JuC1y Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei! Jeg skal velge fag til 2. klasse og jeg har bestemt meg for å velge realfag og de fagene jeg har valgt er R1 og FYSIKK.. jeg må minst velge ett realfag til og det må være Kjemi eller Biologi, jeg har helst ikke lyst til å ta noen av dem, men jeg MÅ.. derfor lurte jeg på om noen her kunne bare fortelle meg kort om hvilke av disse fagene som er lettest og som krever minst arbeid og hva fagene går ut på? Lenke til kommentar
PrincepBaker Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Hei. Se på menyen til høyre, og trykk inn på biologi 1. Du kan se pensum og mål for opplæring, dersom du ikke har sett det før. http://bios.cappelendamm.no/c192579/sammendrag/vis.html?tid=192580 Tilsvarende for kjemi 1. http://kjemienstemmer.cappelendamm.no/c175446/sammendrag/vis.html?tid=175447 Jeg har hatt alle fagene du ramset opp, og jeg vil si kjemi er ett hakk vanskeligere enn biologi. Liker du regning bedre enn mye tekstlesing, så burde du gå for kjemi. Biologi er ca. et halvt hakk vanskeligere enn naturfagen fra VG1. Endret 11. august 2010 av PrincepBaker Lenke til kommentar
Lazy- Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei. Mulig det er ett nytt system på videregående nå jeg ikke vet om, men hvorfor MÅ du velge 3 realfag? Greit nok du får ekstrapoeng for det, men det hjelper fint lite hvis du velger et fag du overhodet ikke interesserer deg for og av den grunn får dårligere karakter. Eller er det fordi det du skal gå videre krever 3 realfag? Uansett, jeg vil tro biologi er det letteste av disse fagene. Selvfølgelig kommer dette an på hva du er flinkest til/interesserer deg for, men med biologi får du hvertfall mest sannsynlig noen turer ut i norsk natur og lignende. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Hvis du velger R1, må du også ha et annet programfag for å erstatte T/P-matten som du ikke skal ha. Dette kan erstattes med både 3- og 5-timersfag. Og så til spørsmålet om du må ha tre realfag. På vgs fikk i alle fall jeg vite at man ikke trenger å ha alle programfagene fra samme programområde, man trenger ikke mer enn to. Siden du må ha fire programfag, ser jeg ingen grunn til at du ikke kan ha R1, FY1 og to samfunnsfaglige programfag. Dette er forutsatt at du fortsetter med R2 og FY2 det 3. året. Hvis du føler du absolutt må ha kun realfag, hva med informasjonsteknologi eller teknologi og forskningslære? Det er ikke sikkert skolen din tilbyr dette, men det er verdt å sjekke ut for begge disse fagene gir 0,5 realfagspoeng. Edit: Kilde fra utdanningsdirektoratet: Fag- og timefordelingen i grunnopplæringen – Kunnskapsløftet. Står om programfag fra side 20 og utover. Endret 11. august 2010 av rankine Lenke til kommentar
JuC1y Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Jeg vil ha et realfa2g til sammen med R1 og Fysikk 1 fordi jeg ikke vil ha Fysikk 2 i tredje klasse.. Er det mulig for meg og ta R1 FY1 Biologi 1 og kjemi 1 også i 3 klasse kun ha R2 og Biologo feks? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Du trenger bare fortsette med to av fagene fra 2. klasse i 3. klasse. Men du må ha et annet fag i tillegg. Endret 13. august 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå