Gå til innhold

Crossfire - Vifte på kort nr 2 går for fort

Anbefalte innlegg

I går satte jeg inn et til HD 5870 i PC-en min, så nå har jeg altså to slike gående i Crossfire. Støynivået har hevet seg betraktelig og det ser ut til å skyldes det nye kortet. Mens jeg er i Windows går viften på det gamle kortet ca 1130 rpm og tempen ligger på ca 40-45 °C. På det nye kortet går viften 2500-2600 rpm og tempen ligger ca 10 grader lavere. Det skulle altså ikke være noen grunn til at viften går så raskt.

Jeg har lastet ned siste driver og jeg har forsøkt å bruke manuell viftestyring i CCC. Jeg satte da hastigheten manuelt til 30 % og jeg fikk oppleve søt stillhet i ca 30 sekunder før hastigheten gikk rett opp til over 2500 igjen. Jeg har også forsøkt MSI Afterburner, men der får jeg bare justert hastigheten på kort 1.

Hva kan jeg gjøre for å få ned hastigheten på kort 2?

Edit: typo

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

weebl, de står ikke helt klistret sammen, men det er uansett det nederste kortet som går raskest og det har jo relativt god plass under seg.

BeFs, jeg har ikke prøvd å bytte om på kortene, men jeg skal prøve det. Jeg tipper utfallet blir at det samme, bare motsatt, men det skal prøves.

Edit: Det gikk heller dårlig. Det nederste kortet dukker ikke engang opp i CCC. I GPU-Z vises det som "Skjermkort (VGA-kompatibelt). Jeg bytter tilbake og krysser fingrene for at jeg ikke har føkket opp noe jævlig...

Jeg googlet meg også frem til et tips om å lage en profil for så å redigere denne med en tekstbehandler, men også her får jeg kun endret på kort 1.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Det fungerte igjen etter å ha satt kortene tilbake slik de stod. Jeg får nå også justert viftehastigheten på begge kortene så lenge GPU-Z kjører, men det varer ikke lenge. 30 sekunder eller rundt der, så hopper hastigheten opp igjen. Merkelig nok så går ned til ønsket hastighet dersom jeg i GPU-Z bytter på hvilket kort jeg ser sensorene til.

Jeg kjørte nettopp en halvtime med Bioshock 2, og da holdte hastigheten seg stabil hele tiden men i Windows er det verre. Rare greier... Dette setter en stor demper på gleden ved å ha en maskin med høy ytelse. Jeg ikke se for meg at jeg noensinne kjøper skjermkort fra Ati igjen.

Lenke til kommentar

Det er ingenting merkelig ved dette, men det er ufattelig irriterende.

Det som skjer, er at når du er i Windows brukes kun ett skjermkort, og det andre går i "idle" state.
Det pleier å være noe slik som 4-5 forskjellige STATES/moduser.

Når du regulerer hastigheten på kortene via drivere o.l. så påvirker dette kun to slike moduser.
1. Når 3D applikasjoner (ofte fullscreen) ikke kjøres.
2. Når 3D applikasjoner kjøres.

MEN, når du altså er i windows med corssfire, tar sekundær kortet seg en hvile, og går i eks. C2. State, hvor det klokkes ned ect for å spare strøm. Det dumme er at utgiveren (eks. XFX) ikke har fikset en lav hastighet på viften i denne modusen.

Når den altså er i C2. state har ikke du tilgang på skjermkortet, og kan ikke kontrollere eks. viftehastigheten. Men når du spiller og bruker GPUz vil du ta skjermkortet ut av denne modusen og inn i en du har kontroll over. (sadly er det kun når du "krever" rapport av verdier ect at det forblir her, og dersom det ikke "brukes" vil det hoppe tilbake i strømsparingsmodus etter en kort stund)

Det du kan gjøre:
1. google.com
2. du kan laste ned BIOS programmer, og manuellt gå inn og forandre verdiene i de forskjellige modusene. (dette er dog litt risky, og ganske avansert)
3. du kan muligens laste ned BIOS hos utgiveren
4. du kan bruke MSI afterbrurner i none tilfeller, men altså ikke ditt
5. dersom du har plass i kabinettet og 3 pcie spor på hovedkort kan du kjøpe en lengre crossfire-bro for å tillate bedre kjøling. (dette hjelper dog kun etter at du har fått skjermkortet til å temperatur regulere seg i den aktuelle modusen, obviously)

Selv lastet jeg ned ny BIOS ifra XFX. Da gikk idle hastighet ned ifra 55% til 42%...
Men det beste var at jeg plutselig hadde konstant tilgang til kortet via MSI afterburner.
Derfor kunne jeg bruke dette programmet til å temperatur regulere viftene, og da fikk jeg også nytte av ekstra lang crossfire bro.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, det var informativt. Det er dog fortsatt én ting som virker rart på meg. Når jeg - som du sier - "krever rapport", da går jo kortet ut av idle tilstand og over i aktiv, men klokkehastigheten går NED fra 850 Mhz til 157 Mhz.

Slik jeg ser det har jeg to muligheter. Finne ny BIOS eller gå for vannkjølig. Jeg skal sjekke ut det første alternativet først.

Lenke til kommentar

Jeg fikk fikset problemet ved å deaktivere ULPS (ultra low power saving - eller noe slikt) i registeret. Viften på GPU2 går fortsatt alt for for dersom jeg bruker automatisk viftestyring, men med Afterburner har jeg lagd et oppsett hvor begge viftene i utgangspunktet kjører på 20 % men at hastigheten øker i intervaller avhengig av temperaturen. Endelig er jeg fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...