Gå til innhold

Hvor viktig er høyttalerkabler?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i dag en medium receiver fra Onkyo og et par Dali Concept gulvhøyttalere. Da jeg kjøpte de ville jeg egentlig ha de billigste Argon-kablene på HiFi-klubben, men de var de utsolgt for. Fikk i stedet noen som egentlig kosta rundt 100 kr/m veldig billig, da de var på vei ut. Disse har en diameter på 1 cm, så de er altfor store og uhåndterbare for min del. Vil derfor ha noen tynne fra Clas Ohlson f.eks. Vil jeg i dete hele tatt merke denne "nedgraderingen" ? Hvor stor rolle spiller egentlig høyttalerkablene?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For lengder på få meter kan du like greit gå for 2,5mm2 de høyttalerene. Tapet er sikkert marginalt ned til 1,5mm2 også. For lengere strekk, vanskeligere laster eller et mer bekymret sinn kan man uproblematisk gå opp til 4mm2.   

Kobberet i Biltema kablene "ser" renere ut enn Clas O. sine om det betyr noe. Muligens er det renere kobber som er benyttet. Har ikke studert de så mye.

Skal du trekke kabler i vegg (eller i vanskelige miljøer) finnes det kabler som er utformet på en bedre og mer solid måte, men da må du nok over på de mer kjente merkene (og høyere pris). 

Lenke til kommentar

Ingenting å bekymre seg over. 

Hayfay kabler er kraftig overvurdert hva forskjeller i lydkvalitet angår. 

Tja... det kan diskuteres.

Med anlegget TS har kan han trygt nøye seg med noen Clas kabler men har man dyrere elektronik vil man fort merke forskjell.

Lenke til kommentar

1,5mm² fra Clas burde holde i lange baner, men kanskje like greit å slå til med 2,5mm², da prisen uansett ikke er særlig avskrekkende.

Kjøpte selv 25m 1,5mm² på Clas her om dagen, og delte ledningen i to, for å bruke til bakhøyttalerne mine. Billig og fungerer glimrende. :)

Lenke til kommentar

Hvor stor rolle spiller egentlig høyttalerkablene?

Det gjorde iallfall det for 10 år+ siden (har tonet ned hifi-engasjementet siden da).

Til tross for at jeg idag bruker et Kenwood minianlegg og et par Paradigm bokhøyttalere har jeg likevel investert i QED sølvbelagte kabler kjøpt fra Enland (mikrokabler så koster ikke all verden).

Dette fordi jeg har testet ulike kabler og registrert stor forskjell. Riktignok hadde jeg litt dyre B&W-høyttalere med svært detaljert lyd, men det er..eh..var generell enighet om at selv rimelige anlegg profitterte på gode kabler. Er anlegget litt spisst i lyden fks. (noe jeg ikke kjenner Onkyo som) kan du justere noe av lyden ved å velge passende kabler.

Hvis du ikke har all verdens stort budsjett ville jeg anbefalt QED fra Hifiklubben. Selv de rimeligste gir bra lyd (ikke minst for pengene).

http://whathifi.com/Search/QED+speaker+cables/

Jeg sier ikke at man skal kjøpe dyrt av alle ting, men det blir uansett dumt å forringe lyden med billigkabler.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt ikke pengene det står på, mer det at jeg vil ha minst mulig synlige kabler som ikke er stive, men lette å feste inntil veggen.

Samme hva jeg velger, vil jeg nok ende opp med noen dårligere enn de jeg har nå.

Tara Labs, Inc står det på dem, noen som har hørt om det? I følge han på Hifi-klubben "gjorde jeg et kupp". Betalte 120 kr for godt over 6 meter (det han hadde igjen).

Tror jeg prøver de fra Clas Ohlson, så får jeg heller prøve noen fra Hifi-klubben hvis jeg ikke blir fornøyd :)

Lenke til kommentar

Ingenting å bekymre seg over.

Hayfay kabler er kraftig overvurdert hva forskjeller i lydkvalitet angår.

Tja... det kan diskuteres.

Med anlegget TS har kan han trygt nøye seg med noen Clas kabler men har man dyrere elektronik vil man fort merke forskjell.

Merker Hører man stor forskjell ved bytte av hayfaykabler, har man enten en alvorlig mismatch mellom komponentene, er blitt et offer for placebo eller besitter utstyr med ganske horrible elektriske egenskaper. Evn. kan kabelen være kraftig underdimensjonert.

Prisen man betaler for kobber er ikke stort relevant. Trekk en hageslange over biltemakabelen, en flott strømpe. et sett WBT kontakter, pakk den inn i en flott gaveeske og legg av et stort budsjett til glossy fullside reklamer i de største hifibladen og til slutt pluss på 50-80% dekningsgrad til en importør og ikke minst en hayfay butikk, så vil nok også den strekke seg opp mot et par frognertiere for 2 x 3M.

Sannsynligheten er også stor får at den for helt greie reviews.

Endret av HåkonN
  • Liker 4
Lenke til kommentar

HåkonN: Kunne ikke sagt det bedre selv.

For å si det på en annen måte, du kjøper ikke s-ata kabler dyppet i vievann og trukket med thai-silke som er forseglet med en jomfrus svette. Du kjøper deltaco/no-name for 50kr, og de funker utmerket, og overfører fint 300MB/s, for å sammenligne så ligger ukomprimert lyd på maks 600kB/s.

Du kjører mer effekt gjennom høytalerkablene, men så lenge de er tykke nok så leder ikke kobber strøm annerledes uansett hvilket stempel isolasjonen har på seg.

Jeg kan kanskje forstå de som kjøper kabler i sølv, da sølv leder strøm bedre enn kobber, og det kan kanskje være en forskjell, men noe dyrere enn rent sølv er 100% snakeoil og bortkastede penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kobber+Sølvbelagt er vel det mest optimale jeg kan forestille meg (eller rent sølv da, men det er altfor dyrt.), og selfølgelig med god isolasjon. Kanskje til og med en metallskjerm.

Da snakker vi det beste som er fysisk mulig, alt annet er bare tøv! (Rett meg om du har fakta. :p)

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Jeg vil gå så langt å si at hvem som helsk kan kjøpe en høyttalerkabel med et gitt tverrsnitt hos en hi-fi butikk, så skal jeg finne en som er minst like god på den lokale jernvaren, til en brøkdel av prisen. De beste høyttalerkabler er de som er en kordel, da en kordel på 1,5mm² leder bedre strøm enn tre tusen på tilsammen 1,5mm². Derfor, de beste høyttalerkablene er f.eks PR fra clahs eller den lokale jernvaren. Grunnen til at det er flere kordeler i noen kabler, er fordi kabelen skal bli mer fleksibel, og ikke brekke om den blir bøyd mye frem og tilbake. Dette har ikke noe å bety på en fast installasjon, som et hjemmekinoannlegg eller lignende ofte er.

Det som er viktig å huske er at dette er kabler som går fra forsterker til høyttalerene. Dette betyr at de skal lede effekt, og må være tykke nok. Ellers så er finesser som fancy kapper, skjerm, retningsbestemmelse og annet tull som hi-fi sjappene vil ha oss til å tro er viktig helt uvesentlig. Disse kablene går det så stor effekt, at med mindre du legger dem inn som en av spolene i en trafo, så vil de ikke kunne bli utsatt for elektrisk støy, siden støy ikke har sjans til å komme i nærheten til styrken på signalet fra forsterkeren.

Innen hi-fi er kabler sinnsykt helt vannvittig oppskrytt. (Med et lite unntak innen de analoge signalkablene, der er det bare sinnsykt oppskrytt)

Endret av ZeRKoX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...