Logical Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Jeg skal kjøpe ny PC til firmaet mitt, og har et par spørsmål jeg lurte på om noen tilfeldigvis vet svaret på. Jeg kjøper PC-en på ebay fra USA siden dette er billigere og får kvittering av selgeren på e-post. Er dette problematisk i forhold til utgiftsføring? Han jeg kjøper fra driver en butikk på eBay. PC-en, eller Macen som det egentlig er, koster rundt 20 000. Jeg leste noe om at ting som koster over 15 000 skal utgiftsføres på en spesiell måte? Stemmer dette, eller kan jeg bare utgiftsføre hele Macen for dette året? Jeg skal jo egentlig betale moms på denne når den kommer inn i landet, men denne får jeg vel igjen (er registrert i momsregisteret). Spørsmålet er jo om jeg bare skal få han til å sende som gave så jeg slipper alt styret, siden det i praksis ikke utgjør noen forskjell... Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Jeg skal kjøpe ny PC til firmaet mitt, og har et par spørsmål jeg lurte på om noen tilfeldigvis vet svaret på. Jeg kjøper PC-en på ebay fra USA siden dette er billigere og får kvittering av selgeren på e-post. Er dette problematisk i forhold til utgiftsføring? Han jeg kjøper fra driver en butikk på eBay. PC-en, eller Macen som det egentlig er, koster rundt 20 000. Jeg leste noe om at ting som koster over 15 000 skal utgiftsføres på en spesiell måte? Stemmer dette, eller kan jeg bare utgiftsføre hele Macen for dette året? Jeg skal jo egentlig betale moms på denne når den kommer inn i landet, men denne får jeg vel igjen (er registrert i momsregisteret). Spørsmålet er jo om jeg bare skal få han til å sende som gave så jeg slipper alt styret, siden det i praksis ikke utgjør noen forskjell... Å sende som gave er helt klart den enkleste og mest praktiske måten. Bare pass på å betal via Paypal, så du får en sikker betaling og han får ikke muligheten til å scamme(lure) deg. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 For all del ikke be de om å sende den som gave dersom de sender din i firmaets navn og adresse. Tollmyndighetene er ikke dumme, og du kan fort få problemer. Det du tenker på med utgiftsføring er vel at den skal aktiveres som en eiendel og avskrives over flere år. Lenke til kommentar
Logical Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 For all del ikke be de om å sende den som gave dersom de sender din i firmaets navn og adresse. Tollmyndighetene er ikke dumme, og du kan fort få problemer. Det du tenker på med utgiftsføring er vel at den skal aktiveres som en eiendel og avskrives over flere år. Sender den jo til navnet mitt og min hjemmeadresse, da jeg jobber hjemmefra. Har jo ingen betydning om jeg kjøper den i mitt eller firmaet sitt navn når det er enkeltmannsforetak. Så dealen er at han sender den til meg med lav verdi på pakken/merket som gave og at jeg får kvittering på e-post som jeg kan legge ved regnskapet. Føler det er enklere enn å gå hele veien med å betale moms for så å få igjen denne mange måneder senere... Lenke til kommentar
Logical Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Enklere, og ulovlig? Det er vel ikke helt etter boken, selv om resultatet blir det samme. Er bare kjipt å måtte legge ut for momsen samt vente de ekstra 4-5 dagene det fort tollen å fikse alt. Noen som har lenke til en side hvor det står litt mer om det der med aktivering og avskriving av eiendelen? Er det umulig å bare føre opp den fulle prisen på PC-en som en utgift dette året? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Og hvordan vil du ved en eventuell gjennomgang av regnskapet forklare at det ikke er noe mva på den fakturaen ? Om avskrivninger: http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2331/hDKey_1 Lenke til kommentar
Logical Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Og hvordan vil du ved en eventuell gjennomgang av regnskapet forklare at det ikke er noe mva på den fakturaen ? Om avskrivninger: http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp_101/hPKey_2331/hDKey_1 Takk! Blir nok så jeg bare betaler moms og kjører det den korrekte veien. Det er vel forsvarlig å si at en bærbar PC ikke skal brukes mer enn 3 år i bedriften. Ser for meg at den er byttet ut før den tid, og dermed kan jeg vel bare utgiftsføre hele beløpet dette året. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå