Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

montering av taklampe innhold i koblingsboks bak deksel

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ønsker å montere ei tanklampe. I betongtaket sitter et lite lokk, skrudd av ser det ut som i vedlagt fil.

Det er altså 3 blå, 3 svarte og 3 jord. Alle med en svart kloss på enden (isolasjon?) og 1 løs brun ledning isolert med tape på enden. Det er ingen kroker, fester eller hull utover hullene lokket var skrudd fast i.

Hvilke muligheter har jeg her for å få montert en lampe? Det er muligens på grensa av hva jeg har lov til

å gjøre selv ut i fra hvordan det så ut der så det er kanskje elektrikerjobb uansett...

Hva kan ha vært montert der tidligere ut i fra antallet ledninger?

Mvh

Erling

post-124563-1281539035,1512_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske typisk innhold i en boks. Kablingen forgrenes ut til flere punkter.

De svarte klossene er koblingspunkter, tilsvarer de velkjente 'sukkerbitene'. Hvis det er ledige hull kan man stikke inn en ledning (men du får den aldri ut igjen).

Blå og svart har sikkert spenning hele tiden. Men den brune er kanskje koblet til en bryter? I såfall skal lampen kobles til mellom brun og (mest sannsynlig) blå.

Hvis boksen har skikkelige skruer (4 mm) kan det festes en bøyle til disse som lampen skrues fast i. Taklamper leveres med en slik bøyle, men (av grunner ukjent for meg) passer ikke hullene, så det må bores et nytt hull i bøylen.

Lenke til kommentar

Fyller på litt:

Nei, du har ikke lov til å gjøre dette selv. Det er godt over grensen.

De sorte klumpene er wago koblingsblokker. Denne typen er faset ut pga større fare for feilkobling og varmgang.

Wagoene har kun 3 innganger, så det må byttes til en 4'er på blå for å fore lampa med N.

Dette gjelder og jord om lampa krever jording og eventuelt brun om denne er for kort.

Om du rører noen av wagoene, så kontroller at det blir god kontakt da det kan gå last gjennom punktet.

Lampa festes i skruehulene til lokket / lokket byttes til lokk med krok eller lampa plugges med grunne skruer utenfor boksen (Ikke over inn/utgangene).

Husk å koble ut begge fasene før du begynner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...