Gå til innhold

Kommentar: Apple-diktatur: En positiv ting?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bill Gates stjal faktisk operativsystemet til Steve Jobs og Wozniac, som de igjen kjøpte av Xerox.

Vel, retten mente at ingen av firmaene skal kunne patent-beskytte idéene i et brukergrensesnitt. Jeg er forsåvidt enig i det. Apple kjøpte heller ingenting fra Xerox, men brukte idéene de så på PARC. Apple hadde også ansatt en del folk fra Xerox som sluttet da firmaet tydligvis ikke klarte å tenke på annet enn kopimaskiner.

Lenke til kommentar

jeg påpeker jo bare hva som oppleves negativt med noen av Apple produktene.

at ikke alle ser det får så være.

I diskusjon har det vær mange tvilsom argumenter mot det å ha mulighet for å kunne bytte batteriet på enhetene.

løsningen med å kunne koble til et eksternt batteri for kunne ladde opp det interne er også en smule tvilsom.

Argumentet med størrelsen på holderen eller batteriet må ta mere plass for et som er utskiftbar i forhold til et som er fastmontert holder ikke mål.

Om man mister 20 % av kapasiteten med å velg utskiftbart batteri i forhold til et fastmonter så løser man det ved å ha 2 stkk og man har da en kapasitet på 160% i forhold til det fastmonterte

Hvis man kan skifte ut batteriet med et som er laddet opp og plaser det utladete i en egen ladder da kan man i parkas bruke enheten kontinuerlig uten at den trenger vær tilkoblet noen ladder.

Enste forskjellen mellom det å kunne bytte eller ikke bytte batteri trenger ikke å være mer en en luke og noen skruer

hvordan plaser man stimkortet i Iphonen ? må den ikke oppes noen sted ?

Lenke til kommentar

hvor stor grad man har for å kunne bytte ut batterier til de forskjellige enhetene varier selvsagt alt etter bruk, og hvilken enhet man bruker.

det som er litt besynderlig med denne debatten er at de virker som om alle skal klare seg med et batteri uansett hvilken enhet man bruker.

det kan jeg ikke helt få til å stemme.

selv om kapasiteten på batterier stadig økes samtidig som den fysiske størrelsen minskes ( i praksis er det bare kapasiteten som økes) så krever også enhetene stadig mere strøm.

da vil jo det i praksis si at ladde syklusene blir omtrent det samme.

hvis man da tar i betraktning at Apple ikke finner opp så mye nytt , de setter bate det gamle samme på en annen måte så kan jeg ikke se at behovet for bare ett batteri er fullstendig.

Hvis skulle Apple komme med et videokamera så er de nødt å satse på en løsning med utskiftbare batterier.

Det samme gjelder med enheter man tar med seg langt fra steder med strøm.

Det var navnt at det finne løsninger emd ekstern batteri . For meg virker denne løsninger lir klønete

Lenke til kommentar

jeg påpeker jo bare hva som oppleves negativt med noen av Apple produktene.

at ikke alle ser det får så være.

Nei, du gjør ikke bare det. Du påstår at produktene er lite brukervennlige pga. ting som ikke har med bruker vennlighet å gjøre, tenker da på utbyttbart batteri. iPod og mobiltelefoner brukes til å høre på musikk og snakke med folk, man kjøper dem ikke for å bytte batteri.

Du påpeker også konstruerte problemstillinger når du snakker om batteriet i Apples produkter når du blander inn miljøvennlighet. Dersom produktet byttes før batteriet er utbrukt er det ikke lenger noe miljøargument. Og faktum er at man faktisk kan få et nytt batteri; man får bare ikke bytte det selv.

Dette er ting jeg ser. Jeg ser at alt ikke er positivt med Apple, men jeg fortrekker saklig kritikk.

hvordan plaser man stimkortet i Iphonen ? må den ikke oppes noen sted ?

Det er en skuffe som kan trekkes ut på toppen. Fin løsning faktisk ;)

Lenke til kommentar

Hva som er brukervennlighet oppfattes litt forskjellig fra person til person.

jeg mer nå at det mer brukervanlig å kunne butte batteriet selv og enheten ( ikke bare telefonen) er klar til bruk kort tid etter mot det å måtte sende den inn for så vente flere uker før man kan bruke den igjen.

Det er det jeg mer er god brukervennlighet.

At denne muligheten skulle være en ulempe har jeg store problemer å skjønne

Det er i og for seg greit nok vis det bare var så enkelt å lever den inn på et verksted i nærheten for så hente den noen timer senere. Dessverre så har ikke alle denne muligheten.

Får da håpe på at de som leverer inn får en lånetelefon i mellomtiden.

Fordelen er jo åpenbar . man kjøper et nytt batteri for så å sette det i enheten ( hvis man bestill må man nok vente en uke) .

hvis man derimot må sende inn enheten , -enten fra butikken eller via postkontoret så må man vente ekstra lenge ( flere uker ) før man kan bruke telefonen igjen.

det er ventetiden som jeg anser som problemet her. Å få den kortet ned så mye som mulig ved smarte løsninger er en brukervennlighet

Lenke til kommentar

Her snakker vi om noe som mest sannsynlig skjer etter først to år. I det ligger vel i sakens natur at i denne situasjonen vil man ikke bruke telefonen. Derfor mener jeg at det ikke har noe med brukervennlighet å gjøre.

I mellomtiden har man brukt telefonen flere ganger for dagen, hver dag. Da er det andre hensyn som bør prioriteres. Hvor stor plass den tar i lommen f.eks.

Lenke til kommentar

Du er langt over trolle grensa.

Innse det.

du mer altså at når jeg skriver at jeg ser klare fordeler med utbyttbart batteri så driver jeg med trolling ?

har du virkelig ikke bedre argumenter å komme med ?

du innser virkelig ikke hvilken fordel man har med denne muligheten.

har du virkelig fått med deg hva som er brukervennlighet og god design innebærer på godt og vondt ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Innse det.

du mer altså at når jeg skriver at jeg ser klare fordeler med utbyttbart batteri så driver jeg med trolling ?

har du virkelig fått med deg hva som er brukervennlighet og god design innebærer på godt og vondt ?

Å argumentere for eller mot utbyttbart batteri er selvsagt ikke noe mer trolling enn hva alle andre i denne tråden gjør. Men du har en smule ensporet tungtveining av batteribytte som faktor for brukervennlighet på enheter som strengt tatt skal brukes til alt annet enn å bytte batteri på.

Jeg ser helt klart fordelen med å kunne bytte batteri om man er i situasjonen der man trenger det, men det må gå an å se brukervennlighet på et mer helhetlig nivå. Såfremt iPod´en, macbooken, eller hva det nå er snakk om fungerer glimrende til alle formål den er ment til, så klarer jeg fint å leve med mangel av batteribytte mulighet som trossalt trengs svært sjelden.

Men klart, hvis man skulle være avhengig av å bytte batteri ofte, så får man heller se seg om etter andre produkt.

Lenke til kommentar

Innse det.

Å argumentere for eller mot utbyttbart batteri er selvsagt ikke noe mer trolling enn hva alle andre i denne tråden gjør. Men du har en smule ensporet tungtveining av batteribytte som faktor for brukervennlighet på enheter som strengt tatt skal brukes til alt annet enn å bytte batteri på.

Jeg ser helt klart fordelen med å kunne bytte batteri om man er i situasjonen der man trenger det, men det må gå an å se brukervennlighet på et mer helhetlig nivå. Såfremt iPod´en, macbooken, eller hva det nå er snakk om fungerer glimrende til alle formål den er ment til, så klarer jeg fint å leve med mangel av batteribytte mulighet som trossalt trengs svært sjelden.

Men klart, hvis man skulle være avhengig av å bytte batteri ofte, så får man heller se seg om etter andre produkt.

Dumt for Apple som ikke vil ha denne muligheten og lar de kundene som vil ha denne muligheten gå til konkurrentene.

for ikke å prate om for mage ting samtid så konsentrerte jeg men bare om muligheten for å kunne bytte batteriet på produktene da kan det virke noe ensporet

Lenke til kommentar

for ikke å prate om for mage ting samtid så konsentrerte jeg men bare om muligheten for å kunne bytte batteriet på produktene da kan det virke noe ensporet

Det forklarer jo hel del!

For meg virker det som flere av dere trodde at jeg kun snakket om batteriet til Iphone.

Jeg snakket om batteriene til alle Apple produktene.

På generell grunnlag ( ikke bare Apple) er det flere dingser som krever mye strøm.

Flere av dem bruker bare batterier.

enkelte av disse produktene har bare en mulighet når det gjelder oppladning av batteriet.

ladingen som tar minst en time foregår kunne mens batteriet står i dingsen.

Enkelte av tingen som f.eks telefonen kan brukes men den er til oppladning , men andre ikke kan gjøre det.

Da kan det være frustrerende å måtte vent til dingsen er oppladet

Det er også påstått at et batteri har sundt av bli nesten helt utladet av og til ( det skal visstnok forlange levetiden).

Moderne bruk av dingser tar liten hensyn til dette.

man bruker tingen til batteriet har for lite strøm til drive tingen skikkelig men samtid er det mye strøm igjen ( f.eks at lyden blir svak på en MP3 spiller ) før den laddes opp igjen.

Når forbruker myndighetene her i Norge forlanger at en mobiltelefon skal kunne brukes i 5 år uten å måtte kjøpe ny.

d.v.s 5 års reklamasjon, og batteriet bare varer i 2-3 år ( mange har fått det til å vare lenger).

Hvordan løser man det ?

Apple vil jo tape på det hvis alle risikerer å må sende inn telefonen etter 3 år for å bytte ut batteriet når telefonen skal vare mye lengre.

At mange bytter telefon flere ganger i året og at det flest velger å kjøpe ny før det er gått 2 år foringer ikke denne rettigheten

Så vidt jeg vet så driver fortsatt myndighetene og produsentene å krangler om reklamasjons tiden

Når det gjelder påstanden om at Flash bruker mye strøm så burde det være opp til forbrukeren å avgjøre det.

Hadde det ikke hold med at det kom opp en advarsel , slik at man kunne ta valget selv ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det forklarer jo hel del!

For meg virker det som flere av dere trodde at jeg kun snakket om batteriet til Iphone.

Jeg snakket om batteriene til alle Apple produktene.

På generell grunnlag ( ikke bare Apple) er det flere dingser som krever mye strøm.

Flere av dem bruker bare batterier.

enkelte av disse produktene har bare en mulighet når det gjelder oppladning av batteriet.

ladingen som tar minst en time foregår kunne mens batteriet står i dingsen.

Enkelte av tingen som f.eks telefonen kan brukes men den er til oppladning , men andre ikke kan gjøre det.

Da kan det være frustrerende å måtte vent til dingsen er oppladet

Det er også påstått at et batteri har sundt av bli nesten helt utladet av og til ( det skal visstnok forlange levetiden).

Moderne bruk av dingser tar liten hensyn til dette.

man bruker tingen til batteriet har for lite strøm til drive tingen skikkelig men samtid er det mye strøm igjen ( f.eks at lyden blir svak på en MP3 spiller ) før den laddes opp igjen.

Når forbruker myndighetene her i Norge forlanger at en mobiltelefon skal kunne brukes i 5 år uten å måtte kjøpe ny.

d.v.s 5 års reklamasjon, og batteriet bare varer i 2-3 år ( mange har fått det til å vare lenger).

Hvordan løser man det ?

Apple vil jo tape på det hvis alle risikerer å må sende inn telefonen etter 3 år for å bytte ut batteriet når telefonen skal vare mye lengre.

At mange bytter telefon flere ganger i året og at det flest velger å kjøpe ny før det er gått 2 år foringer ikke denne rettigheten

Så vidt jeg vet så driver fortsatt myndighetene og produsentene å krangler om reklamasjons tiden

Når det gjelder påstanden om at Flash bruker mye strøm så burde det være opp til forbrukeren å avgjøre det.

Hadde det ikke hold med at det kom opp en advarsel , slik at man kunne ta valget selv ?

"Problematikken" du beskriver rundt batterienes begrensninger gjelder forsåvidt absolutt alle elektroniske dingser vi omgir oss med, og er ikke noe unikt for Apple som sådan. At myndighetene pålegger produsentene å garantere 5års levetid opphever ikke fysikkens lover på batterislitasje. Forøvrig synes jeg det er tåpelig å forlange noe som åpenbart ikke lar seg gjennomføre.

Jeg er ikke uenig i at å kunne bytte batteri er positivt, men som sagt så veier jeg heller bruksnytten av det enheten skal brukes til 99% av tiden tyngre enn batteribytte. Og seriøst, hvor mange er det som kan si at de faktisk benytter flere batterier ? Jeg tipper tilnermet ingen.

Akkurat samme tankegangen brukte jeg da jeg kjøpte med ett ekstra batteri til Nexus One telefonen min, siden den hadde rykte på seg å ikke vare mer enn en dag. Har jeg noensinne brukt det batteriet ? Nope.

Forøvrig er det eneste som får cpu vifta på macen min til å gå amok, flash! Så jeg ønsker den en langsom og pinefull død (Flash altså, ikke mac´en ;))

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

For husfredens skyld lar jeg batteriene være , jeg har jo ått sagt det jeg mener.

Derimot så er disse tilleggs greine som flash et problem når man må bruke det for å få enkelte ting til å fungere.

så vid jeg ved så finne det applikasjoner som er skrevet til flash, som bare virker i flash.

På samme måte har man directx som mange hater , men som man ikke kommer seg unna så lett.

Bare synd at Microsoft har patent på den teknologien

Så har man HTML54 som egentlig står i samme problemstilling som flash.

Det er ikke alle som støtter den enda.

Da får vi forbrukere en del irriterende problemer.

selv sliter jeg med at videoredigeringen i Windows live movimaker ikke kan redigere videoer lagret i MPG formatet.

Her må jeg bruke et program fra Nero

Lenke til kommentar

Vennligst forsvar tulleargumentet ditt.

Htlm5 er UNDER UTVIKLING, og argumentene dine så langt består av syting og synsing. "Buhu vanskelig å bytte batteri! BUHU!", "Apple er ONDT! Har aldri prøvd det selvsagt", "Jeg kan prøve å bruke retorikk som er beregnet på politikk på et tekologitema, GO ME!".....

Angående WMM, les manualen. Står det hvilken format som er støttet? Det skal.

Gidder du å bruker f.eks en konvertør for å løse problemet, neida. Du står bare og syter.

Lenke til kommentar

Vennligst forsvar tulleargumentet ditt.

Htlm5 er UNDER UTVIKLING, og argumentene dine så langt består av syting og synsing. "Buhu vanskelig å bytte batteri! BUHU!", "Apple er ONDT! Har aldri prøvd det selvsagt", "Jeg kan prøve å bruke retorikk som er beregnet på politikk på et tekologitema, GO ME!".....

Angående WMM, les manualen. Står det hvilken format som er støttet? Det skal.

Gidder du å bruker f.eks en konvertør for å løse problemet, neida. Du står bare og syter.

Det var da voldsom så hårsår vi var da.

HTML5 og flash står i samme problemstilling da de man er avhengig av begge teknologiene for å få ting man ønsker eller er avhengig av til å virke. problemet er at noen tillater det ene , noen det andre. Og når noen støtter begge teknologiene så slipper man alle disse problemene med applikasjoner som bare virker med den ene elle andre teknologien .

Det verste er at flere av dere her på forumet vil vrake Flash før det er utviklet til fordel til HML5 som er bare i prototype modus enda.

Angående WMM så trenger man ingen manual for å finne ut hvilke filformat som støttes eller ikke støttes

når filen kan lesses av programmet , krasjer programmet etter litt jobbing da er det noe annet som er problemet

hva er poenget med al verden av små programmer med å konvertere filer fra et format via et annet til et 3dje format for å få et program til å godta filformatet , når et enkelt program gjør jobben alene.

Jeg skrev at jeg bruker Nero til dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...