Gjestland Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Hei, forrige gang jeg kjøpte stasjonær var i like etter konfirmasjonen min i 2004, og jeg har ikke fulgt med på markedet siden den gang. Har prøvd å lese meg litt opp de siste dagene og bruker komplett.no sin "la oss bygge din pc" som en basis når jeg velger deler. PCen skal nok i all hovedsak brukes til å spille (høyst trolig SC2, og deretter Diablo 3 (når det kommer i år 3010 ;p )) Som nevnt i topic står det mellom to alternativer, den ene med amd-prosessor og ATI-skjermkort, den andre med Intel prosessor og nvidia skjermkort. Egentlig har jeg mest lyst på amd-cpuen og nvidia gpuen, men ser at argumenter rundt "like barn leker best" (altså ATI med amd og nvidia med intel), har også lest at det bare er tull og at det ikke finnes kompabilitetsproblemer, men i og med at det blir sagt mye rundt det og det ikke koster meg noe særlig i ytelse eller utgift ser jeg ikke poenget med å satse og ev. få problemer (med mindre noen her med god peiling kan komme med en definitiv avkreftelse? ) Jeg gidder ikke ramse opp alle småting i oppsettet, men her følger hovedtrekkene i de to: Oppsett 1 (Intel & nvidia): HK: MSI P55-CD53 CPU: Intel i5-760 GPU: Geforce gtx 460 Oppsett 2 (AMD & ATI): HK: Gigabyte GA-890GPA-UD3H CPU: AMD Phenom II X6 1055T GPU: Radeon HD5830 Jeg antar det kommer til å komme refs om at seks kjerner er ubrukelig, men prosessorne koster det samme, intelen skal visstnok yte LITT bedre på SC2 (og ellers varierer det visst fra spill til spill hvilken som yter best), men AMDen kan (eventuelt) oppgraderes når Bulldozer-cpuen kommer, for å oppgradere intelen til sand bridge (?) må jeg bytte HK som jo blir ekstra styr og kostnad. I tillegg yter visst AMDen noe bedre når det kommer til multitasking og tunge regneoppgaver (som jeg ikke utelukker at jeg kommer endel borti i skolesammenheng) som støtter hypterthreading (åpenbart nok). Hva skjermkortet angår er x460 et par lapper billigere (og hakket vassere). Ellers er jeg litt i tvil når det kommer til skjerm og kabinett også, planlegger BenQ 24" LCD G2420HD hva skjerm angår, men har null erfaring med BenQ eller andre billige skjerm-merker, så innvendinger mottas med takk. På kabinettfronten har jeg overhodet ikke peiling, jeg vet bare at jeg IKKE skal ha neonlys og piss, vil ha et som ser helt plain ut, ikke legges merke til og kler en studentleilighet Vurderer dette, som virker svart og plain og er billig, men bedre forslag settes pris på. Det ble litt mye tekst nå, men hadde satt stor pris på feedback Lenke til kommentar
Masterminders Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 ser bra ut:) men hadde investert i et litt bedre skjermkort ettersom du skal spille litt:) Feks:ati hd 5850 eller ati hd 5870 Eller gtx 470. Da blir det hele litt mere fremtids rettet;) Jeg personlig ville gått for amd prosessor og Ati skjermkort til den bruk da intel prosessoren ikke støtter HT vil amd prosessor være kjapere ved multitasking og tunge regne oppgaver. Lenke til kommentar
Gjestland Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Takk for svar, har sterkt vurdert å gå for HD5850, men kan du utdype hva du mener med fremtidsrettet (Ja, jeg ser at kortet varer lenger, men utover det gir det vel ikke bedre muligheter for oppgraderinger?)? HD5850 koster ca. 40% mer enn HD5830 og forskjellen er vel strengt tatt ikke så stor? (Ref: http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html) Tanken om å kjøpe noe som er en del billigere enn det dyreste man får, for så heller å oppgradere når det trengs står ganske sterkt hos meg, vil HD5830 kjøre alt man får i dag (og hvor lenge kan jeg ev. regne med at det holder?)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå