Gå til innhold

FM11: Football Manager 2011 - Diskusjon og pratetråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, da er det 20 dager til andre sesong for Stord satser. I fjor var vi som kjent en ustabil gjeng som av og til kunne spille som andredivisjonsekvivalenten av Barcelona, mens andre ganger sprang de rundt som forvirrede knehøner: keeperen var så avslappet av Valium-Vidar (Bahus) ville virket som duracellkaninen i forskjell, stopperne var mest interessert i å jogge litt rundt på banen i trim for eldre stil, spissene hadde samme egenskaper som en annen kjenning fra Brann, Geddien; dvs. drible-drible-drible-miste ballen.

 

Forandringene for denne sesongen er at jeg fikk hentet inn Andreas Tegström på fri overgang. Han er 32 år nå, men har i alle fall i treningskampene vist at han fremdeles har en følelse for hvor målet står. Ved hans side er Stord-legenden Alfred Berge.

 

I slutten av forrige sesong fikk jeg klørne i Rexhap "Rocky" Lekaj, så han får bosette seg på venstrevingen selv om han ikke er så kjapp som jeg foretrekker. På høyrevingen fikk jeg en kjenning fra Lyn, Ezekiel Bala. Hvorfor det ikke ble vurdert arbeidstillatelse for han vet jeg ikke, men jeg er lykkelig ettersom det betyr at jeg fikk han. Sani Emmanuel har jeg gjentatte ganger fått til å ville spille for meg, men siden jeg er en halvprofesjonell klubb i andre divisjon får man simpelthen ikke arbeidstillatelse.

 

I alle fall; sentralt på midtbanen finner vi Stig Gøran Brenne som ballvinnende midtbanespiller. Stig Gøran har vært med oss helt siden før fjorsesongen. I september fikk jeg inn Henning Rugland, og han skal få ta plass ved siden av. I bakhånd har jeg Tore Kannelønning.

 

Forsvaret mitt i fjor hadde en samlet hastighet på 8, eller 6 om den kjappeste av dem var skadet (han hadde hele 5 i hastighet, og erstatteren hans var menneskefjellet Even Iversen med. 202 cm høy, 3 i hastighet. Så ikke bare har han høyden til et fjell, han har hastigheten til en isbre. Disse gikk ut, og inn kom to nye karer. En kar jeg kjenner fra Valdres-saven min; Vetle Gulowsen, samt nyimportert fra de dype østerrikske skoger; en kar som kan markere, takle, er modig og lagspiller og har en viss hastighet. Problemene hans er at han er svakere enn Huseklepp (med andre ord, styrke omtrent som et nyfødt barn, dvs 4), og spensten står ikke i stil med headingen (9 mot 13). Men det var det beste jeg kunne få fatt i. Nå har jeg et stopperpar med samlet hastighet 18.

 

På sidebackene har jeg to mindre kjente folk: mot slutten av forrige sesong fikk jeg hentet inn Tom Sadeh, et talent med fortid i Lyn. På venstrebacken får KRistian Rem fornyet tillit, men jeg har også hentet inn en kjappfotet ungfole fra Senja (med med fortid i Tromsø) Øyvind Kildalsen. I mål har vi en kjenning fra Moss, Conny Månsson. Statsmessig er han vel kanskje noe svakere enn forrige års burvokter, Kenneth Bårdseng. Men han er forhåpentligvis mer stabil.

 

Den store utfordringen i dette laget er nok kreativitet, eller mangelen på sådan. Midtbanen min er ikke videre kreativ med Stig Gøran som den kreative drivkraften med 9 i kreativitet. Faktum er at den eneste spilleren i startelleveren med tosifret i kreativitet er Tegström, og han har fått en rolle som måltyv...

 

Som jeg nevnte har treningskampene gått vanvittig bra. En uavgjort og resten seire, med lag omtrent på midt nivå. Problemet er at jeg har en smal stall, og kjenner jeg FM rett så vil Tegström debutere med et brak, score 10 mål på 6 kamper, og så bli vekke med knekt bein eller noe i en 3-4 måneder. Da må liksom Alfred Berge trå til. Ikke har jeg noen gode spillere i kikkerten heller så langt. Det er kjempe-enkelt å få utvidet speiderområde i fm2011, så jeg kan speide over stort sett hele verden, men det hjelper så fryktelig lite når speiderne mine er deltidsansatte, jeg kjører middels stor database og sliter med arbeidstillatelser.

 

Jeg frykter også at Bala skal bli skadd, ettersom han har gjort det svært godt i treningskampene. Faktum er at jeg byttet både Bala og Tegström ut etter 45-60 minutter slik at motstanderne ikke skulle rekke å skade dem.

 

Det kan også hende at spillet gjør som det pleier for meg: går det bra i treningskampene faller laget helt sammen når alvoret begynner. I det tilfellet er det naturlig å anta at både Bala og Tegström holder seg friske, men at de lider av mål-amnesi, og ikke husker hvordan mål scores. Vi får se. Jeg gruer meg allerede. Allerede før alvoret tar til har jeg problemer: moralen i laget er super, men Vetle Gulowsen klarte å knekke beinet sitt. Så jeg får ikke brukt ham på fire måneder. Yay.

Lenke til kommentar

Onkel Kompost:

 

Hahaha! Høres ut som en dritkjip jobb og så langt fra et spill du beskriver at man skulle tro du ble tvunget til å sette deg med FM. Herlig negativ vinkling som får Linnea Myhre til å høres ut som en rosablogger.

 

Håper på mange skader og store økonomiske problemer! Brake a leg :)

Lenke til kommentar

Onkel Kompost:

 

Hahaha! Høres ut som en dritkjip jobb og så langt fra et spill du beskriver at man skulle tro du ble tvunget til å sette deg med FM. Herlig negativ vinkling som får Linnea Myhre til å høres ut som en rosablogger.

 

Håper på mange skader og store økonomiske problemer! Brake a leg :)

 

Hehe. JEg er kjent for min ukuelige pessimisme. Så langt har jeg spilt tre kamper. To i andre divisjon (vant 2-0 og 2-1) og en i cupen (slo ut Haugesund 2-1). Bala har imponert stort, så han blir vel skadet snart. Tegström har scort et mål, i cup-kampen. Alfred Berge presterte å få strukne knesener og er derfor ute av spill i to måneder. Som erstatter har jeg en 34 år gammel tsjekkisk driblefant. Et problem, dog: han har kun 4 i avslutninger. Noe som er temmelig trist for en spiss. Vi får se hvordan dette går videre. Positivt er det i alle fall at Stig Gøran begynner å vise den formen jeg vet at han er kapabel til.

 

Rediger: Jada! Stig Krohn Haaland som jeg bruker som erstatter på begge backene pådro seg strekk i låret og er vekke i 5 uker. Ser ut som lykkeønskningene dine slår til. Vi får håpe at Gunnar Valsson, min andre erstatter på backene klarer å holde seg frisk da ;)

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Ja, LFK har tradisjonellt sett hatt et par gode spillere. Vegard Voll, Stig Gøran Brenne og Espen Winnberg pleier som regel å gjøre det greit.

 

Har samme problem sjøl, er veldig ustabile. Etter 3-1 Seieren mot Kristiansand tapte jeg 3-1 mot Nardo, så er ganske frustrerende.

 

Stig Gøran er egentlig et fast kjøp for meg. Det er liksom ikke så mange andre som har så ekstreme ferdigheter og som er villige til å spille for klubber langt nede i divisjonene. I denne sesongen har han ikke vært så veldig god, men det er nok sikkert fordi at resten av laget har vært ustabilt. Nå fikk jeg akkurat kjøpt Lekaj på gratis, men det er liksom bare to kamper igjen av sesongen, så får nok ikke spilt han inn. Vi får se hva neste sesong bringer. Nå trenger jeg i alle fall forsterkninger på flere steder i laget.

 

Tips på ok midtbanespiller nede i divisjonene er Govasmark. I virkeligheten er han over i USA og studerer, men etter siste transferupdate er han tilgjengelig på fri transfer. Han er en av flere midtbanespillere fra Steinkjer med noenlunde gode ferdigheter. De andre har ok ferdigheter nå, men er fremdeles dømt til noen få stjerner mens Govasmark ligger på et noe høyere nivå. Jeg fikk ikke de klamme fingrene mine i han på denne saven, men kanskje en annen gang...

Ja, han har "allitd" vært bra på FM. Skal til med tredje sesong nå, og laget mitt består stort sett av regens, bortsett fra et par gode, gamle travere. Har et veldig ungt lag, så klarer vel ikke å rykke opp i år heller.

 

Govasmark ble snappet opp at Bodø Glimt ja, pokker.. Men mange på Steinkejr som har bra ferdigheter.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at noen managere pluttselig blir sur på deg etter du har hatt et kjempe forhold før? Jeg var god kompis med David Moyes og var øverst på positiv intrykk "listen". Slo AV 3-2 i en kamp jeg dominerte på Goodison, og da går Moyes ut å sier at han ikke kom overens med meg. Ble litt trist :(

 

Ga opp Asker etter at styret mitt solgte alt jeg hadde.

 

 

Har dere tips på en ving og spiss som vil til Forest i 2013?

Om du ikke har funnet en ving, kan jeg på det sterkeste anbefale Xherdan Shaqiri! Roterer på han, Hazard og Douglas Costa og kan gå god for de andre og, men reknet med du viste om de :) Spiller helt sykt og putter enormt med mål! Kommer til å være sinnsykt viktig denne sesongen.

 

Hentet forøvrig Phil Jones på overgansvinduets siste dag for svimlende 200 mill. Kommer til å bli sinnsykt god uansett og er fast på laget. Jobber med å kvitte meg med gamlingene nå!

Endret av Iceman #10
Lenke til kommentar

http://fmdownloads.com/ fikk jeg min pakke fra.

Sortitoutsi.net står bak, utrolig bra forumside forresten, fant fine skins og drakter der også. Tar litt tid å laste ned, eier ikke tolmodighet så jeg punget ut 10 dollar eller hva det var for et års "premium" medlem så jeg fikk bedre hastigheter :p

kan jeg f.eks kun laste ned 3.6 complete pack, altså den siste versjonen, eller må jeg laste ned alle før?

Hvis ja, holder det md at jeg laster ned første versjonen 3.0 complete pack, og slipper å tenke at jeg må laste ned de andre også for å få denne packen til å fungere?? :)

Lenke til kommentar

Lol, noen som har opplevd å få tribune stengt pga sikkerhetsårsaker? Er Hillsborough da

 

Vedlikehold, men ikke sikkerhet. Hvor lenge ble den avstengt da?

 

Nå over til noe helt annet:

 

Javel, så endte forrige sesong med Stord på 4. plass. Vi dominerte ligaen frem til etter sommerpausen, da det straks gikk litt mer trått. Vi slo ut Lillestrøm i cupen, men ble selv slått ut av Nest-Sotra.

 

Sesongen ruslet så videre. Tegström, mannen som det var stilt så store forventning til, måtte gi seg med 9 mål + 1 mål i cupen. Toppscorer på laget ble Bala, med 10 mål + 1 mål i cupen. Det er derfor tydelig at vi er tannløse fremover. Rocky Lekaj gjorde en kurant jobb, men taktikken min ser ut til å trenge fart på vingen. Før denne sesongen har jeg derfor hentet Wiseth. På stoppeplass solgte jeg unna min østerrikske bønnestengel, og inn kom en aggressiv belgier: Sven Vandenbroeck. Ved hans side har jeg nå en litt mer spillende midtstopper: Vidar Vikstøl. På høyrebacken har jeg fått tak i Enrique Ortiz, og Sadeh skal få arbeide på midtbanen som en boks-til-boks midtbanespiller. Brenne får samme rolle som i fjor. I angrep har jeg hentet inn en forholdsvis ukjent slovensk spiss ved navn Flisar. Alfred Berge solgte jeg unna ettersom statsene hans gikk nedover. JEg er innstilt på å gi Tegström noen kamper for å vise at han er verdt å satse på. Statsene hans er på retur, så det er godt mulig at jeg selger unna han etterhvert. Da har jeg en annen slovener i bakhånd. Sålangt har jeg kun en sisteskanse, så om Conny blir skadet så har jeg definitivt et problem.

 

Vennskapskampene før sesongene har gått nokså bra, men ikke så bra som i fjor. Oddsene for opprykk er de samme (50-1). Jeg har en mistanke om vi vil få nok en hard sesong, og jeg er alltid på utkikk etter en rappfotet ving eller spiss samt en ekstra sisteskanse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...