Gå til innhold

For varmt hovedkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har satt in 2 gromme vifter i kabinettet mitt nå, men den lufta som kommer fra kab. vifta blir sugd inn av cpu vifta.. derfor blir det ikke så kaldt på hovedkortet..

Når jeg spiller så kan jeg være oppi 50 grader på cpu, som er akseptabelt, og 58 grader på hovedkort.. er ikke hovedkortet litt vell varmt da ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vifte 1: Blåse inn kaldluft i front

Vifte 2: Blåse ut varmluft bak

*Strømforsynings-vifte: Blåse ut varmluft bak (forhåpentligvis!)

CPU-vifte - blåse inn luft mot sentrum

*) Gamle CPU-er måtte ha strømforsynings-vifta til å kjøle seg ned, ettersom de ikke hadde vifte selv, men har du en relativt ny strømforsyning, så burde ikke det være noe problem

Er det slik det ser ut?

Lenke til kommentar
Jeg har satt in 2 gromme vifter i kabinettet mitt nå, men den lufta som kommer fra kab. vifta blir sugd inn av cpu vifta.. derfor blir det ikke så kaldt på hovedkortet..

Når jeg spiller så kan jeg være oppi 50 grader på cpu, som er akseptabelt, og 58 grader på hovedkort.. er ikke hovedkortet litt vell varmt da ?

Her må det være noe riv ruskende galt. Hvis du greier å ha en lavere temperatur på CPU enn det er på MB så er du dyktig. Hvis dine temperaturer stemmer (noe jeg er sikker på at det ikke gjør) så vil det si at du kjøler CPU med varmluft på over 50 grader. Du ville ha hatt en mye høyere CPU temperatur da. CPU tempen din kan være riktig, men jeg tror den følern du har på 58 grader er defekt eller sitter på helt feil sted.

Du sier at lufta som kommer fra kabinettet blir sugd opp av CPU vifta. Hvis jeg forstår deg riktig mener du at vifta som sitter bak på kabinettet ikke få full effekt fordi CPU vifta sitter like ved å trekker luft. Samme problem har jeg i kabinettet mitt. Det løste jeg vet å snu vifta på CPU slik at den trekker (suck) varmluften vekk fra kjøleribben. CPU temperaturen gikk faktisk ned mange grader etter at jeg gjorde det.

Lenke til kommentar

Har du oppdatert biosen? det bruker å være litt kluss med gradene med de gamle biosene. Hvis du har det fra før så bøyer jeg meg i støvet, for til og med jeg klarer ikke 58 grader på hovedkortet :shrug:

Lenke til kommentar

vell det med å snu vifta høres ikke bra ut, siden da mister du jo all effekten på kjøleribba? uansett da.. jeg tror nok det er noe som er galt ja.. kan hende det for eksempel er temp utvendig og utvendig på cpuen... tror det egentlig ..

takker for svar gutta ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...