celineeeee Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 jeg har et nikon d90 kamera og hadde tenkt å ta noen bilder med lang lukkert tid (rundt 15-20 min) men selv om jeg har blenderåpning på max og ISO på minst, blir bildene helt hvite. noen som vet noe man kan gjøre (noen innstillinger eller noe) så det ikke skjer? takk på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Du må ta bilde når det er mindre lys. Blenderåpning på "maks"? Mener du lavt blendertall (maks blenderåpning) eller maks blendertall (liten åpning)? Lukkertider på 15-20 minutter slipper inn mye lys. Her helper deg ikke med lav ISO og liten blenderåpning (høyt tall). Du kan forsøke en blanding av disse variantene: 1) Undereksponer så mye du kan (instilling på kamera). 2) Benytt gråfilter (nøytralt og slipper inn mindre lys). 3) Vent til det blir mørkere (men selv da er 15-20 minutter svært lang tid) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Vent til det blir mørkere eller skaff noen skikkelig mørke ND-filtre. Når på døgnet er det du forsøker å oppnå disse lange lukkertidene? PerB's tips 1 hjelper selvsagt ikke. Det er ingen lysmåler som angir så lange lukkertider, så her må alt foregå manuelt og da hjelper det ikke å skru inn "undereksponering" (negativ eksponeringskompensasjon). Lyset kommer fortsatt til å være det samme. Endret 11. august 2010 av Anew Lenke til kommentar
kaian Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Skal du ha eksponeringer på 15-20 minutter må du på en eller annen måte få slått av lyset. Når du har satt iso til 100 og blender til 16, så sjekker du hvor lenge kameraet foreslår å eksponere. Sjekke effekten av det. For å doble lukkertiden må du fjerne halvparten av lyset, gjenta til du er fornøyd. Du kan fjerne halvparten av lyset med ett trinn gråfilter. Med kraftigere gråfilter så..., ja, -hvert trinn tar halvparten av lyset, og dobler dermed nødvendig eksponeringstid. Hjalp det? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Når på døgnet er det du forsøker å oppnå disse lange lukkertidene? Eller om du bor i nord.. når på året er det du prøver disse lukkertidene? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Bildene dine blir overeksponert. Ikke noe værre enn det... Du kan ikke slippe inn lyset lenger enn at det unngås. Skal du ha lukkeren åpen lenge må du sørge for å stenge mye lys ute. Da kan du bruke ND-filter, enkelt forklart en slags solbrille du setter på objektivet. Disse finnes i ulike styrker. Men i dagslys blri det nok uansett aldri mulig å ha lukkerhastighet på 15-20 minutter. Selv 15-20 sekunder kan i så fall være lenge. Men her er en slags grunnoppskrift... Still ISO på det mest optimale for ditt kamera, som er ISO 200. Deretter lukker du blenderåpningen til et par trinn før den når maks. Du kan få noen uheldige optiske problemer med blenderen på helt maksimalt lukket. Deretter prøver du deg frem med lukkeren stilt til "bulb", noe som betyr at lukkeren er åpen så lenge du holder den åpen med utløserknappen. Bruk stativ (selvfølgelig) og gjerne en snor-/fjernutløser. Sjekk histogrammet og sørg for at det ligger innenfor ytterpunktene. Tut og kjør... I dagslys får du nok ikke mer enn høyst et par sekunder, på natta og i svakere beslysning kan du ha lengre lukkeråpninger. Edit: Jeg burde skrevet kjappere eller kortere, her var mange før meg... Endret 11. august 2010 av rogkas Lenke til kommentar
celineeeee Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Du må ta bilde når det er mindre lys. Blenderåpning på "maks"? Mener du lavt blendertall (maks blenderåpning) eller maks blendertall (liten åpning)? Lukkertider på 15-20 minutter slipper inn mye lys. Her helper deg ikke med lav ISO og liten blenderåpning (høyt tall). Du kan forsøke en blanding av disse variantene: 1) Undereksponer så mye du kan (instilling på kamera). 2) Benytt gråfilter (nøytralt og slipper inn mindre lys). 3) Vent til det blir mørkere (men selv da er 15-20 minutter svært lang tid) blender på høyest mulig. f32. Når på døgnet er det du forsøker å oppnå disse lange lukkertidene? Eller om du bor i nord.. når på året er det du prøver disse lukkertidene? bor på sørlandet og tar dem på kvelden når det begynnerr å bli mørkt. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Jeg ville ikke brukt mer enn f/16 p.g.a diffraksjon. 15-20min. virker lenge. Jeg var på Verden Ende forrige uke, dette var i 2-3 tiden på natta og jeg hadde lukkertider på 4-6min. på det lengste. Edit: NB! Jeg brukte f/4 og ISO 200 Verdens Ende, mot Færder fyr. exif: ISO 200 blender f/4 lukker 244sekund. (4min.) Hvis jeg hadde brukt f/16 på dette bildet ville jeg fått en lukkertid på 60min. Lukkertid på 1 time pluss ventetid på 1time mens kameraet fjerner støy, no way! Har du iPhone eller iPod Touch? Kjøp et program i App-store som heter Photobuddy. Koster bare 11kr. Endret 11. august 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) bor på sørlandet og tar dem på kvelden når det begynnerr å bli mørkt. Så må du altså ta dem senere, eller anskaffe ND-filter. Det må være mørkt (sort himmel) for å oppnå så lange lukkertider. Forøvrig kan det være greit å lære å si "liten" og "stor" blender i stedet for "høy" og "lav". f/32=liten blender(åpning). Edit: Dette er tatt ved f/8 og 3 minutter, iso 200. f/16 hadde gitt 12 og f/22 hadde gitt 24minutter: Himmel og hav var helt sort. Denne er ved f/4, iso 100 og 20 minutter: Tatt ved midnatt i april. Endret 11. august 2010 av Anew Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 blir bildet hvitt, så har du overeksponert. da må du eksponere kortere. motsatt ved svart bilde. fotografering 101. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå