nahojdat Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) EDIT!!: Det er snakk om Linux Mint 9 KDE. Kjip bildekvalitet under surfing i firefox. BT tastatur lagger. A2DP hodesettet fungerer ikke, men blir koblet til. NYTT: VLC er på nynorsk, DET fikser jeg ikke! NYTT: Opera takler ikke facebook, chatter jeg med noen så blir chatte "vinduet" mye høyere enn det skal (må scrolle opp i det mye for å lese hva folk skriver, helt blankt i bunn). Er ganske fersk innen dette, dukker nok opp mer.. Noen som kan forklare litt.. Endret 12. august 2010 av nahojdat Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Skjermdump av hva du mener som "kjip bildekvalitet under surfing i firefox" hadde vært å foretrekke... VLC har vel en settingsknapp du bare må knote deg frem til. Jeg har googlet det for deg: GOOGLE ER DIN VENN. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Google er en god venn men den linken hjelper ikke i hele tatt. Tingen er at det ikke er noen språk/language innstilling der (pga det er linux versjon og ikke win?) Firefox ga jeg opp, google var også flink der, ikke noe å gjøre med så prøver å venne meg til opera. Det er visst snakk om ganske kjent problem. Endret 12. august 2010 av nahojdat Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg har nettopp installert Fedora 13 og kan direkte sammenligne FF i Windows 7 og Fedora 13 og kan ikke si det er noe visuell feil mellom de to. Altså må det være noe hos deg? Og hvorfor norsk VLC i det hele tatt? Play=spill av, stop=stopp, pause=pause... er vel grovt sett den ordlista du trenger Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Språket blir valgt automatisk pga det er norsk språkpakke i distroen, ikke noe jeg kan velge selv mao (aner ikke hvorfor det er nynorsk, jeg har bokmål). Ville installere rett fra nettsiden til vlc men der er det ingenting å laste ned, kun forklaring på bruk av pakkebehandler greiene i OSet og der er jo problemet. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Det er fullt mulig å velge språk selv, det virker som du har gjort dette under installasjonen av Mint. Vanligvis er det nok å velge norsk tastatur for at det skal fungere fint, det virker som du også har satt system språket til å være norsk. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Er det veldig lite linux brukere omkring som kan hjelpe? Oppdatert første post med problemer Ingenting av dette ville vært noe problem i windows så vurderer å gå tilbake igjen (selv om jeg håpte linux var kommet lenger enn et dårlig BETA operativsystem etterhvert) Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Gir opp, tilbake til windows. Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) NYTT: VLC er på nynorsk, DET fikser jeg ikke! NYTT: Opera takler ikke facebook, chatter jeg med noen så blir chatte "vinduet" mye høyere enn det skal (må scrolle opp i det mye for å lese hva folk skriver, helt blankt i bunn). For VLC problemet så fant jeg en fiks for å få det på engelsk Gå på Hovedmenyen(Mint Menu?) og velg 'System->Instillinger->Hovedmeny.' Gå på lyd og bilde og velg VLC. klikk Egenskaper i margen til høyre. Der må du endre det som står i 'Kommando' feltet til: env LANGUAGE=en vlc %U Dette vil endre VLC fra nynorsk til engelsk. For meg hørtes det rart ut det med chatten i Facebook siden jeg er Opera bruker til daglig og aldri har opplevd det samme problemet. Kanskje du skulle prøve å spørre i Operatråden? Selv bruker jeg det medfølgende IM programmet Epiphany til å chatte i Facebook. Angående tastatur og headsett så kan det være en fordel å ta med hvilket merke det er og sånt. Endret 12. august 2010 av Sn3ipen Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Er det veldig lite linux brukere omkring som kan hjelpe? Oppdatert første post med problemer Ingenting av dette ville vært noe problem i windows så vurderer å gå tilbake igjen (selv om jeg håpte linux var kommet lenger enn et dårlig BETA operativsystem etterhvert) *kremt* Jeg vet at overgangen fra Windows til Linux ikke alltid er jevn og fin, har selv gått den veien for noen år siden. Men Linux er faktisk ikke et beta operativsystem. Hvis den første installasjonen ikke går helt fint, prøv så prøv gjerne på ny med en annen distro, feks. Ubuntu eller Mint med Gnome. Kan anbefale å ha en dualboot, så du kan prøve Linux men fortsatt ha muligheten til å vende tilbake til Windows med en omstart. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Det er langt fra første gang jeg tester ut linux og alle forskjellige distroer jeg har testet opp gjennom årenes løp har rett og slett ikke vært en verdig windows erstatter. Kommer nok til å prøve igjen senere men per idag så er det etter min mening fremdeles windows som er det beste "all round" OSet.. Bare så det er sagt, jeg er IKKE windows fanboy, vil gjerne bytte men det får bli senere når linux ikke trenger ekstrem "know how" for å fikse opp i alle småproblemer. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 per idag så er det etter min mening fremdeles windows som er det beste "all round" OSet.. Det kan jo godt hende det er slik for dine behov og ditt bruksmønster. Andre vektlegger andre ting, og for min del passerte GNU/Linux Windows her for noen år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå