del_diablo Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Og igjen viser du total mangel for temaet. Forumbrukerne vil bli kvitt flash PGA alt for mange store problemer vedrørende det, og igjen gjelder dette video. Video delen av htlm5 spekken er godt "utarbeidet", og alle nettlesere av "betydning støtter der. Ergo så blir det ikke urimelig å faktisk bruker video taggen til rimelige ting. At "hele" htlm5 spekken er derimot ikke ferdig, derfor blir den noe annet å prate. Flash i kontrast er en ferdig utviklet teknologisk løsning, og man forventer derav, men den "yter" ikke derav. Og tilbake til din syting om WMM, vis du har en løsning, hvorfor syter du? Eller var problemet noe du drar opp nå, at det er ustabilt?(ikke testet selv). Så ikke dra det inn smygende som en annen vandel en post senere. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Problemet med flash vs HTML5 er nettopp at det er bare nettlesere som støtter begge. Så lenge så mange av disse applikasjonene bare fungerer i flash kan man ikke "nekte" noen å bruke dem. for meg høres hele diskusjonen ut som om man skal stenge ute dem som er avhengig av å bruke flash til fordel for å tvinge gjennom HTML5. Det er feil vei å gå. Da er det bedre å lage applikasjoner som støtter HTML 5 nå husker jeg ikke helt hvorfor jeg dro frem WMM . men det var nok for poengtere et eller annet diskusjonen blir jo på samme nivå som den om opengl vs directx. man skal altså tvinge vekk noe som har fungert i flere år for å komme med noen som trenger en stund for å bli moden . hvorfor kan dette ikke begge leve. for meg blir det lit merkelig holdning når noe som har fungert i mange år plutselig skal legge død og man må gjennom innkjøringsproblemer på nyt med noe helt nytt Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Og igjen viser du total mangel for temaet. Forumbrukerne vil bli kvitt flash PGA alt for mange store problemer vedrørende det, og igjen gjelder dette video. Video delen av htlm5 spekken er godt "utarbeidet", og alle nettlesere av "betydning støtter der. Ergo så blir det ikke urimelig å faktisk bruker video taggen til rimelige ting. Nå tar du i litt mye her, at Apple brukere har fått for seg den idéen at man ikke behøver Flash er greit nok, men til daglig er det flere 10 talls om ikke 100 talls (millioner) treff på websider som benytter seg av flash i en eller annen form. At Flash er både buggete og henger seg relativt ofte blir en helt annen diskusjon, jeg personlig føler at både HTML5 og Flash bør få lov til å leve videre. Sånn sett så var JAVA diskusjonen for ca 10 år siden ganske så het, man beskyldte JAVA for å ikke være et levedyktig språk, tregt, buggete og kom til å bli lite brukt, men ta en titt på situasjonen i dag og du ser at det hele har forandret seg veldig. Sånn sett blir det helt feil At Apple setter sperrer på hva brukerne KAN gjøre med enhetene sine, i steden hadde det vært på plass at man for eksempel sørget for apps som Flash , java etc faktisk ikke tok med seg hele systemet ned når de forårsaket en crash i programvaren. Firefox har da i alle fått på plass denne funksjonaliteten i nettleseren, så når Flashen (eller annen modul) krasjer så stopper ikke web browsinga opp. Uansett så har jeg sett en del brukere her som faktisk ser ut til å dyrke Apple sine valg, både når det gjelder batteriløsningen som det å sette sperrer for brukerne, heldigvis så er ikke alle brukerne sånn og prøver heldigvis å vise Apple at ikke alle liker å oppføre seg som en saueflokk. Endret 23. august 2010 av Malvado Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 for meg høres hele diskusjonen ut som om man skal stenge ute dem som er avhengig av å bruke flash til fordel for å tvinge gjennom HTML5. Det er feil vei å gå. Nei, vennligst stop tullballet ditt og les hva jeg har skrevet. Jeg sa ikke det du påstår at jeg impliserer, jeg impliserer noe helt annet. Da er det bedre å lage applikasjoner som støtter HTML 5 diskusjonen blir jo på samme nivå som den om opengl vs directx.man skal altså tvinge vekk noe som har fungert i flere år for å komme med noen som trenger en stund for å bli moden . hvorfor kan dette ikke begge leve. Hvorfor drar du det inn i diskusjonen da? for meg blir det lit merkelig holdning når noe som har fungert i mange år plutselig skal legge død og man må gjennom innkjøringsproblemer på nyt med noe helt nytt Og det der ligger nesten mot "Per er en rød bil", ikke god debatt. Malvado: Er ikke det omtrent samme sak på alt annet av tablets og mobiler uansett? Hvorfor lage et storm i et vannglass? Og ja, jeg blåste ordlegginga mi kraftig opp. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Dette er ikke tull. Apple liker ikke flash og vill tvinge brukeren vekk fra det. Så lenge det ikke finnes HTML5 applikasjoner er man avhengig av løsninger som fungerer i dag , så enda er det litt for tidlig å Tvinge inn HTML5. HTML 5 er et alternativ .ja . dermed må noen lage applikasjoner slik at man ser hva det kan brukes til først for en stund (noen år siden) gikk diskusjon rund direct x vs open gl på at noen vill fjern directx selv om det ville sette utviklingen noen hakk tilbake. dett kun for å tvinge frem utviklingen av open gl. her ser jeg klare paralleller med dagens diskusjon Og det der ligger nesten mot "Per er en rød bil", ikke god debatt. Det der forstod jeg ikke helt . du mener vel heller mer mot det at 2 personer krangler om hvilken farge som er best ? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Dette er ikke tull. Apple liker ikke flash og vill tvinge brukeren vekk fra det. Flash på OSX spiser opp batteriet. Hva er det Apple kan gjøre med det bortsett fra å vente på at Adobe skal lage et stykke brukbar programvare? Du visste vel kanskje ikke det, siden du aldri har prøvd OSX. Endret 23. august 2010 av ahpadt Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Når det gjelder flash vs. HTML5 så finnes det mange gode grunner til hvorfor sistnevnte er foretrukket. Personlig ønsker jeg flash en stille død, men innser at selv de drastiske forbedringene i HTML5 ikke kommer til å sette spikeren i kista til flash helt ennå (dog vil vi forhåpentligvis fase ut flash på video). Grunnene til å ønske flash bort er mange, at det er et lukket format styrt av Adobe gjør at mange ikke vil at det i praksis er påkrevd med flash på nettet. Andre tenker mer ytelse og i lignende baner. Én ting er hvertfall sikkert og det er at Apple ikke har noen ideologiske drømmer om åpenhet bak sitt ønske om å prioritere HTML5. Da ville de ikke stilt seg bak H.264. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Dette er ikke tull. Apple liker ikke flash og vill tvinge brukeren vekk fra det. Flash på OSX spiser opp batteriet. Hva er det Apple kan gjøre med det bortsett fra å vente på at Adobe skal lage et stykke brukbar programvare? Du visste vel kanskje ikke det, siden du aldri har prøvd OSX. Dessverre så er det ikke så mye Apple kan gjøre her . Dog enkelte ting kan de likevel gjøre. etter prinsippet l"iker du det ikke så velger du noe annet " kan Apple vurdere om de kan bruke noen andre en Adobe ( jeg forstod det slik at de var tilhenger av flash) . De kan også ut-utøve press mot Adobe. eller gjøre noen endringer i OSX som overstyrer Flash sitt strømforbruk . Uansett så mer jeg at det er brukeren og ikke Apple som skal velge her. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 etter prinsippet l"iker du det ikke så velger du noe annet " kan Apple vurdere om de kan bruke noen andre en Adobe ( jeg forstod det slik at de var tilhenger av flash) . Flash fra andre enn Adobe? Kanskje jeg skal se etter andre Windows leverandører enn Microsoft? Eller hva mener du? De kan også ut-utøve press mot Adobe. Det er vel strengt tatt det de gjør nå. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 etter prinsippet l"iker du det ikke så velger du noe annet " kan Apple vurdere om de kan bruke noen andre en Adobe ( jeg forstod det slik at de var tilhenger av flash) . Flash fra andre enn Adobe? Kanskje jeg skal se etter andre Windows leverandører enn Microsoft? Eller hva mener du? De kan også ut-utøve press mot Adobe. Det er vel strengt tatt det de gjør nå. Jeg kjenner ikke så mye til Adobe , annet en at jeg bruker Adobe reader. problemet er jo at Apple på død og liv skal presse vekk flash samtidig så vil de bruke programmene som adobe lager. Dette før alternativet har satt seg. jeg tror ikke du oppfattet helt hva jeg skrev. Apple vil ha vekk Flash til fordel for HTML 5 . Da presser man ikke en som står bak Flash til å gå over til HTML5 , man finner en som er villig til å lagge applikasjoner i HTML5. å presse forbrukeren til å velge vekk flash applikasjoner når det ikke eksistere noen HTML 5 applikasjoner fører ingen steder hen. jeg kan ikke se at det vil påvirke Adobe. man må huske på at det lager programmer o.l til flere plattformer Det Apple nå gjør kan sammenlignes med det å stenge sentrum av byen for biltrafikk samtidig som butikkene er avhengig av handel,. man skal altså tvinge bilisten over til et dårlig kollektivløsning. til orientering så er kollektivløsningen landet over høyst varierende. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Du er klar over at vi snakker om teknologi og formater på nett her? Det er ikke snakk om at Apple bare kan erstatte den ene applikasjonen på iphone de egentlig trengte flash til ved å få noen til å lage en lignende applikasjon med HTML5. Vi snakker om hundretusener av nettsider, alle styrt av forskjellige personer. At flash har vært mobilfiendtlig er ikke noe nytt. Selv med flash lite og lignende teknologier så har det vært vanskelig å se fullverdige flashsider på bærbare enheter. Her har Adobe seg selv å takke også da det er de som ikke har laget noen dugelig løsning (de er de eneste som kan det da de styrer dette lukkede formatet). Det er ikke så mange månedene/årene man har snakket om å få fullverdig flash på mobile enheter. HTML er en annen historie for portable enheter da det skaleres mye lettere. Litt CSS-triksing kan gjøre siden mobilvennlig på ganske kort tid. I tillegg til at åpenheten gjør det lettere for selskaper som f.eks Opera å få til en løsning for komprimering som med Opera mini. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Elg: Ikke prøv å motsi deg selv igjen. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Hvis du skal debattere Flash kan det være greit å oppdatere seg litt: http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Flash Kortversjonen: Flash er en proprietær multimediaplattform eid av Adobe. Det er Adobe som lager Flash for Mac OS X. Flash for Mac OS X kommer meg bekjent til å eksistere i overskuelig fremtid, men på grunn av negative erfaringer har Apple valgt å ikke la den kjøre på iOS. Apple har sagt at de vil la HTML5 tilby tjenestene som Flash tilbyr nå. Adobe har en vesentlig brukermasse i Mac-verdenen, og det vil nok ikke forandre seg. Men nå er ikke disse verktøyene Flash-baserte. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Tydelig i alle fall at Steve Jobs ikke ønsker at noen skal Jailbreake telefonen : http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10017736Litt hårreisende at de faktisk ønsker å ha muligheten til å drepe telefonen din om du ikke hører på hva storebror sier... Lenke til kommentar
dredg Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Tydelig i alle fall at Steve Jobs ikke ønsker at noen skal Jailbreake telefonen : http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10017736Litt hårreisende at de faktisk ønsker å ha muligheten til å drepe telefonen din om du ikke hører på hva storebror sier... Herlig at Apple endelig tar tar takk og får tatt knekken på disse ufordragelige jailbreakerne! Hva er det folk tro, at de kan gjøre hva de vil med telefonene de kjøper!? Ironi... Endret 23. august 2010 av dredg Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Er slikt i det hele tatt lovlig? Det burde ihvertfall ikke være det, det er ren sabotasje om man skal gjennomføre noe slikt. AtW Lenke til kommentar
Newton Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Tydelig i alle fall at Steve Jobs ikke ønsker at noen skal Jailbreake telefonen : http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10017736Litt hårreisende at de faktisk ønsker å ha muligheten til å drepe telefonen din om du ikke hører på hva storebror sier... Fungerende link: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=10017736 Hva med å lese artikkelen og bruke de små grå litt, før du drar konklusjoner? "Apple har søkt om patent på ny teknologi..." Hva betyr det? Jo det betyr at Apple har søkt om patent på ny teknologi. Det betyr ikke at Apple ønsker eller kommer til å implementere teknologien, eller at de kommer til å implementere alle muligheter som står beskrevet. Apple og de fleste andre teknologibaserte selskap av en viss størrelse søker nærmest rutinemessig om patenter på teknologier og idéer som kanskje aldri blir realisert. Hvilken hensikt kan så slik teknologi som står beskrevet ha, bortsett fra Apples angivelige onde planer om å stoppe jailbreaking? Kan det ha noe med sikkerhet å gjøre? Kan det tenkes at f.eks store bedriftskunder vil sette pris på noen av disse mulighetene? Skal ikke se bort fra det, nei. Patentsøknaden beskriver en rekke mulige funksjoner for verifisering av brukeridentitet, ulike scenarier og reaksjonsmønstre ved uautorisert bruk/bruker, som i hovedsak går ut på at aksess til funksjoner og apps kan bli begrenset og/eller at eieren av den elektroniske enheten (iPhone, iPod, etc) får beskjed om uautorisert bruk (dvs tyveri e.l.), m.m. Personlig så tviler jeg på at vi får se alt dette implementert, i alle fall ikke som annet enn opsjoner for "paranoide" personer og bedriftskunder, i overskuelig framtid. Ser dette mest som en mulig forlengelse av sikkerhetsfunksjoner som allerede finnes i iPhone, der vi bl.a kan sette iPhone til å slette alt innhold automatisk etter et antall mislykkede forsøk på å taste inn den 4-sifrede låsekoden, eller sette opp remote wipe via Exchange, osv - altså styrt av telefonens eier. Endret 23. august 2010 av Newton Lenke til kommentar
Newton Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Når det gjelder Flash og smarttelefoner, så savner jeg fortsatt ikke Flash på iPhone - særlig ikke etter å ha lest dette: "Mobile Flash Fail: Weak Android Player Proves Jobs Right" Endret 23. august 2010 av Newton Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hva med å lese artikkelen og bruke de små grå litt, før du drar konklusjoner? Svaret ditt er et rent forsvar av Apple , som mange andre av dine innlegg der du forsvarer Apple slavisk uten helt å bruke dine egne små grå. Så lenge funksjonaliteten brukes til å stoppe "tyver" så er det ikke noe problem med den, men med en gang et selskap har muligheten til å sperre telefonen din fordi selskapet anser at telefonen din er tuklet med, så sier det svært mye om selskapet selv. Det fine med slike patentsøknader er at det viser litt hva selskapet ønsker å ha muligheter til, om det blir satt ut i praksis får vi se etter hvert. Etter jeg leste innholdet i patentsøknaden følte jeg i alle fall at hårene reiste seg, det er snakk om en del tekniske implementasjoner som kan raskt gjøre Mobilen til det perfekte overvåkningsaparatet. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Har ikke Google noen finurligheter med Android? Blant annet muligheten til å fjern-fjerne programmer på mobiler. Er ikke sikker på hvor langt det går, men dette overasket hvertfall meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå