Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?

Anbefalte innlegg

Så lenge alle kan velge selv å være kunde så faller jo sammenligningen fra hverandre, man kunne ikke velge i Norge under nazistyre.

På en iPhone kan du ikke installere et program som Apple ikke godkjenner. Du kan bytte telefon på samme måte som nordmenn kunne dra til Sverige.

Hvis disse "strenge" styringene er så forferdelig hvorfor er kundene til Apple de mest fornøyde? Og hvorfor er det alle de som ikke bruker produktene demmes som klager på dette?

Mest sannsynlig fordi de ikke innser hvilke problemer dette kan/kommer til å føre til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge alle kan velge selv å være kunde så faller jo sammenligningen fra hverandre, man kunne ikke velge i Norge under nazistyre.

På en iPhone kan du ikke installere et program som Apple ikke godkjenner. Du kan bytte telefon på samme måte som nordmenn kunne dra til Sverige.

Hvis disse "strenge" styringene er så forferdelig hvorfor er kundene til Apple de mest fornøyde? Og hvorfor er det alle de som ikke bruker produktene demmes som klager på dette?

Mest sannsynlig fordi de ikke innser hvilke problemer dette kan/kommer til å føre til.

Eller muligens fordi de Jailbreaker telefonen og ikke trenger å tenke så mye på saken. Jailbreaking er jo blitt lovlig i statene nå, WOHOO!

Lenke til kommentar

Vel hvis du har kjøpt en iPhone men finner ut i ettertid at den ikke gjør alt du vil at den skal gjøre(hva nå enn det måtte være..). Så er det jo bare å taste inn en enkel URL i nettleseren din og dra fingeren over skjermen (jailbreakme.com)

Hvilke problemer skulle det være?

Lenke til kommentar

:D Anti-Apple-fanboyene på hw fornekter seg ikke, og ikke én avslører at de egentlig har prøvd en Mac noensinne. Man bare maler videre med gamle "sannheter" slik man har for vane her.

Det finnes ingen "App-Store" for Mac OSX, man får stort sett de samme programmene som for Windows, pluss ganske mange til (inkudert noen fra Apple). Det finnes mengder av opensource-program fra Linuxmiljøet som også fungerer på Mac OSX (det er samme type *nix-kjerne i begge OS-ene) og det finnes lassevis av freeware og shareware både for det ene og det andre. Til og med for å komme rundt kopisperrene på iPoder.

Mac OSX kan dessuten skreddersys hvis man vil og har litt kjennskap til unix-kommandoer, det er bare å åpne UNIX-terminalen (ligger ved i standardinstallasjonen) og skrive i vei.

Og Mac OSX kommer kun i én versjon. I forhold til Windows er det Ultimate-versjonen der alt er inkludert. Denne versjonen leveres med alle Mac-er, selv de aller rimeligste. Denne versjonen koster 450,- i løssalg eller 270,- for oppgraderingsversjonen. Da er alle språkpakker inkludert, den samme OS-versjonen leveres over hele verden og fungerer like godt for alle OSX-program.

OK, man får ikke billig-billig-Macer, men sammenlign mer enn CPU og skjermstørrelse så ser man at Macer ikke er spesielt mye dyrere enn andre ferdigproduserte PC-er. I forhold til selvbygde er de selvsagt dyre, men også Dell-maskiner er dyre i forhold tilselvbygger-PC-er.

Dere har selvsagt all rett til å disse Apple på hw, men i USA frykter nå både Dell og Microsoft for det økte Mac-salget ved å lage anti-Mac-kampanjer for å få færre til å velge de coole maskinene som tydeligvis flere og flere vil ha. Over halvparten av studentmaskinene i USA er nå Mac-er, og studenter er jo framtidens databrukere, så man kan skjønne uroen.

Kos dere gjerne med Windows 7 og Microsoft Office og friheten deres, jeg koser meg med OSX, NeoOffice (opensource) og friheten min.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes fortsatt at folk burde velge det åpene alternativet, akkurat på samme grunnlag at Apple støtter HTML5 vs Flash og på samme grunnlag som Skinney skriver ovenfor.

Tviler på at det vil komme en enighet mellom noen parter her, men det er fortsatt moro å diskutere :tease:

Edit:

Hvilke problemer skulle det være?

Hvis Apple skulle bestemme seg for å fjerne et program som folk har gjort seg avhengi av vil dette før til grove problemer.

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med å skjønne hvorfor mange tiltrekkes av Mac og andre Apple-produkter. Jeg skjønner også at folk flest gir beng i hvorvidt programvaren de benytter er åpen eller lukket kildekode. Men gud så glad jeg er for at noen faktisk har prinsipper om åpenhet og frihet selv for "bagateller" som programvare for jeg tør ikke tenke på hva nettet kunne vært redusert til hvis ikke noen hadde kjempet for prinsippene og dratt oss ut av det hullet kampen mellom IE og Netscape dro oss ned i.

Når det gjelder Apple så lager de fantastiske produkter, ingen tvil om det. Mac(Book) er sexy, OS X er flott på mange måter og iphone har vokst seg til en utrolig telefon. Dog har Apple en rekke idiotiske restriksjoner jeg ikke hadde taklet å være bundet av i min hverdag. Det at jeg skal tvinges til å bruke møkkaprogrammet itunes for noe så enkelt som å overføre sanger til min musikkspiller er rett og slett noe jeg ikke går med på. Det finnes heller ingen gode argumenter ovenfor forbrukerne for å ha en slik løsning. Ja det finnes alternativer, men som nevnt over har Apples programvareoppdateringer en lei tendens til å endre databaseoppsettet så programvareutviklere som teamet bak MediaMonkey er nødt til reverse-enginere hele tullet fra scratch.

Jeg har vært borti min del av Apple produkter og stort sett synes jeg de er veldig gode og noe av grunnen kan godt tenkes å være deres måte å gjøre ting på mtp. restriksjoner, men jevnt og trutt støter jeg på noen ting som bare gjør meg oppgitt og frustrert. Jeg liker ikke måten Apple gjør en del ting på og det er også derfor jeg ikke kommer til å kjøpe meg en Mac med det første.

------------------

Når det gjelder Apple og Flash så er historien litt mer nyansert enn det mange vil ha det til. Hadde Apple villet fremme åpenhet på nettet med HTML5 og av den grunn prøvd å dytte ut flash ville jeg vært den første til å glede meg, selv om jeg mener det er feil måte å gjøre det på. Saken er dessverre den at Apple i motsetning til Mozilla, Opera og en mengde andre ønsker H.264 som codek til <video>-tagen i HTML5. Noe som i verste fall kan medføre at alle som produserer nettlesere blir nødt til å betale royalities for hver nedlastede nettleser. Og for f.eks Mozilla vil det bety at de ikke lenger kan tilby nettleseren sin som 100% åpen kildekode.

Gjett forresten hvilket selskap som har aksjer i selskapet som ville håvet inn penger på H.264 røyalties ...

Lenke til kommentar
Om jeg kunne betalt 50% mer for å bare kunne dra over mp3, wma, ogg, og flac filer direkte til enheten ville jeg ikke nølt.

Ikke rart Apple sine produkter er overpriset.. Var sikkert ikke det du mente, men faktum er at for enkelte ser det ikke ut som pris er en faktor hva produktene til Apple gjelder.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Apple og Flash så er historien litt mer nyansert enn det mange vil ha det til. Hadde Apple villet fremme åpenhet på nettet med HTML5 og av den grunn prøvd å dytte ut flash ville jeg vært den første til å glede meg, selv om jeg mener det er feil måte å gjøre det på. Saken er dessverre den at Apple i motsetning til Mozilla, Opera og en mengde andre ønsker H.264 som codek til <video>-tagen i HTML5. Noe som i verste fall kan medføre at alle som produserer nettlesere blir nødt til å betale royalities for hver nedlastede nettleser. Og for f.eks Mozilla vil det bety at de ikke lenger kan tilby nettleseren sin som 100% åpen kildekode.

Gjett forresten hvilket selskap som har aksjer i selskapet som ville håvet inn penger på H.264 røyalties ...

Er det ikke H.264 de bruker i Flash og?

Lenke til kommentar

Dette kan diskuteres inn i det uendelige, men løsningen er virkelig ganske enkel; Om man ikke har noe i mot at programmene bestemmes av Apple, og man liker Mac/OSX, så kan man kjøpe det. Vi som vil bestemme selv hva vi vil bruke (og som ønsker å kunne ha så mye kontroll at vi KAN krasje maskinen), holder oss unna.

Lenke til kommentar

1. Morsomt at de samme som preker om frihet støtter Flash. Viser bare at de ikke skjønner hva de snakker om.

2. Om jeg kjøper meg Mac og iPhone betyr ikke dette at det er et valg for livet. Jeg kan velge å kjøpe noe annet neste gang om jeg synes det er bedre. Frihet er underordnet brukervennlighet og at ting fungerer som planlagt for 95% av brukerne. Det er kun noen få som ønsker å tweake og konfigurere systemet sitt.

3. Det er en myte at alle Apple-produkter er overprisede. Feks så er nyeste Macbook Pro 13" billig om man sammenligner med Windows laptopper. For å finne tilsvarende (om man sammenligner alt og ikke bare skjermstørrelse og cpu). En tilsvarende laptop koster like mye eller mer!

Lenke til kommentar

Fri programvare er fint i den forstand den er fri. Man kan legge inn og bruke akkurat det man måtte ønske. Men så lenge det ikke er noen som kontrollerer denne programvaren må man mest sannsynlig prøve og feile litt, da det sikkert ikke er alt som fungerer like bra, alene og sammen med annen programvare.

I andre enden har man Apple, som kontrollerer så og si alt, nettopp for å unngå dårlig programvare. Om de også luker ut konkurrerende sådan, er det en annen sak. Poenget er at alt de tilbyr skal fungere, og det skal fungere bra. Om ikke deres produkter fungerer så bra sammen med andres er ikke det så nøye, alle andre skal jo på død og liv dette. Deres produkter skal fungere med hverandre, slik at kunder vet at om man har to appleprodukter, så fungere disse med hverandre uten knussel. Apple har tatt bort friheten av hvilken programvare man vil kjøre, til fordel for kvalitet på tilgjengelig programvare.

Og det fine er at Appleprodukter fortsatt er vagfritt å kjøpe, det er ingen tvang.

Hva Flash og html5 angår har jeg ikke satt meg så veldig inn i saken, men jeg vet at det skal ikke mange minuttene til med flash spill på en pc før ram eller cpu går i metning, spillet lagger og nettleseren fryser. Når man vet at den samme pcen har null problemer med å kjøre tunge spill, kan man virkelig lure på hvor bra flash egentlig er. Så jeg støtter Apple i den saken.

Et annet sidespor angående dekoding/avspilling av video: Når skal de skjønne at de må bruke grafikkkortet? Tidligere i vår søkte jeg etter avspillere som kunne utnytte grafikkortet til dette, og jeg fant kun én; Mirillis Splash Lite. Det koster ikke grafikkortet en puck å vise 1080p, og med k-lite codec pack (wmp) lå cpu (c2d) på 80-90%. Når kan vi forventet at det er "standard" at gpu brukes ifm dekoding av video, både streamede, fra pc og på nettsider?

Lenke til kommentar
Trur også du kan være sikker på at nettleseren din kræsjer "litt" mindre med HTML5 enn Flash ;)
Den viktigste forskjellen er at nettleserprodusenter selv kan komme med crashfikser i stedet for å lappe sammen et sikkerhetsnett for ustabile plugins og prøve å få pluginprodusentene til å fikse feil. HTML5 video & audio kan fortsatt kræsje en nettleser.

At Apple skal ha litt penger for at programmet ditt skal ta opp plass i App Store synes jeg er helt greit, folk som selger programvare tjener fortsatt penger på det. Nokia gjør akkurat det samme, og du kan banne på at MS kommer til å gjøre det med Windows Phone 7.
Man er ikke låst til Ovi store for å laste ned programvare til Nokia, den kan lastes ned fra hvor som helst. Forøvrig så ser jeg at enkelte programmer som er gratis på produsentens side koster i Ovi.

Saken er dessverre den at Apple i motsetning til Mozilla, Opera og en mengde andre ønsker H.264 som codek til <video>-tagen i HTML5. Noe som i verste fall kan medføre at alle som produserer nettlesere blir nødt til å betale royalities for hver nedlastede nettleser. Og for f.eks Mozilla vil det bety at de ikke lenger kan tilby nettleseren sin som 100% åpen kildekode.
Jeg har troa på at webM vil komme seirende ut av dette. Chrome, Opera og Firefox har alle allerede grunnleggende støtte for webM og kvaliteten på kodek og konteinar (Matroska basert) er glimrende. http://en.wikipedia.org/wiki/Webm

Ellers er det to ting jeg har merket meg når det gjelder Apple produkter (fra bekjente):

1. Tilsynelatende umulig å kopiere innhold FRA en ipod til maskin eller annen enhet

2. En Ibook kjøpt i 2010 som kommer med en miniDisplayport kontakt (ingen VGA / HDMI), sært og omstendelig å koble seg til noe som helst ekstern bortsett fra Apple produkter. (overgangene til VGA/HDMI til 30€ har forøvrig fått hard medfart i review feltene på Apple sine sider: http://store.apple.com/us/reviews/MB572Z/A?fnode=MTY1NDA4Mw&mco=MTczNzIxNzI&rp=3 )

Endret av mandela
Lenke til kommentar

+1 angående iPod, irriterer meg grenseløst over at muligens den beste mp3-spilleren på markedet ikke fungerer uten iTunes og synkronisering mot et bibliotek. Om jeg kunne betalt 50% mer for å bare kunne dra over mp3, wma, ogg, og flac filer direkte til enheten ville jeg ikke nølt.

Jeg kan med glede informere deg om at Apple IKKE har de beste mp3-spillerene på markedet (ihvertfall ikke internasjonalt, de har jo nesten monopol i norske butikker). De er gode på brukervennlighet og har mange features, men når det kommer til lydkvalitet har de fremdeles litt å hente (for ikke å nevne kjip software).

Lenke til kommentar
Et annet sidespor angående dekoding/avspilling av video: Når skal de skjønne at de må bruke grafikkkortet? Tidligere i vår søkte jeg etter avspillere som kunne utnytte grafikkortet til dette, og jeg fant kun én; Mirillis Splash Lite. Det koster ikke grafikkortet en puck å vise 1080p, og med k-lite codec pack (wmp) lå cpu (c2d) på 80-90%. Når kan vi forventet at det er "standard" at gpu brukes ifm dekoding av video, både streamede, fra pc og på nettsider?

Huh? :huh:

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX_Video_Acceleration#Software_support

MPC-HC (første på listen) er min favoritt. Jeg kan ikke finn din lille oppdagelse på den listen, men 4-5 av de programmene der har hatt H.264-akselerasjon i flere år.

Og husk på at hardware-design er langt mer omfattende enn software-design. Så hvis vi skulle hatt støtte for alle verdens sære formater i hardware hadde det blitt latterlig omfattende grafikkbrikker.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hva hadde iOS vært hvis Apple ikke hadde kopiert alle løsningene som er utviklet av de som har jalebracket iPhone? Bare se på iOS4 - "alle" nye funksjoner er kopier fra løsninger som ble utviklet for 3G 3GS av andre utviklere enn fra Apple.

Nei, åpne løsninger skaper kreativitet og nye muligheter!

Lenke til kommentar

Til den personen som ikke likte att apple tar penger for utvikling av programvare. Det er kun på iOS plattformen de gjør dette, til Mac OS X kan du utvikle så mye det vil uten at det koster ett øre. At Apple skal ha litt penger for at programmet ditt skal ta opp plass i App Store synes jeg er helt greit, folk som selger programvare tjener fortsatt penger på det. Nokia gjør akkurat det samme, og du kan banne på at MS kommer til å gjøre det med Windows Phone 7.

Forskjellen er at dersom noen vil gi ut programvare til Ios, må de gjennom Apple store. De har ikke noe valg. På andre plattformer er det valgfritt om man ønsker å benytte programvarebutikken. Og følgelig er det greit at det koster noe. Men det er ikke like greit i det øyeblikket man tvinges til å benytte den. Da bør iallefall kostnaden være veldig lav.

Forøvrig synes jeg kommentaren var noe tynn. Virker ikke som om den var ferdig. Kunne nok med fordel ha ligget litt for å modnes.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
1. Tilsynelatende umulig å kopiere innhold FRA en ipod til maskin eller annen enhet

Det går strålende med tredjepartsprogramvare, jeg selv har brukt iPodRip til dette formålet i flere år. Fungerer utmerket, dra og slipp.

Finnes det ingen mulighet til å sette spilleren i masselagringsenhet-modus / kun mulig via tredjeparts programvare? I så tilfelle er det ikke akkurat brukervennlig...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...