MrL Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei, kom inn på data ing. på HiO igjennom restplass, hadde egentlig søkt økad men kom ikke inn selv om jeg nå står som nr 1 på venteliste. Dog vet jeg muligens ikke om dette er et godt tegn eller ikke, da hovedinteressen min de siste 10 årene har vært data, derfor er det kanskje ikke så dumt å komme inn her. Dog har jeg lite lyst til å havne opp som en IT gutt på VGS som drifter PCer og har "dritt" betalt. Jeg har høyere mål en det, men jeg lurer på hva man kan forvente av lønn etter kun 3 års utdanning? Planen er vell å ta master, men hva kan jeg ta master i? Og hvor mye mer lønn kan man forvente å få ved å ta master? Hvor høyt lønnsnivå er det egentlig reelt å komme på med en slik utdanning? Lenke til kommentar
War Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Her i Trondheim ser jeg mange starte på 330K som høyskole-data-ing , dvs 3årig som alle andre bachelor. Så blir det fort 100k mer med masteren hvor man da stiger etter ansiennitet. Dette er offentlig sektor, privat betaler mer. Ta master i? master i teknologi (sivilingeniør) er mest vanlig, for eks en oppgave om gpu-regning/cuda ol. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Her i Trondheim ser jeg mange starte på 330K som høyskole-data-ing , dvs 3årig som alle andre bachelor. Så blir det fort 100k mer med masteren hvor man da stiger etter ansiennitet. Dette er offentlig sektor, privat betaler mer. Ta master i? master i teknologi (sivilingeniør) er mest vanlig, for eks en oppgave om gpu-regning/cuda ol. Okei, forhåpentligvis kan man skaffe seg litt bedre(eller en god del bedre) betalte jobber etthvert. Ikke det at 330-430 er ille som startlønn, men forventer at den burde øke en del med årene, da jeg tross alt kunne tjent det samme nå hvis jeg hadde byttet fra deltid til heltid, uten utdanning. Mulig jeg er litt kravstor men, ser alt under 500 som dårlig betalt med 5 års utdanning egentlig Lenke til kommentar
Waldemariel Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Ikke det at 330-430 er ille som startlønn, men forventer at den burde øke en del med årene, da jeg tross alt kunne tjent det samme nå hvis jeg hadde byttet fra deltid til heltid, uten utdanning. Ut av nysgjerrighet, hvilken jobb er det? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Ikke det at 330-430 er ille som startlønn, men forventer at den burde øke en del med årene, da jeg tross alt kunne tjent det samme nå hvis jeg hadde byttet fra deltid til heltid, uten utdanning. Ut av nysgjerrighet, hvilken jobb er det? Selger Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 IT-gutt på VGS blir du ikke ihvertfall. Startlønn kan du nok regne med 400000 som it-konsulent ihvertfall. Selv om man har 5 års utdannelse er ikke det et bevis i seg selv på at du er flink til å jobbe så man kan ikke regne med høy startlønn i noen bedrifter. Men gjør du det bra kan du regne med langt over det etter noen år. Det er også mye i tillegg til fastlønnen, feks. prosenter på timer som blir fakturert bedriftene du jobber og bonuser. Startlønn er egentlig ganske irrelevant da det er det du tjener etter noen år som betyr noe. Kan vel regne med 5-600k etter noen få år. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 IT-gutt på VGS blir du ikke ihvertfall. Startlønn kan du nok regne med 400000 som it-konsulent ihvertfall. Selv om man har 5 års utdannelse er ikke det et bevis i seg selv på at du er flink til å jobbe så man kan ikke regne med høy startlønn i noen bedrifter. Men gjør du det bra kan du regne med langt over det etter noen år. Det er også mye i tillegg til fastlønnen, feks. prosenter på timer som blir fakturert bedriftene du jobber og bonuser. Startlønn er egentlig ganske irrelevant da det er det du tjener etter noen år som betyr noe. Kan vel regne med 5-600k etter noen få år. 5-600 begynner vi å snakke Tror jeg får bare prøve ut linja et år og se hvordan det går, det jeg dog kommer til å slite mest med blir nok matten men Lenke til kommentar
War Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Samme med kona, hu har også master og er lektor med tillegg 6-7 år. 395K 405K nå på 2 året. Så stiger det igjen etter 4 år fra start, så 10 år så 16 år osv. Ikke mye å skryte av med så mye skole, men når man er 40-50 år så tjener du bedre en dine uskolerte salgsvenner. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Samme med kona, hu har også master og er lektor med tillegg 6-7 år. 395K 405K nå på 2 året. Så stiger det igjen etter 4 år fra start, så 10 år så 16 år osv. Ikke mye å skryte av med så mye skole, men når man er 40-50 år så tjener du bedre en dine uskolerte salgsvenner. Den sammenligningen er ikke så relevant. Læreryrket er (dessverre) relativt dårlig betalt, også iht. utdanning. Med en bachelor starter du nok rett under 400K i et konsulentselskap i Oslo, og jobber deg greit opp til 500K ila noen få år. (Da snakker jeg grunnlønn, overtid kommer i tillegg og i den bransjen kan jo det fort være 100K). Etter det så kommer det an på hvor godt du gjør det og hvor du velger å gjøre karrieren din (ikke minst, hvor mye tid vil du bruker på karrieren din). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå