Gå til innhold

Wingeers vektløftingslogg [Nå m/bilde(r)!]


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Siden jeg er klok av skade skjønner du kanskje hva jeg prøver å påpeke her, bare et innspill smile.gif

 

Syns dybden var svært fin. Du er mer fleksibel enn meg, for å si det sånn! Er det 90kg du har på?

Æsj, skulle tatt det mer til rette, altså. Akkurat dette har satt meg ute av spill. Har mest sannsynlig alltid hatt litt stram psoas. Ergo er oversvaien et symptom, så og si. I tillegg til at jeg har vært dårlig på å spenne meg ordentlig opp (tatt en titt på Kelly Starrett sine videoer nå og ser hvor feil jeg har gjort det). Har nødvendigvis ikke problem med svake magemuskler, jeg er bare dårlig til å bruke dem ordentlig.

Lenke til kommentar

Tiden har kommet for oppdatering av mål!

Mål for 2012:

-Bli kvitt det som nå enn feiler gluteus/hofte/rygg/lår. Knær er friske nå, så det er jo hvertfall noe positivt her.

-80kg i rykk (har nå 65kg, per mai 2012)

-100kg i støt (har nå 80kg, per mai 2012)

-100kg i benk (har nå 4x4 med 75kg, per juli 2012)

-140kg i nakkebøy (har nå 110kg, per februar 2012)

-170kg i mark (har nå 3x120kg lett, per februar 2012)

-110kg i frontbøy (har nå 95kg, per mai 2012)

-60kg i skulderpress (har nå litt over 50kg, per juni 2012)

-4x4 chins med 10kg (kremt, jobber med 2kg enda)

 

Betingelse:

Alle målene skal nåes med under 85kg i kroppsvekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Oioi. Har du rotet deg inn her?

Nei, målene for 2012 ble nok ikke fullført. Har ikke hatt helt samarbeidsvillig rygg, så det har måttet vente. Målet mot sommer 2013 er egentlig bare å komme meg opp på det nivået jeg var på i mai:

 

-65kg i rykk

-85kg i støt

-90kg i benk

-110kg i nakkebøy

-150kg i mark

-100kg i frontbøy

-55kg i skulderpress

-4x4 chins med 10kg

Betingelse:

Alle målene skal nåes med under 85kg i kroppsvekt.

 

Har startet opp treningen igjen fra scratch og tar det rolig oppover. Burde gå greit nå!

Lenke til kommentar

Går for det meste i ulineær simulering av kretser (effektforsterkere) på mikrobølgefrekvenser/RF. Og litt elektromagnetisk simulering av lignende ting, som tar år og dag.

 

Trener selv, ja. Tok det opp igjen i midten av september i fjor, så et stykke igjen til toppform, men godt fornøyd med fremgangen til nå. Eneste jeg kan klage på er disse piriformismusklene som ødelegger for framgangen i mark og bøy.

Lenke til kommentar

Hm. Noe spennende matematikk inni der, da? Hvordan går det med graden, forresten? På rett vei?

 

Ah. Knall! Hatt noen store løft? Stiv piriformis er jo ganske typisk for de som har kontorjobb. Kom deg opp av stolen iblandt og kjøp deg en lacrosseball som du kan hamre den litt med. Finner sikkert noe snacks her.

Lenke til kommentar

Nei, lite spennende matematikk om dagen. Litt fomling med å finne uttrykk som beskriver de parametrene jeg vil simulere i kretssimuleringer, Matlab, osv, men ikke noe særlig mer enn det. Graden (BMAT) er satt helt på is foreløpig, alt for mye å gjøre med den andre graden. Var nok litt naivt å tro at det skulle funke noe særlig utover den tiden jeg brukte på å ta fagdelen i PhD'en.

 

Ingen voldsomme løft enda. Ligger på rundt ~140/150/160 i benk/bøy/mark nå. Tar man framgangen i benken i betraktning burde jeg ha kommet mye lenger i både bøy og mark, men har som nevnt slitt med piriformisen fra midten av oktober. Ellers er tanken å prøve 140 i benken til uka; gikk overraskende greit med en dobbel på 130 (2RM, sikkert ~96% 1RM) denne uken så synes jeg burde få til 1RM på 140, om ikke lett, i alle fall få det til.

 

Apropos lacrosse-baller, det var slik jeg rotet meg inn her egentlig. Satt og googlet litt etter tips + tricks for foam-rolling og bruk av lacrosse-baller tidligere i dag. Kom meg inn på treningsforum.no (eller noe sånt), og der var det en post (som du hadde likt) med link til en youtube-video med litt eksempler på rulling. Men lacrosse-baller er bestilt, så spent på hvordan dette blir. Sikkert jævlig vondt.

Endret av drgz
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Back in business.

Drøyer litt med olympisk løfting (brå bevegelser er foreløpig no go). Holder på å bygge meg sakte opp SL5x5-stil. Kjører helkropp 4 ganger i uka:

A:

Knebøy 3x5

Skulderpress 3x5

Markløft 2x5

Utfall 3x5

Magemagemage

 

B:

Frontbøy 3x5

Benkpress 3x5

Roing 3x5

Hoftestøt 3x5

Magemagemage

 

Dette fungerer greit. Kjenner godt at både mage og rumpa har hengt litt etter en stund. Begynner å jevne seg litt ut med tanke på stabilisering i kjerne også, så dette fungerer j*vlig bra, om jeg får si det selv. Men det er klart at det handler om tålmodighet. Tidvis ganske vanskelig å holde seg i skinnet når gutta rundt rykker og støter.

Planen er altså å jobbe seg opp til tyngre vekter med perfekt teknikk (trodde jeg hadde det første gangen jeg kjørte SL5x5 - Jeg hadde ikke det). Når jeg er kommet så langt at jeg kan dra tung mark og kjøre tung bøy tenker jeg og begynne smått med rykking og støting igjen. Fokus på teknikk her også. Lett å glemme hvilke muskler som skal jobbe med disse eksplosive bevegelsene. Autopiloten må av, for den fungerer dårlig. Men for første gang på nesten et år ser jeg positivt på det hele! Har vært ganske deprimerende/frustrerende å være skadet. Anbefales ikke.

 

Nei, lite spennende matematikk om dagen. Litt fomling med å finne uttrykk som beskriver de parametrene jeg vil simulere i kretssimuleringer, Matlab, osv, men ikke noe særlig mer enn det. Graden (BMAT) er satt helt på is foreløpig, alt for mye å gjøre med den andre graden. Var nok litt naivt å tro at det skulle funke noe særlig utover den tiden jeg brukte på å ta fagdelen i PhD'en.

Ingen voldsomme løft enda. Ligger på rundt ~140/150/160 i benk/bøy/mark nå. Tar man framgangen i benken i betraktning burde jeg ha kommet mye lenger i både bøy og mark, men har som nevnt slitt med piriformisen fra midten av oktober. Ellers er tanken å prøve 140 i benken til uka; gikk overraskende greit med en dobbel på 130 (2RM, sikkert ~96% 1RM) denne uken så synes jeg burde få til 1RM på 140, om ikke lett, i alle fall få det til.

Apropos lacrosse-baller, det var slik jeg rotet meg inn her egentlig. Satt og googlet litt etter tips + tricks for foam-rolling og bruk av lacrosse-baller tidligere i dag. Kom meg inn på treningsforum.no (eller noe sånt), og der var det en post (som du hadde likt) med link til en youtube-video med litt eksempler på rulling. Men lacrosse-baller er bestilt, så spent på hvordan dette blir. Sikkert jævlig vondt.

Ser den! Holder på med å skrive prosjektoppgave nå:

http://en.wikipedia.org/wiki/Radon_measure#Integration

Ganske interessant!

Hvordan gikk det med benk og bøy og alt? Og fikk du noe ut av piriformis+lacrosseball? Kan sikkert hoste opp noe mer stoff til deg om du trenger det.

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med benk og bøy og alt? Og fikk du noe ut av piriformis+lacrosseball? Kan sikkert hoste opp noe mer stoff til deg om du trenger det.

 

Det går både fram og tilbake her i gården. Av det jeg har løftet de siste ukene ligger jeg på 145(1RM)/160(3RM)/180(1RM) i benk/bøy/mark nå. Skaden hadde egentlig nesten blitt helt borte fram til forrige uke (hadde f.eks ingen smerter/problemer overhodet da jeg fikk til 3RM i bøy), men klarte å "slå den opp" under dynamisk oppvarming (av alle ting) til en bøy-økt forrige uke, bare to dager etter at jeg fikk begynt å rulle (tok sykt lang tid før ballene til slutt kom i posten), så det suger max.

 

Skal til Trondheim Fysikalske Institutt senere denne uken for å se om de har noen mening om hva det er som ødelegger. Er garantert noe som ligger i klem, men aner ikke hva og hvor, sykt irriterende.Og tar gjerne i mot tips til stoff om rulling osv. Kan tydeligvis alt for lite om dette.

 

Ellers kult å lese at ting begynner å komme seg for din del og. Vet alt om frustrasjonen som kommer når man ikke får gjort en dritt av det man ønsker. Nesten ingenting som suger mer lut.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Begynner å gå litt fremover igjen. Tenker jeg skulle dra en liten oppdatering. Ingen særlig store tall enda. Jobber fortsatt med teknikkvekter, men uansett.

Jobber for tiden med å styrke rumpe, brystrygg (faller sammen i bøy/frontbøy/mark/drag) + masse mage. Har faktisk fått skikkelig sansen for planke når man kjører den med skikkelig skvising av rumpa. Jobber også en del med holdning, ettersom denne er ganske ræv. Spesielt skuldre er innadroterte og jævlige. Ser stygt ut og er suboptimalt for en skikkelig atlet. Så for tiden er det mye planking, woodchoppers + andre mageøvelser, glute bridges, frontbøy, chins, face pulls, roing, noe tøying og rulling (avlaste øvre trapezius og enkelte grupper i ryggen). Det blir også litt rykk og støt i nærmeste fremtid. Mye teknisk fokus for tiden altså. Nytter ikke å løfte med ræva holdning.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg burde fokusere mer på. Jeg har noe innadroterte skuldre, men er litt usikker på ting som faktisk fungerer og ordner opp i det.

Muskelkontroll. Det å aktivere riktige muskler, og kjenne på hvordan det føles når det er riktig.

Denne er ikke så dum:

http://www.youtube.com/watch?v=F_f_5vQd0II

Ellers: Wall-slides, chins (utført korrekt som du mest sannsynlig ikke gjør hvis du sliter med IR skuldre, nedtrekk kan faktisk være en grei start). Roing, face-pulls. Slike ting. Banke øvre trapezius litt (bruk vektstanga, bare legg den oppå og vipp hodet til motsatt side. Garantert jævlig vondt!). Og litt pectoralis minor også. Men hovedfokus burde være aktivering (wall-slides + video) og styrke (roing, face-pulls, nedtrekk/chins). Og selvfølgelig hvordan du går rundt resten av dagen. :)

Endret av wingeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...