Gå til innhold

Valg av lagringsboks (nas/das)

Svar

Anbefalte innlegg

Hei :)

Er på jakt etter en ny lagringsboks som skal brukes sammen med min mac mini server.

I den forbindelse må den kunne brukes som en DAS, men det skader ikke vist den fungerer som en NAS også.

Har funnet ett par alternativer.

QNAP TS-659 Pro

QNAP TS-419P Turbo

ReadyNAS NVX

ReadyNAS PRO

Alle disse har muligheten for iSCSI, men man kan få mer fart med eks 659 kontra 419 pga bedre komponenter.

Men så kom jeg over denne: http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=142&t=33239

Det ser ut som en del folk har stabilitetsproblemer med QNAP og iSCSI på siste frimware.

På en annen side, ingen av readynas boksene har esata og de bråker mer, men skal vistnok ha bedre garantiordning enn det qnap har.

Har ikke kommet over så mange tester ang NVX og iSCSI ytelse.

Noen som har noen erfaring med noen av disse boksene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeNas er basert på ein gammal versjon av FreeBSD. iSCSI implentasjonen er treig og ZFS er ein delvis ustabil versjon. Du har heller ikkje skikkeleg achi støtte med NCQ.

Tar du heller den nyaste FreeBSD 8.1 så har du skikkeleg achi med NCQ støtte og nyare og mykje meir stabil versjon av ZFS. iSCSI er enda svakt.

Til FreeBSD kan du bruke dette som webgrensesnitt til NAS serveren din -> http://submesa.com/mesa

Lenke til kommentar

FreeNas er basert på ein gammal versjon av FreeBSD. iSCSI implentasjonen er treig og ZFS er ein delvis ustabil versjon. Du har heller ikkje skikkeleg achi støtte med NCQ.

Det finnes en test-versjon basert på FreeBSD 8.1:

http://blog.freenas.org/2010/08/ixsystems-freenas-snapshot.html

Early days, men likevel.

Til FreeBSD kan du bruke dette som webgrensesnitt til NAS serveren din -> http://submesa.com/mesa

Early days her også, men interessant. Takker.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Ja, den er vell basert på OpenBSD 7,x, og jeg ser at man blant annet der ikke kan velge en ZFS pool som iSCSI target, man må velge at man skal bruke en fil som kan ligge på ZFS poolen.

Dette alene har vell litt å si på ytelsen.

(har bare testen i parallels foreløpig)

Det ser ut til å være en stund til FreeNAS basert på OpenBSD 8 kommer også...

Jeg liker GUI, må innrøme det, det er det fine med FreenNAS.

Har også sett på Nexenta, men det er vell samme GUI som i Ubunut, bare med OpenSolaris kjerne?

Ser også på nexentastor community edition, den ser ut til å ha ett fiffig GUI, men har ikke prøvd den enda.

Lenke til kommentar

JA, hehe, jeg som roter ja :)

Har uansett bestemt meg for å bygge en NAS og har funnet en kasse jeg liker, Lian Li PC-A70FB.

Synd det så og si bare er Netshop/microplex som selger lian-li i Norge, kassen alene fikk en frakt på 300kr.

Følger også litt med på hva som skjer nå, siden Oracle bestemte seg for å legge ned OpenSolaris.

Er litt spent på hvordan det vil gå med ZFS, men det ser ut som FreeBSD baserer sin ZFS på den som er i Solaris, og ikke OpenSolaris.

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet litt mer ut hvordan hardware jeg skal bruke:

Kabinett: Fractal Design Define R3

CPU: Intel i3-530

Mobo: Her er det litt mer usikkert, men det heller mot Gigabyte GA-H57M-USB3 Og siden i3 og i5 har innebygget gpu, trenger jeg ikke ett eget skjermkort :)

Hva tror dere?

Edit:

Dette blir nok oppsettet så langt:

Cassie: Define R3, Titanium Grey

CPU: Intel I3-530

RAM: Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 4GB Kit

PSU: Fractal Design Tesla 650W

Så langt, 4600kr på komplett.

I tilegg kommer hardisker, kabler og vifter.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet litt mer ut hvordan hardware jeg skal bruke:

Kabinett: Fractal Design Define R3

CPU: Intel i3-530

Mobo: Her er det litt mer usikkert, men det heller mot Gigabyte GA-H57M-USB3 Og siden i3 og i5 har innebygget gpu, trenger jeg ikke ett eget skjermkort :)

Hva tror dere?

Vet ikke om det er viktig for FreeNAS, men sist jeg sjekket så er det ikke støtte i FreeBSD / Xorg for i3 sin innebygde grafikk (IronLake / Arrandale). Tekstkonsoll fungerer veldig bra.

Edit: du kan også bruke vesa som driver i Xorg, det funker.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Jeg ville kikket på Nexenta med Napp-it grensesnitt hvis du er ute etter iSCSI. Jeg har kjørt Solaris og OpenSolaris med ZFS i masse år og har vært veldig fornøyd med det. Hold deg bare langt unna dedupe - det er ikke klart for primetime og fungerer dårlig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen :)

Har nå hatt maskinen i test en stund, men jeg har litt problemer...

NAS/DAS en kjører hardwaren som jeg har nevnt tidligere (bortsett fra at det ble en coolermaster 600PSU istedenfor) og 6WD 2TB green disker (5 på chipset/intel kontrolleren og 1 på Gigiabyte kontrolleren)

Den kjører siste verson av FreeNAS, alle disker i RaidZ (raid5).

Denne er så koblet til en mac mini som kjører OSX10.5.8 over iSCSI med GlobalSAN sin gratis iSCSI indikator for OSX.

Minien tar seg av fildeling og brukerkontoer.

Dette fungerer helt fint, men innimellom mister server kontakt med boksen (GlobalSAN indikatoren går i orange) og det går litt tid også kobler den på igjen.

Noen ganger, spesielt når jeg overfører mye data på en gang, går den rett i rødt, og jeg må koble til iSCSI igjen, og restarte AFP/SMB tjenestene for at klienten skal se sharene igjen.

Dette er rimelig irriterende, det fine er dog at jeg foreløpig ikke har mistet noe data på selve ZFS volumet, eller at noe har blitt korrupt.

Det ser ut som selve FreeNAS maskinen ikke er problemet, da jeg får kontaktet den på webGUI`et selv om minien faller ut.

Så jeg lurer på om det er GlobalSAN indikatoren som er ustabil.

Har prøvd å finne noe info, men alle løsninger jeg har funnet der det brukes OSX server i profesjonell samenheng med iSCSI bokser, bruker kostbare iSCSI indikatorer (GlobalSAN har også en betal verson, som vistnok skal være mer stabil i følge fora)

Ser ut som den gratis versonen er beregnet på desktops, som har en liten iSCSI boks huket på som brukes bare som lokal disk.

Da jeg ikke er spesielt interesert i å bruke en del $ på indikator (de koster en del, de som er beregnet for enterprise bruk), lurer jeg på å sette opp en liten Ubuntu boks som kan fungere som iSCSI indikator og filserver ut not OSX klientene mine.

Har tenkt å prøve i helgen med en liten atom maskin jeg har liggende, bare for å se om det er mer stabilt på den måten....

Noen som har tips/erfaringer med GlobalSAN?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...