Maskin 1 (som jeg er på nett med alene nå) fungerer ganske fint om jeg bare har en bruker pålogget og ingen andre maskiner på nettet.

Her er tallenes tale for de to maskinene:

Maskin 1: IPv4: 192.168.0.102 ruter: 192.168.0.1

Maskin 2: IPv4: 192.168.0.101 ruter: 192.168.0.1

Endret av baseyub
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...