Noen123 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Jeg har nesten bestemt meg for å ta IKT-servicefag på videregående. Bor nå ca.40 min. unna nærmeste skole med IKT-utdanning. Derfor lurer jeg på om det er best å ta buss, eller flytte på internat/hybel? Høres litt greit ut å flytte på internat også, med tanke på arbeidsro, privatliv..osv Har to småsøsken... Endret 13. august 2010 av Noen123 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Anbefaler å flytte ut. Jeg gikk på vgs en god time unna der jeg er født og oppvokst å fant ut at jeg ville prøve å pendle første året. Du kan godt si jeg ble dritt lei. Siste året flyttet jeg til der skolen var,- sammen med så godt som hele klassen. Det ble ett kjempebra år med mye minner og godt kammeratskap. Har aldri angret ett sekund. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Går på internatskole nå og kan bare anbefale det på sterkeste. Skal begynne i VG2 nå til helga og gleder meg som en unge. Det har jeg ikke gjort siden jeg var en unge. Du får så god kontakt og du lager vennskap som kommer til å vare livet ut, håper jeg. Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Men er det for kort å flytte til Kongsberg? Har tenkt litt på å gå der... Bor nå i Drammen Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Tja. Jeg går på internatskole 20-25 minutter hjemmefra. Det er jo helt greit, for du har jo muligheten til å dra hjem om det er noe du trenger eller bare vil vekk. Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Var det greit for foreldra dine med tanke på avstanden? Hva sa du liksom? Du kunne jo pendla? Jeg har ikke lyst til å pendle... Opp tidlig, buss, slit Endret 28. oktober 2010 av Noen123 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Eller er det noen andre bra videregående skoler som tilbyr IKT utdanning? KVS-Lyngdal Tok IKT der selv. Det er en (kristen) internatskole som fokuserer på naturbrukslinjer, samt IKT. Der er det en salig blanding av både kristne og ikke kristne folk som starter der, og da bor på skolen. Man blir da uten tvil en veldig sammensveiset gjeng på godt og vondt, syns det året jeg hadde der var mer eller mindre toppp Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Var det greit for foreldra dine med tanke på avstanden? Hva da du liksom? Du kunne jo pendla? Jeg har ikke lyst til å pendle... Opp tidlig, buss, slit Jeg hadde alternativer som var nærmere i min egen kommune. Jeg valgte bare å gå på den skolen og det aksepterte foreldrene mine. Tror muligens mamma syns det var litt vanskelig, men det er fordi ho nå bor helt alene og jeg fortsett er "lillegutten" hennes. Hvis jeg skulle tatt buss hit hadde det tatt en del lenger tid, og jeg får borteboerstipend fordi det ikke går busser til skolen på lørdager. Skolen jeg går på har lørdagsskole annenhver helg. Vi har dessverre ikke noe IKT, kun vanlig studiespesialiserende og påbygg, ellers ville jeg anbefalt skolen min på det sterkeste. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg ville definitivt flytta. Man blir mye mer selvstendig, og får smakt litt på det å bo for seg selv, samtidig som familien ikke er fryktelig langt unna. Før eller senere må man jo flytte hjemmefra uansett, og da er det en fordel å ha litt "erfaring" med det før man plutselig flytter timevis unna alle man kjenner. Dessuten er pendling tungvint, lite miljøvennlig og mindre sosialt (man har mindre mulighet til å sosialisere seg med klassekamerater utenom skoletid). Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Tusen takk for alle svar Blir nok internat... Hvordan får dere råd til å betale leien på internatet? Tror ikke jeg får bostipend siden jeg ikke oppfyller kravene om f. Eks. Avstanden og tiden på buss. http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Dette-kan-du-fa/Bostipend/ Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hvis du bor 40 min unna, så er vel det mer enn 40 km? I så fall oppfyller du det kravet.. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Jeg har grunnstipend, borteboerstipend og lån. Kanskje du er heldig og kan få borteboer. Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 Hvis du bor 40 min unna, så er vel det mer enn 40 km? I så fall oppfyller du det kravet.. Vet ikk akkurat hvor langt det er.. Sjekka på online kart, der står det 36km eller noe. 40 min og kjøre står det også, så jeg gikk ut i fra det.. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 14. august 2010 Del Skrevet 14. august 2010 Hvis du bor 40 min unna, så er vel det mer enn 40 km? I så fall oppfyller du det kravet.. Vet ikk akkurat hvor langt det er.. Sjekka på online kart, der står det 36km eller noe. 40 min og kjøre står det også, så jeg gikk ut i fra det.. Sjekk fra nærmeste busstopp. Foreldrene dine vet vel distansen? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Jeg bor cirka 25 km fra skolen og 25 minutter å kjøre. Men det er ikke det som har noe å si. Det er hvor lang tid bussen tar, inkludert gangtid til busstoppet, ventetid hvis du må bytte osv. Hvis det blir over 3 timer tur/retur har du rett på borteboerstipend. Det er det som redder meg. Går ikke busser til skolen min på lørdager, så da tar det langt over 3 timer å komme seg hit med offentlig transport. Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Jeg bor cirka 25 km fra skolen og 25 minutter å kjøre. Men det er ikke det som har noe å si. Det er hvor lang tid bussen tar, inkludert gangtid til busstoppet, ventetid hvis du må bytte osv. Hvis det blir over 3 timer tur/retur har du rett på borteboerstipend. Det er det som redder meg. Går ikke busser til skolen min på lørdager, så da tar det langt over 3 timer å komme seg hit med offentlig transport. Reisetid med buss er ca. 2 timer tur/retur:( Inkludert å gå til/fra busstopper.. Endret 15. august 2010 av Noen123 Lenke til kommentar
Noen123 Skrevet 15. august 2010 Forfatter Del Skrevet 15. august 2010 Får alle grunnstipend? Hvor mye/lite må foreldra tjene for å få det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå