Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC låser seg

Anbefalte innlegg

Jeg har en GAMMEL IBM PC som har fungert flott frem til nå. Litt treg, men etter 6 år så er det kanskje ikke rart..

Jeg har renset hele pcen for støv, og vifta var veldig full av støv og ble svært varm etter få minutter. Tenkte at det ville hjelpe, men det gjør visst ikke det.

Det går fint å skru den på, men så snart jeg skal starte et program så låser den seg, jeg får ikke gjort annet enn å trykke på knappen og skru den av.

Jeg har vurdert å prøve å reinstallere Windows, men jeg har ting på den som jeg vil få ut først - litt vanskelig da.

Noen som vet hva jeg skal gjøre? Eller hva det kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å kopiere ut filer på en maskin der windows ikke lenger fungerer så kan du gjøre en av to:

1: Kjøre et "offline" operativsystem. Dvs et som ikke ligger på disken. Vi pleier typisk å kalle det for en "Linux Live CD". Du putter inn CD'n og starter maskinen opp direkte fra CD'e. Ingen installasjon er nødvendig, hele operativsystemet ligger på CD.

Ubuntu er et mye brukt operativsystem som kan lastes ned gratis og kjøres direkte fra CD'n. Sett inn en stor nok minnepinne først, og så starter du maskinen med en Ubuntu Live CD. Derfra kan du kopiere alt du vil innpa minnepinnen.

2: Ta disken ut og sett den inn i en annen maskin, og kopier ut filene til en minnepinne eller ekstern hardisk.

Jeg har vurdert å prøve å reinstallere Windows, men jeg har ting på den som jeg vil få ut først - litt vanskelig da.
Dette ville ikke ha vært noe problem om du hadde partisjonert hardisken først. En del for windows og en annen del hvor du oppbevarer filer (dokumenter, bilder etc).

Da kan du installere windows på den partisjonen som er satt av til dette, så blir ikke filer på andre partisjoner berørt.

Tips: Det følger met et veldig flott program til Ubuntu som kalles for Gnome Partition Editor (Gparted). Du finner den i menyen et sted. Der kan du partisjonere disken som du måtte ønske. Husk å ta backup først for all del :yes:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...