Gavekort Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Det er vel ganske likegyldig, i og med at OSX også er beryktet som det låste og finpolerte systemet. Så da gjelder er det delvis fortsatt i samme topic som vi startet på. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) http://www.multicom....0;c:100560;fl:0 Over og ut! Konfigert med 7200-disk, Bluetooth (alle Mac-er har det), W7 Ultimate (fordi OSX kun leveres i "Ultimate") og med MS Office Small Business (fordi det ligger med ganske mye programvare i Mac-en også) så havnet denne maskinen ut på 22.057,-. Mac-en er altså fortsatt rimeligst. http://www.multicom....100560%3bfl%3a0 For det første så tror jeg ikke du aner ytelsesforskjellen mellom 480M (18731 3Dmark 06) og 330M(7553 3DMark 06), for det andre så kan du ikke sammenligne OSX og Windows når det kommer med "inkludert i prisen", for Microsoft er et uavhengig firma som også skal ha penger, og ingen har sagt at jeg ikke kan velge Linux. Tar du maskinen med 4GB RAM, 500GB 7,2KRPM og Bluetooth så koster den 19425kr. Jeg kunne gjerne specca den opp over 22000 og den ville vært dyrere enn en MBP 17", men det ville fortsatt være overlegen på ytelse og det er absolutt ingen andre poeng jeg prøver å få frem. Apple er dyrt! Du får kanskje et funky Unibody-greie og kompakt batteri, men det forandrer ikke på noe fakta at Mac har dårligere ytelse og høyere pris! Ser ikke ut som du helt kjenner til begrepet bedrifts-PC. I jobb sammenheng har jeg vært i noen av de største mediekonserner og har til gode å se at noen bruker Multicom maskiner. Du kan ikke helt sammenligne noname-maskin med proff maskiner fra HP og Dell. Det er litt epler og pærer - helt forskjellig bruksområder og byggekvalitet. For å ikke nevne at den plastklump av maskin veier 4kg (!) kontra 2.9kg for Macbook Pro. Uten å gå inn på det viktigste - batteri: kapasitet og levetiden. Med forskjell på knappe 900,- kr er det latterlig å kalle Apple for dyrt. Men er man kun opptatt av 3D Mark og ikke ser verken behovene til proff brukere eller bruksområder for slike maskiner føler jeg litt for at denne diskusjon er litt dø. Endret 12. august 2010 av GCardinal Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Ser ikke ut som du helt kjenner til begrepet bedrifts-PC. I jobb sammenheng har jeg vært i noen av de største mediekonserner og har til kode å se at noen bruker Multicom maskiner. Du kan ikke helt sammenligne noname-maskin med proff maskiner fra HP og Dell. For å ikke nevne at den plastklump av maskin veier 4kg (!) kontra 2.9kg for Macbook Pro. For å ikke nevne batteri: kapasitet og levetiden. Med forskjell på knappe 900,- kr er det latterlig å kalle Apple for dyrt. Men er man kun opptatt av 3D Mark og ikke ser verken behovene til proff brukere eller bruksområder for slike maskiner føler jeg litt for at denne diskusjon er litt dø. Er ikke sikker på hvor jeg vil starte med dette... For det første så er det ingen som har tagget diskusjonen til å dreie seg om bedrifts-PC, dessuten er det ingenting spesifikt som konkluderer hva som er en bedrifts-PC. Med mindre du tenker på workstations, som er de laptopene du dro frem med FireGL og QuadroFX. Isåfall faller ikke MBP under den kategorien. Og selvfølgelig kan jeg sammenligne Multicom med andre merker som HP og Dell, jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre det. Så var det denne såkalte plasten du snakker om... Om du i det hele tatt har sett på maskinen så ser du at det ikke er plast. Hva så om det er plast!? Plast kan i mange tilfeller være bedre enn tynn (ikke ment som nedlatende) aluminium slik som MBP har! Plast kan være utrolig hardt og lar seg ikke bulke. Batterilevetid kan du ikke forvente mye av i en laptop med et 480M i seg, det er som å forvente å komme langt på en tank med bensin i en Ferrari. Sist men ikke minst er det ikke de "900 kronene" jeg fokuserer på. Det jeg fokuserer på er at de 900 kronene du sparer gir deg en laptop som gruser MBP til aluminums-støv. Endret 12. august 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Apple Macbook Pro 17" - 21.540,- 2.66GHz Intel Core i7, 4GB DDR3, 500GB 7200 rpm, Antiglare Widescreen Display Jeg