alaruz Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Har en ny 60 gb Barracuda IV disk (7200 rpm) ATA 100, og vil begynne å bruke den gamle disken min igjen sammen med denne,.... (Quantum 15 gb - 5400 rpm ATA 66) som en backup disk. Men lurer på i og med at dette er en tregere disk om dette vil gjøre at hele systemet vil gå tregere ? Vil det gå raskere å sette dette opp i RAID,... I såfall hvordan ? - har RAID men aldri brukt det før ,.... Hovedkort diskene skal brukes på : Abit KG7 - RAID På forhånd takk for hjelpen for de som svarer ! :wink: [ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-01-30 23:26 ] Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 så lenge de er på hver sin kabel går det greit, men en enhet er alltid like "treigt" som det treigest enheten på samme kabel. Lenke til kommentar
larsal Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Generelt to kabler. Men hvis du skal ha en CD-spiller på eller brenner også, så putt hard diskene på en kabel og de andre tingene på en annen. Der er nemlig hastighetsforskjellene større. Når hastighetsforskjellen er liten har det hele mindre å si siden IDE interfacet er så uinteligent at kun en disk kan aksesseres av gangen. Har du RAID interface også kan du muligens bruke dette for single disker. Og da kan du få en enhet pr. kabel og det er jo en fordel Disk kombinasjoen din egner seg forøvrig ikke for RAID, da bør du ha to like disker. Skal du ha flere disker i et system og god ytelse er ikke IDE svaret. SCSI er svaret da. Lykke til. LL Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 30. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2002 Men da må jeg vel sette dette opp i RAID for å funke ? Nåværende situasjon : IDE 1 : - Seagate IDE 2: - CDrom - Brenner Bruker som sagt ikke RAIDEN for øyeblikket ,... Åssen ville det da bli logisk å sette dette opp ? Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 30. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2002 Du svarte meg mens jeg skrev forrige melding ,... og fikk forøvrig svaret jeg trengte ,.... Takk for hjelpen til dere som svarte ! :smile: [ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-01-30 23:53 ] Lenke til kommentar
killekille Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Du kan sette 60GB-en på den ene raidporten. 15GB på IDE1 og cd-greiene på IDE2. IDE-sloten har ikke ATA100, så det er bare waste og sette den der. Du kan ha kun en disk på den ene raid-kontakten, selv om den er alene. Dette kalles RAID 0. Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Quote: On 2002-01-30 23:54, killekille skrev:Du kan sette 60GB-en på den ene raidporten. 15GB på IDE1 og cd-greiene på IDE2.IDE-sloten har ikke ATA100, så det er bare waste og sette den der. Du kan ha kun en disk på den ene raid-kontakten, selv om den er alene. Dette kalles RAID 0. Dette er vel ikke helt riktig, hvis jeg ikke husker feil. RAID0(striping) er et oppsett hvor du bruker MINIMUM 2 disker, disse diskene spannes (som det heter) slik at de blir en stor disk. Fordelen med dette er at du skriver/leser til 2 disker, og i teorien skal dette gi deg dobbel ytelse, noe det langt ifra gjør. Feiler en disk mister du all informasjon. RAID1(mirror) er et oppsett hvor du bruker MINIMUM 2 disker, her blir informasjonen lagret på begge diskene, og de er identiske. Hvis en disk feiler så her du en identisk kopi på den andre disken. RAID0+1(stripe+mirror) Gir deg de samme funksjonaliten som begge over, og krever således 4 disker. Se en oversikt over RAID her : http://www.land-5.com/white_papers5.htm Hvis du kobler en disk til RAID kontrolleren kan du selvfølgelig bruke den uten RAID funksjonalitet, på samme måte som IDE1/2. Husk bare å bruke en 80-leders kabel på ATA66/100 disken din. Og overføringshastigheten på IDE kanalen blir satt til det laveste drevet. Så hvis CD-ROM'en din er PIO4 blir HD'en på samme kabel også det. Rettelser er OK, flaming er ikke det. Svenn-Erik Lenke til kommentar
copycatz Skrevet 30. januar 2002 Del Skrevet 30. januar 2002 Må få presisert at det er IKKE slik at en treig enhet på samme IDE-kabel/kontroller slakker ned andre enheter på samme kontroller/kabel. Altså hvis du kobler både en 5400rpm og 7200 rpm disk på samme kontroller vil ikke den sakteste disken sakke ned systemet. Problemet oppstår først når data skal flyttes mellom diskene. Det er da den sakteste som setter begrensningen uavahengig av hvilken kabel/kontroller de står på. I en RAID-løsning derimot vil den treigeste disken sakke ned systemet siden data skal lagres på begge diskene samtidig og parallellt. Det er heller ingen god løsning å bruke forskjellig diskstørrelse [ Denne Melding var redigert av: copycatz på 2002-01-31 00:44 ] Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 En ting til. RAID 0 med forskjellige disker, f.eks 15 GB/5400 og 30 GB/7200, vil størrelsen på RAID-arrayen bli 2*15GB=30GB, og 5400 rpm. Da blir hele arrayen begrenset av den dårligste disken. Det aller frækkeste er nok RAID 5 hvor man har en paritets disk, slik at man bygge opp en disk hvis den går føyka...Finnes selvfølgelig andre RAID systemer som benytter disker både her og der, men det blir nok mer for det profesjonelle markedet. Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Quote: On 2002-01-31 00:38, copycatz skrev:Må få presisert at det er IKKE slik at en treig enhet på samme IDE-kabel/kontroller slakker ned andre enheter på samme kontroller/kabel.Altså hvis du kobler både en 5400rpm og 7200 rpm disk på samme kontroller vil ikke den sakteste disken sakke ned systemet. Problemet oppstår først når data skal flyttes mellom diskene. Det er da den sakteste som setter begrensningen uavahengig av hvilken kabel/kontroller de står på. K, her snakker du om RPM, hva med DMA/ATA/PIO mode på diskene på samme kabel? Jeg har erfarng med at hvis jeg putter min (relativt gamle) CD-ROM på samme kabel som min ATA66/100 (velg en over PIO4 mode) så synker overføringen fra HD'en vesentlig, enten CD-ROM'en leser eller ikke samtidig. Så det er derfor ingen god løsning å blande teknologier på samme kabel. Det finnes ATA100 disker som er både 5400 og 7200 RPM, og disse går bra på samme kabel. Men lider seff. av at IDE-grensesnittet ikke kan lese og skrive samtidig over en kabel. Og er avhengig av hastighet fra enheter som skal sende/motta dataene. Er jeg far off nå? Svenn-Erik Lenke til kommentar
FSOL Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Quote: Jeg har erfarng med at hvis jeg putter min (relativt gamle) CD-ROM på samme kabel som min ATA66/100 (velg en over PIO4 mode) så synker overføringen fra HD'en vesentlig, enten CD-ROM'en leser eller ikke samtidig.Så det er derfor ingen god løsning å blande teknologier på samme kabel. Det finnes ATA100 disker som er både 5400 og 7200 RPM, og disse går bra på samme kabel. Men lider seff. av at IDE-grensesnittet ikke kan lese og skrive samtidig over en kabel. Og er avhengig av hastighet fra enheter som skal sende/motta dataene. Vel, jeg har min pio cdbrenner på samme kabel som min maxtor d740x og i hdtach får jeg ihvertfall burst speed på godt over 80 og ytelsen ellers er helt lik som da jeg hadde den på samme kabel som ata66 dvd spilleren min. Lenke til kommentar
Svenn-Erik Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Flott! Er det andre som har erfaringer med dette? Hvilket OS bruker du forresten? Svenn-Erik Lenke til kommentar
[^FLeX^] Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 Quote: On 2002-01-31 01:00, The Jackal skrev:Det aller frækkeste er nok RAID 5 hvor man har en paritets disk, slik at man bygge opp en disk hvis den går føyka... Vil ikke flame deg, men i RAID 5 så har man ikke _en_ paritetsdisk, men pariteten blir fordelt på samtlige disker i array'en. Går en disk føyken så kan pariteten fra de andre diskene gjenopprette innholdet på til den nye disken. RAID 3 derimot bruker en separat disk til paritet. No offence :wink: Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 31. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2002 Bruker linux som OS..... Kernel 2.4.8 på Mandrake 8.1 Men so ? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 31. januar 2002 Del Skrevet 31. januar 2002 RAID på de to diskene der virker ikke mye aktuelt... Forøvrig er ytelsesforskjellen på ata66 og ata100 ikke merkbar, og fordelen ved å ha data på 2 fysiske disker er større enn bakdelen ved å ha to disker på samme kabel. Sett ata66 disken opp som pri-s og være fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå