Gå til innhold

Wingeers vektløftingslogg [Nå m/bilde(r)!]

Anbefalte innlegg

Lyst til å legge ut video av frivendingene dine? :) Rawr.

Hmm. Kunne vært spennende og sett hvordan det så ut for min egen del hvertfall. Dersom det ser mye dårligere ut enn jeg skulle tro vet jeg ikke om jeg har lyst til å legge det ut. :p

Så er det det praktiske. Hvordan? Jeg har jo en telefon jeg kan bruke, men den er så flat at jeg ikke vet hvordan jeg skal få det til. Trener jo alene også. Alternativet er å spørre noen, men det er litt rart å stå å filme arbeidssett på 50-60kg. Haha.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

05.12.11

Knebøy 4x4, 90kg

Markløft 1x5, 90kg

Skulderpress(støt) 1-2-2-1+(3-2-2-1) 45kg

Chins(negativ) 4-4-3-2+(0-0-1-2) 2.5kg

Knebøyen i dag var ganske tung. Merket der og da at teknikken ikke var langt fra så god den kunne ha vært, og kjenner det litt i ryggen nå. Går nok ned noen kg neste gang. Kjørte også lett markløft, siden jeg kjørte tung bøy.

Kevlar:

Fikk noen til å filme 3 frivendinger:

http://www.youtube.com/watch?v=6UiNJN5pUjg

Synes at repetisjon 2 er den beste av disse 3. Ser selv at jeg kanskje har hodet unødvendig langt opp i starten av løftet. Vet ikke om jeg har så mye mer kompetanse til å si noe om resten.

Lenke til kommentar

Når vekta er så lett som den er der, blir det at en hopper noen cm. Dersom vekta er mye tyngre kommer du ikke mange milimeterene over bakken. Det er rett og slett bare for å sprenge opp fra bakken, så du får med deg så mye bevegelsesmengde som overhodet mulig. :)

Lenke til kommentar

Hoppe er helt normalt. Dette er tross alt kongen av eksplosive øvelser!

Jeg er heller ingen ekspert på frivendinger, men med min begrensede kunnskap ser det ut som du trekker litt mye med armene? :) Som du sikkert vet skal armene være rette under den eksplosive delen, og bare følge under stanga etterpå. Enda mer nakke og mindre armer! Eksploder og sett trapsene gjennom taket!

Frivendinger er jo ikke noe man lærer over natta, og man kan sikkert pirke i årevis. Stanga skal eksplodere opp mot taket, og du skal få kroppen under stanga. Hvis du skjønner hva jeg mener. Syns utgangsposisjonen din og ryggen ser veldig bra ut :thumbup:

Lenke til kommentar

Når du sier det så ser jeg at det er litt armer inne i bildet, ja! Det kan også ha med timingen å gjøre? Jeg kan også være noe kjappere med å få stanga opp på skuldrene, i.e. vende armene hurtigere. Så er det jo power clean, dette da. Blir nok noe helt annet å lære seg vanlige hvor en må kaste seg under stanga i en større grad.

Blir nok bedre når jeg får startet på kurs iløpet av nyåret. :) Gleder meg til det! Da får jeg lært rykk i tillegg.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

11.12.11

Frivendinger 4x4, 50kg

Frontbøy 4x4, 60kg

Benkpress 4x4, 67.5kg

Dips 2x4 0kg + 1x4 10kg + 1x4 15kg

Gikk litt ned på vekta i frivendingene og prøvde å aktivere nakkemusklene i enda større grad. Tror jeg også skal begynne med vendinger fra heng i den andre økta, så jeg får pusset opp den delen av løftet.

Lenke til kommentar

05.12.11

Knebøy A2G 4x4, 80kg

Markløft 1x5, 110kg

Skulderpress(splittstøt) 4-4-1-1+(0-0-3-3) 45kg

Chins(negativ) 4-3-1-0+(0-1-3-4) 5kg

Markløften i dag var overraskende lett, det er bra. Som oppvarming til markløft kjørte jeg som vanlig progressive oppvarmingssett, men istedenfor å bare ta markløft prøvde jeg meg på noen støtdrag. Litt usikker på utførelsen her. Hvor høyt skal vekta nappes? Når skal den nappes? Er det som en vending, hvor en napper rett over knærne? Er jo nærliggende å tro det.

Knebøyen er tung, men det er vel fordi jeg har totalt skiftet stil siden jeg begynte med deload. Kommer til å denotere dette med "A2G (ass to grass)" bak fra nå av. Men det har vært slik helt siden deload.

Skulderpressen er tung. Må splittstøte noen av de, men det er bare greit. Da blir jeg vant til den bevegelsen også.

Lenke til kommentar

Litt vagt spørsmål. Tenker du på hva som er endret mellom stilene, eller hvordan jeg har gått over? Svaret på det første vil jo bare være å sammenligne typisk "powerlift squat(low-bar)" med typisk "olympic squat(high-bar)".

Rent metodemessig så har det vært mye strekking og fleksibilitetsøvelser. Blant annet noen av de jeg viste deg i loggen din. :) Mye squat to stand og generelt bare sittet litt i bunnstillingen hver kveld. Det hjelper fint på å løsne opp! Spesielt på innsiden av lårene. Ellers har jeg også gått over til å bruke planke under hælene. Det hjelper jo også litt på dybden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kjører et lite program nå når jeg er hjemme. Det blir 3x6 i alle øvelsene grunnet ikke nok vekter hjemme.

Frontbøy, rundt 60kg

Støtdrag, rundt 70kg

Benkpress, rundt 60kg

Skuldepress m/manualer, 16kg manualer

Chins

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Første trening på Trondheim Atletklubb i dag. Førsteinntrykket er veldig godt. Virker som om det er et godt miljø der, samt god faglig tyngde! Dette virker lovende.

Startet med en introduksjon til styrkerykk og styrkefrivendinger fra heng. Kjenner det godt i ryggen. Neste trening blir på onsdag. Det blir nok et par uker med teknikkøving før jeg får satt opp et program.

Ser det på tide å endre navnet på denne tråden også!

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Fortsetter å trene ved TAK. For tiden kjører jeg for det meste teknikkterping, men kan oppdatere litt i henhold til hva jeg driver med.

Først varmer jeg godt opp med dynamiske strekkeøvelser og litt sykling. Så går jeg over til en 4-5 sett tripler med rykkbøy med progressiv vekt. I dag var det eksempelvis 20-25-30-35-40. Etter det er det videre på styrkerykk 7 sett tripler. Her kjører en tre repetisjoner før en på siste avslutter med rykkbøy. I dag så det ut som noe slikt: 20-25-25-30-35-35-40. Til slutt er det styrkestøt hvor en igjen har en variant etter de 3 repetisjonene. Her kjører vi først en frontbøy før vi smeller på med et overstøt. I dag ble det noe sånt som: 30-35-40-40-45-45-50.

Etter det er det litt så-som-så. I dag tok jeg litt benkpress. Avsluttet med 2x75kg uten særlig pause mellom settene. Forrige gang var det bøy. Da endte jeg opp på 3x90kg. Etter dette er det uttøying og strekking.

KOS.

Lenke til kommentar

Update:

Jobber for tiden mye med teknikk i støt og rykk. Det jeg også gjør er å trene opp styrken i magen for å forhindre svai i bunnen av løft som knebøy. Jobber også litt med fleksibiliteten, spesielt hofteleddsbøyerene. Samt at jeg prøver å senke fettprosenten litt. Blir derfor trening en 5-6 ganger i uka. Gøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...