har oppgradert min Macbook Pro til 8GB Ram og Corsait V128 SSD - og med Intel 3.06ghz er det nærmeste man kommer stasjonær PC i bærbar format. Og forsatt under 30000,- Får håpe du ikke gjorde oppgraderingen hos Apple. På linken du kom med, kostet en oppgradering fra 4GB til 8GB den nette sum av 3400 kroner. Hos komplett koster en 4GB DDR3 SO-DIMM brikke 750 kroner. To stykker skulle bli 1500 kroner. Forøvrig samme pris som en singel 8GB brikke. Men så må jo prisen for 2x2GB trekkes fra siden Apple plukker de ut når de oppgraderer. De koster 770 kroner. Så med utgangspunkt i salgsprisen hos Komplett, skulle den oppgraderingen koste ca. 730 kroner. Det skulle gi Apple en rimelig høy margin på salget av brikkene. Jeg gikk for Mac-brikker fra Kingston til ca. 2500,- "KTA-MB1066K2/8G" - det er riktig nok litt billigere enn hos Apple, men det skulle bare mangle når man tar jobben selv. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 MacBook Pro er og har alltid vært overpriset. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg har ikke lest hele tråden, så beklager evt gjentakelser. Jeg synes artikkelforfatter bommer, evt har latt seg "lure" av apples argumenter. Problemet er at det framstilles som en motsetning mellom denne kvaliteten man visstnok for, og åpning for andre aktører. Det er helt uproblematisk for apple å si. 1. Kun disse maskinene er støttet av oss, og vårt OS 2. Kun disse appsene er garantert av oss. Så kan folk velge om de vil delta i apples regime eller ikke. Men det gjør de ikke, de aktivt motarbeider de ikke-godkjente alternativene. Dette gjør de for å ha kontroll og tjene penger. AtW Lenke til kommentar
maedox Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Artikkelforfatter må i hvert fall forventes å vite forskjellen på "et" og "ett". Du er i hvert fall konsekvent, det skal du ha. Ellers en ganske intetsigende artikkel. En bedre verden med eller uten Steve Jobs? Usikker, men jeg er overbevist om at verden hadde vært bedre om ikke alle mediene slukte absolutt all Apple-propaganda som god fisk. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Artikkelforfatter må i hvert fall forventes å vite forskjellen på "et" og "ett". Du er i hvert fall konsekvent, det skal du ha. Ellers en ganske intetsigende artikkel. En bedre verden med eller uten Steve Jobs? Usikker, men jeg er overbevist om at verden hadde vært bedre om ikke alle mediene slukte absolutt all Apple-propaganda som god fisk. Nei! La forbrukerene kjøpe Apple-produkter, det presser prisen ned! Det som derimot irriterer er folk som støtter Apple-maniaen! Lenke til kommentar
thehunger Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 La oss reflektere litt lenger ut i tid, vær så snill. Det verste med Epledikaturet er ikke knyttet til brukeropplevelsen eller kvaliteten på et enkelt forbrukerprodukt. Det går på hvilke presedens det setter at de forbrukerettighetene vi tar for gitt idag stadig utfordres, at vi stadig får små overtramp og at vi som forbrukere skyves stadig litt lenger inn i et hjørne. Ingen betviler at Mac, iPod, iPhone har de mest elegante grensesnitt, og at noe av det skyldes at Apple har kontroll i alle ender. Men jeg vil ikke at min lille sønn skal vokse opp med en forståelse av at rettighetene til vanlige forbrukerprodukter er begrenset. Jeg vil ikke at min datter skal oppleve det som vanlig at en skare av store selskaper sitter og eier, bestemmer og råder over produkter hun bruker til daglig. Og det er spesielt viktig når det er produkter som brukes til media-konsumpsjon. Tror du dette dreier seg om iPhone eller Mac? Hva skjer om 5 år når trenden med konvergering av internett og TV og PC er kommet enda lenger? Skal Apple sitte å bestemme hvilke applikasjoner vi kan dra opp på husets store TV-skjerm? Vi vet ikke hva som kommer av teknologier og produkter, men vi vet at våre forbrukerrettigheter stadig krymper fordi selskaper ser muligheter til trekke grenser. JA, i noen tilfeller har det noen positive effekter, som en sømløs og helhetlig opplevelse. Men bi-effekten av det smaker vondt. Når våre barn er eldre og spør hva som skjedde med de rettighetene man hadde i gamle dager ('Pappa, dere kunne jo bestemme akkurat hva dere ville over ting dere hadde kjøpt! Hvorfor kan ikke vi det idag? Hvorfor skjedde det, og hva gjorde dere?') Ok, den siste der høres sikkert drøy ut, men jeg er overbevist om at frihet er viktig, og at vi bør motstå press / fristelser om å oppgi valgfrihet. For de som aner hva slags frihet jeg snakker om: Stanord professor Lawrence Lessig har ved mange anledninger sagt dette mer elegant enn hva jeg klarer. http://www.jus.uio.no/sisu/free_culture.lawrence_lessig/portrait.pdf Sjekk ut et par foredrag: http://lessig.blip.tv/file/3730123/ ok det er bare såvidt han adresserer Apple, men det er bare fordi han trekker opp de større linjene. Apple er likevel en av de som utfordrer de frihetene han snakker om. 5 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Helt til slutt vil jeg si at Apple-diktatur selvfølgelig ikke passer for alle. Selv velger å jeg å leve med pingvinene når arbeidsdagen tar slutt, men jeg har fikset altfor mange datamaskiner som har blitt trege etter at program x har blitt installert, til å si at verden hadde vært bedre uten Steve Jobs. ...og derfor eier jeg en iPad og iPhone. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Edit : Uansett så sitter ikke MS enda (vi får håpe det varer) og nekter brukerne å legge inn visse programmer på OS'et, selv om det unektelig kan finnes et behov for at programmer blir sertifiserte for å unngå at ytelsen blir betraktelig ille (som for eksempel programvaren som kommer med ferdigproduserte pcer fra Acer, hp etc). Apple nekter ingen å legge inn noe som helst i Mac OSX heller. Akkurat som for Windows finnes det titusenvis av tredjepartsprogrammer for OS-et både for det ene og det andre som aldri har vært i nærheten av Apples "godkjenningsøyne". Både mange gode og mange dårlige, akkurat som for Windows. Det er kun i iOS som kun brukes i iPhone, iPod Touch (som er en iPhone light uten telefonfunksjonen) og iPad at de har "stålkontroll" via AppStore. Ingen vet nå om det blir tilsvarende kontrollregime også hos Microsoft når de om tid og stunder lanserer Windows 7 Phone. Nokia har allerede nå samme stålkontroll på sin mobiltelefonprogramtjeneste (selv om sensurkriteriene hos Nokia muligens ikke er helt de samme som hos Apple). Det eneste totalt frie mobiltelefon-OSet er Android. Jeg ser dere har lett for å nevne AppStore og OSX i samme åndedrag, men jeg kan ikke kjøre AppStore-programmer på min Mac (jepp, jeg har prøvd). Og jeg har ikke iPhone eller iPad. Men jeg har faktisk brukt et Winsows-program på Mac-en min, 3D-modellereren Rhino (som snart kommer i Mac-versjon). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Dagens win mobile er da fritt i betydningen at man kan velge software fritt? AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Radikale Applimister minner mest om jehovas vitner. Det er ikke nok å leve i sin egen lille boble, alle andre må gjøre det også. Alle blir motstandere. Kritikere blir fritt vilt. Jeg kan ikke forestille meg at den foretningsmodellen Apple har lagt seg på kommer til å overleve EU's konkurranselover. Men de har jo klart det lenge både med Ipod og Iphone, så ideologien stikker tydeligvis dypt. Nå finnes det heldigvis alternativer til alle Apple-produkter. Så kanskje konkurransen vil presse Apple til å åpne opp sine systemer også? Jeg lurer på hvilke mennesker "dere" snakker om Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Det høres veldig lite troverdig ut. Jeg tar ikke det for god fisk før jeg får troverdige kilder eller andre eksempler med kilder. Lenovo ThinkPad W701 17.1" WUXGA - 23.995,- Quadro FX2800M,Core i7-720QM,2GB RAM,320GB HDD,DVD±RW,Bluetooth,cam,W7P HP EliteBook 8740w 17" WSXGA+ - 29.995,- Quadro FX2800, Core i7-620,GB RAM,320GB HDD,DVD±RW,BT,kamera,W7P+XPP Apple Macbook Pro 17" - 21.540,- 2.66GHz Intel Core i7, 4GB DDR3, 500GB 7200 rpm, Antiglare Widescreen Display Tror ikke det er så vanskelig å se hvem som er billigst her. Og det med bedre hardware enn konkurrentene. For å ikke nevne at Macbook er nesten 1 kg lettere enn HP. Og den overlegen brattarien. Jeg har hatt både HP og Dell 17" - stor plastklumper, med ekstremt varme og elendig batteri. Siste spikeren i kista på 17" fronten er leveringstiden og tilgjengelighet. Klart man kan konfigurere maskin hos andre også - men da med måneder på ventelister. Jeg har oppgradert min Macbook Pro til 8GB Ram og Corsait V128 SSD - og med Intel 3.06ghz er det nærmeste man kommer stasjonær PC i bærbar format. Og forsatt under 30000,- Jeg er glad jeg sitter med min Acer Aspire TimelineX 3820TG med Ci5 450 og HD5650 som er en tynn liten, elegant og kjølig flis av en maskin og som kostet omtrent kun halvparten av tilsvarende Mac . I tillegg kan jeg bytte omtrent hva jeg vil på den på en enkel måte. Derimot er jeg like glad i min iPhone 4 så langt. Jeg handler til enhver tid det som gir meg mest av det jeg trenger, uten å måtte betale mer enn jeg må. EDIT: Slik sett synes jeg min iPhone 4 var litt i dyreste laget, men der fikk jeg alt jeg ønsket meg. Gudskjelov kunne jeg gå for ikke-apple på PC siden og slippe billigere unna. Endret 12. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jeg er glad jeg sitter med min Acer Aspire TimelineX 3820TG med Ci5 450 og HD5650 som er en tynn liten, elegant og kjølig flis av en maskin og som kostet omtrent kun halvparten av tilsvarende Mac Kan være greit å legge ved linker på pris du betaler for den maskinen mot macen du sammenligner med... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) 6995,- ink. mva. + 40,- i frakt og sammenlignet med alle tilsvarende konfigurasjoner av Mac. Også tilbud og kampanjer på Mac forskjellige steder når jeg kjøpte maskinen i slutten av juni. Forøvrig hadde jeg sett ann priser og modeller på begge sider i 8 måneder før jeg endelig kjøpte noe. komplett.no Ordrestatus: Sendt Ordre plassert: 2010-06-26T Varenr. Beskrivelse Antall Pris Sum 597129 Acer Aspire TimelineX 3820TG 13.3"HD LED Radeon HD5650,Core i5-450M,4GB RAM,320GB HDD,kamer Sendt 1.00 6.995,00 6.995,00 Endret 12. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Det at 13" og 15" Macbook er overpriset, er det lite tvil hos meg. Jeg prøvde å rette fokuset i diskusjon på at Apple i tillegg til vanlig produkter, får stadig større posisjion hos bedrifter. Bedrifts-PC'er som normalt kostet 30000,- leverer Apple til 23000,-. Det sammen med out-of-the box støtte for VPN på iPhone 4, WPA2 Enterprise og bedre Exchange støtte enn Windows telefoner tar virkelig stor bitt fra HP og Dell samt resten av Windows-gruppen. Personlig shiter jeg i om det er Mac OSX, Linux eller Windows. I min hverdag som utvikler, bruker jeg hver i minst ett par timer hverdag. Om jeg skulle kjøpe maskin idag for å kjøre Ubuntu Desktop så hadde jeg nok forsatt kjøpt Macbook Pro 17" Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Sammenlikningen din med 30k-maskinen vs 23k macen er jo ganske lite relevant, enn sålenge 30k-PCen har et svært dyrt spesialistskjermkort. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Det er mange overprisede bedriftspcer ute i markedet, men dette har skjerpet seg betraktelig selv hos de "dyre" leverandørene som Lenovo, HP/Compaq osv. Selv Workstation klassen hos disse får man nå godt ned i 5000-7000,- klassen og er ofte på bestseller listene med kampanjepriser. Det er også sjelden bedrifter kjøpter de aller dyreste arbeidsstasjonene og holder seg godt under 10.000,- om det er snakk om PCer. De fleste bestillinger vi får ligger i 3500-5000,- klassen. Min "ThinkStation" som er Lenovo/IBMs workstation klasse med Quadro skjermkort mm. kostet under 7000,- på bestseller. EDIT: Om jeg skulle kjøpe maskin idag for å kjøre Ubuntu Desktop så hadde jeg nok forsatt kjøpt Macbook Pro 17"Jeg ville aldri i verden kjøpt en Mac av noe slag om jeg skulle kjøre Ubuntu. Da ville jeg kjørt OSX.Skulle jeg kjørt Ubuntu ville jeg mye heller kjøpt meg en PC laptop av noe slag. Men her er det også spesielle behov som kan gi utslag. Endret 12. august 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Max_Drunk Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Hvem bryr seg. Nå har det seg sånn at man kan velge. Liker du ikke begrensningene Apple har så finner du noe annet. Jeg liker frihet fremfor begrensninger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå